"Dziecko i baśnie świata w kontekście wczesnej edukacji"

Identyfikator Librowy: 166891

Spis treści

Urszula Chęcińska Baśń jest gatunkiem pedagogicznym 8

1. O BAŚNIOWYCH TRANSGRESJACH, SAMOREALIZACJI KOBIET I ŚMIERCI DZIECKA 12

Alicja Baluch Co warto wiedzieć o literaturze dla dzieci i młodzieży 14

Joanna Papuzińska Trzy żywoty Derliczka, czyli gawęda o tym, jak wędruje baśń 32

Grzegorz Leszczyński Transgresje baśniowego dzieciństwa: Leśmian, Malczewski i... 40

Małgorzata Chrobak O potrzebie brzydoty w baśniach 56

Alicja Ungeheuer-Gołąb O dobrej dziewczynie (na podstawie wybranych baśni ludowych) 72

Sabina Waleria Świtała Dziewczynki i kobiety na drodze samorealizacji 86

Zofia Ożog-Winiarska Dwie choinki – dwa znaki. Hans Christian Andersen i Paolo Statuti 102

Ireneusz Ziemiński Śmierć dziecka jako kategoria egzystencjalna (na przykładzie baśni Andersena i braci Grimm) 114

2. O MITACH, BAJKACH, EKSTERIORYZACJI I PAMIĘCI 124

Karol Piasecki Mit a bajka 126

Franciszek M. Rosiński Od mitu do opowiadania i bajki w kulturze krajowców Papui-Nowej Gwinei 134

Małgorzata Wojciechowska Motyw lewitacji przedmiotów w baśniach Bliskiego Wschodu. Realizacje motywu w baśniopisarstwie europejskim 154

Urszula Chęcińska Edukacja międzykulturowa poprzez baśń cygańską 168

Marta Tobota W sieci intryg pająka Gizo – bohatera bajek hausańskich 180

Anna Maria Bytyń Sudańska kreacja świata. Baśnie i opowiadania ludów z Sudanu Południowego na przykładzie ludow Dinka, Gollo i Bari 192

Jolanta Ługowska Baśń egzotyczna na warsztacie Marii Kruger („Dar rzeki Fly”) 202

Ryszard Waksmund Baśnie afrykańskie w edycjach dla polskiego czytelnika 214

Janina Kosman „Pelnruškite”, „Balta čuska”, „Lellu lapitaja” – glosa do bajki łotewskiej 230

Katarzyna Szczęsna Opowieść o Wielkim Matce. Baśń rosyjsko-karelska jako przykład eksterioryzacji obiektu wizualnego w tekst literacki 240

Jędrzej Wijas Mała opowieść o wielkiej historii. Refleksje na marginesie książki „Dym” Antona Fortesa i Joanny Concejo 250

3. O TEMPERAMENTALNYCH UWARUNKOWANIACH I KOLORACH BAŚNI 262

Anna Czyńska Dawno, dawno temu – baśń tradycyjna w życiu współczesnego dziecka 264

Paula Wiażewicz-Wojtowicz Kolory radości dzieci na podstawie prac plastycznych inspirowanych opowiadaniem 276

Anna Nosek Dlaczego dzieci powinny czytać baśnie, dlaczego nie powinny? (na przykładzie tekstów poradnikowych z międzywojnia) 284

Adam Kucharski Temperamentalne uwarunkowania oceny zabawności bajek dla dorosłych 294

Katarzyna Kaczor Dorosłych igranie z baśniami 308

Urszula Chęcińska Od recytacji do kreacji. O poetyckiej wertykalności w baśni 318