"Metodyka edukacji polonistycznej"
Identyfikator Librowy: 157818
Spis treści
Strona tytułowa 2
Spis treści 3
Słowo od autorki 6
Bibliografia 6
Część I: Kształcenie językowe 7
Rozdział I: Edukacja polonistyczna w systemie kształcenia zintegrowanego 8
1. Podstawy filozoficzne i pedagogiczne edukacji wczesnoszkolnej 8
2. Kompetencje kluczowe 11
3. Zasady integracji 13
Bibliografia 15
Rozdział II: Planowanie pracy dydaktycznej 17
1. Dokumenty programowe związane z prawem oświatowym: podstawa programowa, programy nauczania, podręczniki 17
2. Dokumenty nauczyciela 20
2.1. Plan metodyczny (konspekt, scenariusz, struktura lekcji) 20
2.2. Plan dydaktyczno-wychowawczy (rozkład materiału, plan wynikowy) 23
3. Cele dydaktyczne 24
Bibliografia 25
Rozdział III: Metodyka nauki czytania i pisania 26
1. Metody wprowadzania głoski i litery 26
1.1. Metody syntetyczne 27
1.2. Metody analityczne 28
2. Etapy wprowadzania głoski i litery 29
2.1. Pisanie nowej litery 30
3. Nauka czytania i pisania dwuznaków: sz, cz, ch, rz, dz, dż 32
4. Formy czytania 33
4.1. Uwagi praktyczne 34
5. Przykłady ćwiczeń 35
Bibliografia 37
Rozdział IV: Ćwiczenia w mówieniu i pisaniu jako przygotowanie do tworzenia tekstów 39
1. Przygotowanie do pracy z lekturą 39
2. Rodzaje ćwiczeń słownikowych2 40
3. Ćwiczenia syntaktyczne – praca nad budową zdania 41
4. Pisma użytkowe: list, zaproszenie, życzenia, telegram, dziennik, pamiętnik 42
4.1. List 42
4.2. Zaproszenie 43
4.3. Życzenia 44
4.4. Telegram 45
4.5. Dziennik, pamiętnik 46
5. Formy podawcze: opowiadanie, opis, sprawozdanie, kronika, streszczenie, opis postaci, rozprawka 47
5.1. Opowiadanie 47
5.2. Opis 49
5.3. Sprawozdanie i kronika (notatka kronikarska) 50
5.4. Streszczenie 51
5.5. Opis postaci 52
5.6. Rozprawka 53
6. Ćwiczenia w redagowaniu tekstów 54
Bibliografia 55
Rozdział V: Gramatyka a program kształcenia językowego w edukacji klas I–III 56
1. Zagadnienia gramatyczne w edukacji wczesnoszkolnej 56
2. Nowe podejście do gramatyki (kształcenie języka w świetle teorii aktów mowy) 57
3. Kształtowanie pojęcia zdania 58
4. Kształtowanie pojęcia wyrazu 59
5. Ćwiczenia przygotowujące do rozróżniania części mowy 60
5.1. Rzeczownik 60
5.2. Przyimek 61
5.3. Przymiotnik 62
5.4. Stopniowanie przymiotników 63
5.5. Czasownik 64
5.6. Przysłówek 65
5.7. Liczebnik 66
5.8. Równoważnik zdania 67
Bibliografia 68
Rozdział VI: Atrakcyjna ortografia 69
1. Koncepcja nauczania ortografii w klasach I–III 69
2. Treści nauczania 70
3. Zasady nauczania ortografii 72
4. Metody nauczania ortografii 73
5. Formy sprawdzania umiejętności poprawnego pisania 74
6. Pisownia spółgłosek miękkich 75
6.1. Wiedza dla studenta i nauczyciela 76
6.2. Błędy uczniowskie 77
6.3. Jak uczyć pisowni spółgłosek miękkich?7 77
6.3.1. Zasada 1. Spółgłoska miękka przed samogłoską inną niż i 78
6.3.2. Zasada 2. Spółgłoska przed samogłoską i 79
6.3.3. Zasada 3. Oznaczanie miękkości spółgłoski przed spółgłoską 80
6.3.4. Zasada 4. Miękkość na końcu wyrazu 81
7. Atrakcyjne ćwiczenia ortograficzne 82
7.1. Eliminatki tekstowe 82
7.2. Zakreślanie wyrazów 82
7.3. Ortograficzny bałwanek 83
7.4. Podsumowanie 84
Bibliografia 85
Część II: Kształcenie literackie 86
Rozdział I: Współczesne lektury w edukacji wczesnoszkolnej 87
1. Baśń – jej poznawcze i wychowawcze walory 87
2. Tabu w literaturze dla dzieci i nowe lektury 89
3. Metodologie i wynikająca z nich metodyka 91
3.1. Strukturalizm 91
3.2. Hermeneutyka 93
4. Klasyfikacja metod pracy z literaturą 95
Bibliografia 96
Rozdział II: Metodyka pracy z tekstem literackim – model strukturalistyczny 98
1. Praca z poezją metodami werbalno-czynnościowymi/zadaniowymi. Charakterystyka metody 98
2. Propozycja pracy metodą werbalną według Wiesławy Żuchowskiej 99
3. Praca z wierszami Juliana Tuwima, Jana Brzechwy, Danuty Wawiłow, Doroty Gellner 100
3.1. Analiza wiersza Juliana Tuwima Lokomotywa 100
3.1.1. Jak pracować z wierszem Lokomotywa? 101
3.1.2. Gry językowe w wierszach Jana Brzechwy i Juliana Tuwima 102
3.2. Praca z innymi wierszami Danuty Wawiłow 105
4. Przykłady zastosowania metod werbalnych w pracy z poezją Anny Kamieńskiej 108
4.1. Metoda ukonkretnienia metafory 109
4.2. Metoda substytucji 110
5. Praca z prozą metodami werbalnymi 111
Bibliografia 112
Rozdział III: Metody pozawerbalne – przekład intersemiotyczny 114
1. Interpretacje wierszy metodą ekspresywnego wykonania utworów 114
2. Ukonkretnianie metafory w zabawie ruchowej10 115
Bibliografia 117
Rozdział IV: Metody aktywizujące – model hermeneutyczny 118
1. Klasyfikacja i omówienie metod 118
2. Przykłady zastosowań metod aktywizujących 119
2.1. Typy dyskusji 120
2.1.1. Dyskusja okrągłego stołu 120
2.1.2. Dyskusja wielokrotna 120
2.1.3. Dyskusja panelowa 120
2.2. Techniki dyskusji 121
2.2.1. Burza mózgów 121
2.2.2. Śnieżna kula 121
2.2.3. Metaplan 122
2.2.4. Drzewo decyzyjne 124
2.2.5. Metoda sześciu myślowych kapeluszy Edwarda de Bono 126
3. Metody eksponujące: słuchowisko, komiks, film, drama 127
3.1. Słuchowisko radiowe jako forma artystyczna 127
3.2. Komiks i inne formy pracy z wykorzystaniem multimediów20 128
3.3. Film 129
3.4. Pokaz połączony z przeżyciem 129
3.5. Drama 130
3.5.1. Poziom I 131
3.5.2. Poziom II 132
3.5.3. Poziom III 132
3.5.4. Poziom IV 133
4. Metody programowane – z użyciem komputera, maszyny dydaktycznej, podręcznika programowanego 138
5. Metody praktyczne 139
5.1. Podsumowanie 140
6. Przykłady pracy z literaturą dla dzieci metodami aktywizującymi 141
Bibliografia 143
Rozdział V: Ewaluacja 145
1. Ocenianie w edukacji wczesnoszkolnej 145
2. Przykłady metod ewaluacyjnych 147
2.1. Kosz i walizeczka 147
2.2. Rybi szkielet 148
Zakończenie 149
Bibliografia 150
Aneks 151
Książka obrazkowa dla dzieci – refleksja o jakości treści obrazka 152
Bibliografia 154
Integracja języka polskiego z matematyką metodą dramy 155
Bibliografia 156
Współczesne formy zabawy w edukacji wczesnoszkolnej 157
Drama 159
Bibliografia 160
Jakie metody aktywizujące najbardziej rozwijają kreatywność poznawczą dziecka Zareklamuj kilka z nich, uzasadniając wybór (teatrzyk, słuchowisko, komiks) 161
Teatr 161
Komiks 162
Bibliografia 163
Strona redakcyjna 164