"Szkoła - segregacje - nierówności"
Identyfikator Librowy: 168684
Spis treści
Wprowadzenie – pojęciowe i teoretyczne ramy analiz 10
Podstawowe pojęcia i ich teoretyczny kontekst 11
Międzypokoleniowa ruchliwość społeczna a nierówności społeczne w edukacji 11
Pojęcia nierówności edukacyjnych i segregacji społecznych w oświacie 15
Najważniejsze teorie nierówności edukacyjnych 24
Podejście biologiczne – dziedziczenie genetyczne jako mechanizm wyjaśniający nierówności edukacyjne 24
Podejście socjologiczne – procesy społeczne jako mechanizm powstawania nierówności edukacyjnych 40
Podejście psychologiczne – procesy psychiczne jako mechanizm powstawania nierówności edukacyjnych 47
Wykorzystane zbiory danych 49
Rozdział 1. Poziom nierówności edukacyjnych w polskiej oświacie 54
Pytania wstępne, czyli kontekst analizy nierówności edukacyjnych w Polsce 56
Rozwarstwienie ekonomiczne społeczeństwa polskiego 56
Międzypokoleniowa ruchliwość społeczna 61
Poziom upowszechnienia edukacji w Polsce 61
Wykształcenie jako czynnik alokacji w strukturze społecznej 67
Nierówności edukacyjne w Polsce 69
Nierówności edukacyjne związane z SES rodziców ucznia 70
Nierówności edukacyjne powiązane z lokalizacją szkoły 83
Rozdział 2. Poziom segregacji społecznych w polskiej oświacie 98
Segregacje społeczne w oświacie ze względu na SES 99
Segregacje społeczne ze względu na SES w szkole podstawowej 99
Segregacje społeczne ze względu na SES w gimnazjach 100
Segregacje społeczne ze względu na SES w perspektywie porównawczej 114
Segregacje społeczne w gimnazjum ze względu na uprzednie osiągnięcia szkolne uczniów 124
Segregacje społeczne ze względu na uprzednie osiągnięcia w ujęciu dynamicznym 126
Nasilenie i uwarunkowania segregacji wewnątrzszkolnych w gimnazjach 137
Rozdział 3. Poziom segregacji społecznych w systemach oświatowych a nasilenie nierówności edukacyjnych 147
Poziom segregacji społecznych w systemach oświaty a nasilenie nierówności edukacyjnych 148
Makrospołeczne korelaty poziomu segregacji SES i nasilenia nierówności edukacyjnych 150
Rozdział 4. Efekt rówieśników 174
Teoretyczne ramy analizy efektu rówieśników 177
Szkolne ramy powstawania efektu rówieśników 178
Mechanizmy powstawania efektu rówieśników 179
Efekt rówieśników jako artefakt 180
Efekt rówieśników w polskim systemie oświaty szacowany ze względu na SES rodziny pochodzenia ucznia 184
Efekt rówieśników w edukacji początkowej 185
Efekt rówieśników w klasie piątej szkoły podstawowej 189
Efekt rówieśników w VIII klasie dawnej szkoły podstawowej 192
Efekt rówieśników w polskim systemie oświaty szacowany ze względu na uprzednie osiągnięcia ucznia 205
Rozdział 5. Konsekwencje segregacji wewnątrzszkolnych 221
Konsekwencje segregacji wewnątrzszkolnych ze względu na SES w gimnazjum 222
Konsekwencje segregacji wewnątrzszkolnych ze względu na SES w klasie VIII dawnej szkoły podstawowej – studium przypadku 231
Konsekwencje segregacji wewnątrzszkolnych ze względu na uprzednie osiągnięcia szkolne w świetle wyników egzaminów zewnętrznych 237
Rozdział 6. Quasi-rynek szkół publicznych, segregacje społeczne i nierówności edukacyjne 253
Koncepcja i konsekwencje polityki rynkowej w oświacie publicznej 254
Swoboda wyboru szkoły przez rodziców 255
System informacji o jakości szkół 261
Finansowanie szkół zgodnie z zasadą „pieniądze podążają za uczniem” 263
Rywalizacja między szkołami i poprawa jakości kształcenia 265
Narastająca segregacja społeczna 268
Skutki polityki rynkowej na poziomie lokalnym – studium przypadku 271
Kwidzyński rynek oświatowy 272
Wykorzystywanie przez rodziców prawa do wyboru szkoły 278
Zapaść i likwidacja szkół 279
Dynamika segregacji społecznych w oświacie 281
Dynamika nierówności edukacyjnej 284
Poprawa jakości kształcenia 287
Podsumowanie 288
Dodatek metodologiczny – wskaźnik edukacyjnej wartości dodanej 290
Bibliografia 305