"Biznes we współczesnej gospodarce"
Identyfikator Librowy: 156761
Spis treści
Wstęp 9
1.1. Co to jest etykieta i dlaczego warto ją znać i jej przestrzegać 13
Rozdział 1. Etykieta nie tylko w biznesie (Janusz Świerkocki) 13
1.2. Powitanie 15
1.3. Przedstawianie 17
1.4. Bilety wizytowe 17
1.5. Prowadzenie rozmowy 19
1.6. Korespondencja 21
1.7. Przyjęcia służbowe 24
1.7.1. Zaproszenia 24
1.7.2. Przyjęcie koktajlowe 25
1.7.3. Przyjęcia na siedząco 27
1.8. Wygląd zewnętrzny. Ubiór 30
Pytania kontrolne 32
Literatura 33
2.1. Rodzaje transakcji 35
Rozdział 2. Organizacyjno-prawne aspekty prowadzenia międzynarodowej działalności biznesowej (Bogdan Buczkowski) 35
2.2. Formy działania na rynku międzynarodowym bez udziału kapitału 36
2.3. Formy działania na rynku międzynarodowym z zaangażowaniem kapitału 40
2.4. Przygotowanie i zawarcie transakcji handlowej 42
2.4.1. Zapytanie ofertowe, oferta, zamówienie, elementy i rodzaje kontraktów 42
2.4.2. Prawo właściwe dla umowy 43
2.4.3. Zwyczaje, uzanse w handlu międzynarodowym i podstawowe klauzule kontraktowe 45
2.4.4. Dodatkowe klauzule kontraktowe 52
2.5. Ubezpieczenia międzynarodowych transakcji biznesowych 55
2.6. Rozliczenia międzynarodowych transakcji biznesowych 58
2.7. Odprawa celna towarów 60
2.7.1. Dopuszczenie do obrotu 60
2.7.2. Wywóz 61
Pytania kontrolne 62
Literatura 63
3.1. Biznesplan i jego cechy 65
Rozdział 3. Biznesplan i badanie rynków zagranicznych w przedsiębiorstwach (Tomasz Dorożyński, Wojciech Urbaniak) 65
3.2. Zastosowanie 67
3.3. Układ treści 68
3.3.1. Streszczenie 69
3.3.2. Prezentacja przedsiębiorstwa 70
3.3.3. Krótka charakterystyka projektu 70
3.3.4. Charakterystyka produktów i usług objętych projektem 71
3.3.5. Lokalizacja działalności 71
3.3.6. Nakłady początkowe 72
3.3.7. Finansowanie nakładów początkowych 73
3.3.8. Analiza rynku 74
3.3.9. Program działań rynkowych 75
3.3.10. Zasoby ludzkie 77
3.3.11. Dostawy materiałów zaopatrzeniowych do produkcji (świadczenia usług) 78
3.3.12. Pozostałe koszty operacyjne produkcji i ich prognoza 78
3.3.13. Harmonogram realizacji projektu 79
3.3.14. Prognoza finansowa 80
3.3.15. Ryzyko 82
3.4. Badanie rynków zagranicznych 82
3.4.1. Badanie rynku geograficznego 85
3.4.2. Badanie rynku towarów i usług 86
3.4.3. Etapy i metody w badaniach rynków zagranicznych 87
Literatura 91
Pytania kontrolne 91
4.1. Istota „nowej” gospodarki 93
Rozdział 4. E-biznes w „nowej” gospodarce (Anetta Kuna-Marszałek) 93
4.2. Definicja biznesu elektronicznego i pojęć pokrewnych 96
4.3. Internet jako środowisko prowadzenia biznesu elektronicznego 99
4.4. Relacje pomiędzy podmiotami w biznesie elektronicznym 102
4.5. Modele biznesu elektronicznego 104
Literatura 112
Pytania kontrolne 112
5.1. Pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu 115
Rozdział 5. Ekologiczne strategie marketingowe przedsiębiorstw jako wyraz społecznej odpowiedzialności biznesu (Małgorzata Misiak, Tomasz Serwach) 115
5.2. CSR w systemie zarządzania przedsiębiorstwem 116
5.3. Motywy ekologicznego zaangażowania przedsiębiorstw 119
5.4. Typy ekologicznych strategii marketingowych przedsiębiorstw 121
5.5. Wpływ społecznej odpowiedzialności na funkcjonowanie przedsiębiorstwa 128
5.6. Ekologiczne zaangażowanie przedsiębiorstw w praktyce 131
Literatura 133
Pytania kontrolne 133
6.1. Odpowiedzialność ekologiczna przedsiębiorstw 137
Rozdział 6. Ekologia w biznesie na przykładzie systemów zarządzania środowi¬skiem i ekooznaczeń (Anetta Kuna-Marszałek, Małgorzata Misiak) 137
6.2. Systemy zarządzania środowiskiem 139
6.2.1. Definicja i filozofia działania 139
6.2.2. Korzyści i koszty wdrażania 141
6.2.3. Systemy zarządzania środowiskiem w praktyce 143
6.3. Ekoznakowanie 145
6.3.1. Co to jest ekoznakowanie 145
6.3.2. Rodzaje ekooznaczeń 146
6.3.3. Korzyści z ekoznakowania 149
6.3.4. Programy etykietowania środowiskowego w praktyce 152
Literatura 157
Pytania kontrolne 157
Spis tabel 161
Spis rysunków 162