"Dziecko w świecie zabawy"
Identyfikator Librowy: 1610
Spis treści
Wstęp 5
Preface 7
Część pierwsza. Bronisława Dymara; Zabawa, radość i szczęście w literaturze i życiu dzieci, młodzieży, dorosłych 12
Rozdział I. Poszukiwanie nowych znaczeń, kontekstów i przestrzeni zabawy 13
Zabawa, radość i szczęście jako cel sam w sobie - stan istnienia 13
Zabawa a cechy dziecięcości 15
Wyrażanie uczuć 16
Kontakt z rzeczami 17
Specyficzne cechy umysłowości dziecka 17
Dziecięce spotkania ze światem przyrody i sztuki 18
Specyfika społecznych kontaktów dziecka 18
Kod dziecięcego języka jako istotna cecha dziecięcości 19
Humor, komizm, śmiech, radość bawienia się i zabawy 20
Przestrzenie życia i przestrzenie zabawy 25
O dwóch ważnych niedopowiedzeniach w literaturze przedmiotu 29
Aneks 1 30
Aneks 2 31
Aneks 3 32
Rozdział II. Teksty literackie źródłem wiedzy o egzystencjalnych, społeczno-moralnych, estetycznych i poznawczych cechach zabawy 33
Czytaj i baw się z nami, czyli różne odcienie zabawy w literaturze 33
Zabawa jako stan istnienia i źródło radości - śladami książek Marii Kownackiej i Wandy Chotomskiej 38
Fikcja, fantazja i rzeczywistość w zabawach inspirowanych książkami Juliana Tuwima i Kornela Makuszyńskiego 41
Społeczno-moralne, witalne i hedonistyczne cechy zabaw bohaterów książek Astrid Lindgren 46
Żywioł zabawy 55
Rozdział III. Radość zabawy w życiu dzieci i młodzieży 59
Dziecko jako osoba. Uczeń jako człowiek 59
Lekcje, których za mało w naszych szkołach - uczenie się kompleksowe z bliska 59
"Omne trinum perfektum" - wszystko, co potrójne, jest doskonałe - trójdzielna budowa kompleksów 61
Żywioł radości i zabawy w uczeniu się - nauczaniu kompleksowym 63
Przestrzenie - obszary współdziałania. Bliżej integracji rzeczywistej 64
Dominanty działań kompleksowych, czyli sztuka wybierania i odrzucania 66
Atmosfera i sztuka projektowania - lekcja projektująca 68
Rozmyślania nauczyciela 68
Zabawa i taniec na zajęciach kompleksowych w szkole podstawowej 68
Bierzemy udział w realizacji kompleksu (3 lekcje) 69
Bawimy się w teatr 71
Zakończenie zajęć. Refleksja i samoocena 72
Rozmyślania nauczyciela i jego asystentów 73
Zabawa i taniec na zajęciach kompleksowych w gimnazjum 73
Projektowanie - stwarzanie sytuacji do swobodnych wypowiedzi 74
Lekcje ćwiczeniowo-badawcze 75
Spójrzmy na siebie, oceńmy wyniki naszej pracy 77
Myśl o sławie nie zawsze służy sprawie 78
Rozmyślania końcowe, ewaluacja 78
Zabawa i taniec na zajęciach kompleksowych w liceum 78
Znów o sztuce projektowania 79
Reportaż z bliska, czyli bogactwo działań realizacyjnych 81
Wyniki końcowe, nie zawsze typowe 82
Nagroda wierszem dla wytrwałych w poszukiwaniu radości i szczęścia 83
Radość i optymizm jako dar i nadzieja 84
Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 86
Streszczenie 86
Summary 86
Aneks 87
Część druga. Alina Górniok-Naglik; Zabawa, taniec, radość i szczęście w poezji oraz w twórczości dzieci i młodzieży 89
Rozdział I. Wokół zabawy, tańca, radości i szczęścia 90
W poszukiwaniu szczęścia i radości 90
Manifestacja radości i szczęścia - zabawa i taniec w życiu człowieka 91
Sposoby wyrażania szczęścia i radości w twórczości, czyli słów kilka o sztuce poetyckiej 93
Rozdział II. Poezja o zabawie i tańcu 94
Zabawa w poezji dla dorosłych - tytułem wprowadzenia 94
Zabawy dziecięce w poezji dla dorosłych 94
Zabawy dorosłych w poezji 97
Zabawa w poezji dla dzieci 101
Wiersze dzieci i młodzieży o zabawie 105
Zabawa w poezji dziecięcej 105
Zabawa w poezji dorastającej młodzieży 107
Taniec w poezji dla dorosłych i dzieci oraz w wierszach tworzonych przez dzieci i młodzież 109
Taniec w poezji dla dorosłych 109
Taniec w poezji dla dzieci 115
Taniec w poezji tworzonej przez dzieci i młodzież 119
Zabawa i taniec w poezji a droga do radości, szczęścia - uwagi końcowe 122
Rozdział III. Uczymy się kompleksowo 127
Główne założenia kompleksu 127
Lekcje projektujące 128
Lekcje ćwiczeniowo-badawcze 131
Lekcja podsumowująca (2 godz.) 134
Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 135
Streszczenie 135
Summary 136
Część trzecia. Jadwiga Uchyła-Zroski; Zabawa w muzyce, pieśni i tańcu 138
Rozdział I. Śpiewaj i baw się z nami 138
Zabawa w muzycznych działaniach dziecka 138
Ja, ty, my..., czyli o zabawie muzycznej więcej 138
Rozwój zdolności ogólnych i muzycznych w procesie zabawy 143
Czynniki wyzwalające i hamujące potrzebę zabawy 145
Zabawa naturalną potrzebą i cechą dziecięcości 147
Intersemiotyczny i autokreacyjny charakter zabawy 148
Radość muzykowania a sytuacja ucznia i nauczyciela w szkole 151
Formy muzyczne i rodzaje aktywności wyrażone zabawą 151
Swobodna i kierowana działalność dziecka zainspirowana zabawą, czyli o nową jakość nauczania muzyki 153
Co każdy nauczyciel o zabawie wiedzieć powinien? 155
Gdzie szukać inspiracji do zabawy muzycznej? 156
Zainteresowania jako czynnik wzmagający potrzebę zabawy 158
Systemy nauczania muzyki uwzględniające treści zabawowe 159
Ruch i zabawa w systemie nauczania Emila Jaquesa-Dalcroze´a i Rudolfa Labana 159
Zabawa wyrażona śpiewem w systemie Zoltána Kodály´a 161
Gra na instrumentach ulubionym zajęciem dziecka według Shinichi Suzuki i Carla Orffa 163
Zabawa w systemie Edwina Eliasa Gordona przybliżająca dziecko do muzyki 165
Zintegrowana pedagogika muzyczna jako specyficzny rodzaj aktywności twórczej dzieci i młodzieży 167
Zabawa i zabawowe działania dziecka w rodzinie 169
Więzi rodzinne i uczuciowe kształtowane przez zabawę 169
Małe dziecko i dziecięce działania zabawowe (śpiewanki, przytulanki, melobajki, dobranocki, kołysanki) 170
Zabawy muzyczne w rodzinie 173
Zabawy przekazywane w rodzinie przez dziadków - znakiem tradycji i przeszłości 173
Zabawy domowe kształtujące więzi rówieśnicze 175
Katalog dobrej zabawy w domu, szkole oraz w grupie rówieśniczej 176
Rozdział II. Piosenki, pląsy i tańce dzieci w różnym wieku 178
Bogactwo motywów i wątków ludycznych w treściach piosenek dziecięcych i pieśni 178
Muzykujemy i bawimy się dźwiękami 181
Ruch, pląsy i tańce na zajęciach muzycznych różnych grup wiekowych 182
Zabawa czynnikiem wzmagającym potrzebę ekspresji muzyczno-ruchowej i poczucie własnej wartości 184
Uspołeczniająca i wychowawcza rola zabaw muzycznych i tańców 186
Rozdział III. Zabawa muzyczna w działaniach twórczych uczniów i studentów - przykładowe kompleksy zajęć 189
Kompleks zajęć dla młodzieży szkolnej pt. "Fryderyk Chopin to wielki, ale jeszcze mało znany Polak i muzyk" 189
Kompleks zajęć dla studentów pt. "Pieśni, muzyka i tańce różnych epok" 192
Problemy - Poszukiwania - Inspiracje 194
Streszczenie 194
Summary 195
Aneks 1. Przykładowy repertuar pieśniowy do zabaw z piosenką 196
Aneks 2. Partytury i opisy działań twórczych uczniów 204
Aneks 3. Opisy i układy zabaw tanecznych dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych 205