"Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym"

Identyfikator Librowy: 157863

Spis treści

Strona tytułowa 2

Spis treści 4

Wstęp 6

Rozdział I: Poczucie własnej wartości w świetle literatury psychopedagogicznej 9

Poczucie własnej wartości według Nathaniela Brandena 11

Życie świadome – pierwszy filar poczucia własnej wartości 12

Samoakceptacja – drugi filar poczucia własnej wartości 14

Odpowiedzialność za siebie – trzeci filar poczucia własnej wartości 15

Asertywność – czwarty filar poczucia własnej wartości 16

Życie celowe – piąty filar poczucia własnej wartości 17

Integralność osobista – szósty filar poczucia własnej wartości 18

Czynniki determinujące poczucie własnej wartości 19

Wpływ rodziców (opiekunów) na kształtowanie poczucia własnej wartości dziecka 20

Znaczenie szkoły w kształtowaniu poczucia własnej wartości dziecka 24

Rozwój poczucia własnej wartości w ontogenezie 30

Poczucie własnej wartości a zachowanie człowieka 35

Rozdział II: Metodyka pracy z grupą 40

Etapy pracy z grupą 40

Zasady pracy z grupą 43

Metody pracy z grupą 48

Metody wykorzystujące ruch 51

Metody wykorzystujące dramatyzację 53

Metody słowne 56

Metody plastyczne i muzyczne 60

Strategie pracy z grupą 62

Ewaluacja 64

Rozdział III: Program rozwijania poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym 71

Charakterystyka dziecka w młodszym wieku szkolnym 71

Rozwój fizyczny 73

Rozwój poznawczy 74

Rozwój społeczno-moralny 76

Rozwój emocjonalny 77

Cele i treści programu 79

Cele programu: 80

Treści programowe: 81

Charakterystyka poszczególnych modułów 83

Scenariusz 1 95

Scenariusze 95

Moduł I Integrujemy się 95

Scenariusz 2 98

Scenariusz 3 101

Scenariusz 4 104

Moduł II Sztuka porozumiewania się 104

Scenariusz 5 107

Scenariusz 6 110

Scenariusz 7 113

Scenariusz 8 (spotkanie dwugodzinne) 115

Moduł III W świecie uczuć 115

Scenariusz 9 119

Scenariusz 10 123

Scenariusz 11 125

Scenariusz 12 128

Scenariusz 13 132

Moduł IV Jestem wartościowym człowiekiem 132

Scenariusz 14 135

Scenariusz 15 138

Scenariusz 16 140

Scenariusz 17 143

Scenariusz 18 146

Scenariusz 19 148

Scenariusz 20 150

Scenariusz 21 153

Moduł V Jestem asertywny 153

Scenariusz 22 157

Scenariusz 23 159

Scenariusz 24 162

Scenariusz 25 164

Scenariusz 26 167

Moduł VI Szacunek dla innych 167

Scenariusz 27 170

Scenariusz 28 172

Scenariusz 29 174

Scenariusz 30 176

Propozycje dodatkowych ćwiczeń do wykorzystania w trakcie realizacji programu 179

Moduł I Integrujemy się 179

Moduł II Sztuka porozumiewania się 181

Moduł III W świecie uczuć 184

Moduł IV Jestem wartościowym człowiekiem 186

Moduł V Jestem asertywny 189

Moduł VI Szacunek dla innych 191

Zakończenie 194

Bibliografia 196

Aneks 202

Strona redakcyjna 217