"Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym"
Identyfikator Librowy: 157863
Spis treści
Strona tytułowa 2
Spis treści 4
Wstęp 6
Rozdział I: Poczucie własnej wartości w świetle literatury psychopedagogicznej 9
Poczucie własnej wartości według Nathaniela Brandena 11
Życie świadome – pierwszy filar poczucia własnej wartości 12
Samoakceptacja – drugi filar poczucia własnej wartości 14
Odpowiedzialność za siebie – trzeci filar poczucia własnej wartości 15
Asertywność – czwarty filar poczucia własnej wartości 16
Życie celowe – piąty filar poczucia własnej wartości 17
Integralność osobista – szósty filar poczucia własnej wartości 18
Czynniki determinujące poczucie własnej wartości 19
Wpływ rodziców (opiekunów) na kształtowanie poczucia własnej wartości dziecka 20
Znaczenie szkoły w kształtowaniu poczucia własnej wartości dziecka 24
Rozwój poczucia własnej wartości w ontogenezie 30
Poczucie własnej wartości a zachowanie człowieka 35
Rozdział II: Metodyka pracy z grupą 40
Etapy pracy z grupą 40
Zasady pracy z grupą 43
Metody pracy z grupą 48
Metody wykorzystujące ruch 51
Metody wykorzystujące dramatyzację 53
Metody słowne 56
Metody plastyczne i muzyczne 60
Strategie pracy z grupą 62
Ewaluacja 64
Rozdział III: Program rozwijania poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym 71
Charakterystyka dziecka w młodszym wieku szkolnym 71
Rozwój fizyczny 73
Rozwój poznawczy 74
Rozwój społeczno-moralny 76
Rozwój emocjonalny 77
Cele i treści programu 79
Cele programu: 80
Treści programowe: 81
Charakterystyka poszczególnych modułów 83
Scenariusz 1 95
Scenariusze 95
Moduł I Integrujemy się 95
Scenariusz 2 98
Scenariusz 3 101
Scenariusz 4 104
Moduł II Sztuka porozumiewania się 104
Scenariusz 5 107
Scenariusz 6 110
Scenariusz 7 113
Scenariusz 8 (spotkanie dwugodzinne) 115
Moduł III W świecie uczuć 115
Scenariusz 9 119
Scenariusz 10 123
Scenariusz 11 125
Scenariusz 12 128
Scenariusz 13 132
Moduł IV Jestem wartościowym człowiekiem 132
Scenariusz 14 135
Scenariusz 15 138
Scenariusz 16 140
Scenariusz 17 143
Scenariusz 18 146
Scenariusz 19 148
Scenariusz 20 150
Scenariusz 21 153
Moduł V Jestem asertywny 153
Scenariusz 22 157
Scenariusz 23 159
Scenariusz 24 162
Scenariusz 25 164
Scenariusz 26 167
Moduł VI Szacunek dla innych 167
Scenariusz 27 170
Scenariusz 28 172
Scenariusz 29 174
Scenariusz 30 176
Propozycje dodatkowych ćwiczeń do wykorzystania w trakcie realizacji programu 179
Moduł I Integrujemy się 179
Moduł II Sztuka porozumiewania się 181
Moduł III W świecie uczuć 184
Moduł IV Jestem wartościowym człowiekiem 186
Moduł V Jestem asertywny 189
Moduł VI Szacunek dla innych 191
Zakończenie 194
Bibliografia 196
Aneks 202
Strona redakcyjna 217