"Buduj mosty nie mury"

Identyfikator Librowy: 169659

Spis treści

Strona tytułowa 2

Strona redakcyjna 3

Spis treści 4

Słowo wstępne 7

Rozdział 1. Nauczanie o prawach człowieka, zrozumieniu interkulturowym i rozwiązywaniu konfliktów 8

Branża, która się rozwija 9

To ma sens 10

Rozdział 2. Podejście pedagogiczne 11

Praktyczna organizacja 12

Praca w grupach 13

Rola prowadzącego 13

Układ sali 13

Wybór ćwiczeń 13

Dyskusja plenarna 14

Wykład 14

Gdy pojawiają się konflikty 15

Wskazówki dla prowadzącego 16

Rozdział 3. Ćwiczenia wprowadzające i stymulujące 17

Oczekiwania i zasady współżycia 18

Poznajmy się 18

Ćwiczenia i zajęcia dla refleksji i komunikacji 19

Podział na grupy 19

Ćwiczenia stymulujące 20

Rozdział 4. Prawa człowieka 23

Fundament etyczny 24

Historia 24

ONZ i uniwersalne prawa człowieka 25

Dokumenty i zobowiązania państw 26

Jakie prawa? 26

Ochrona praw człowieka 27

Ochrona w ramach kraju 27

Ochrona międzynarodowa 29

Rozwój praw człowieka 32

Ważne punkty do wykładu na temat praw człowieka 32

Ćwiczenia z zakresu praw człowieka 34

Godność ludzka 35

Nasze podstawowe potrzeby 37

Nowa planeta 39

Znajdź nitki 40

Podyskutujmy o sprawiedliwości 41

Co już wiemy? 42

Które prawa są łamane? 43

Pantomima o prawach człowieka 44

Czytanie gazet przez okulary praw człowieka 45

Historia praw człowieka w moim kraju 46

Międzynarodowe prawa to odpowiedzialność państwa 47

Narodowa ochrona: państwo i inne podmioty 49

Sam przeciw państwu 51

Przeanalizujmy sytuację w dziedzinie praw człowieka 52

Rebus o wolności słowa 54

Czym jest wolność słowa? 56

Gdy troll wyjdzie na słońce, popęka 57

Czy powinno być dozwolone wyrażanie absolutnie wszystkiego? 59

Ja też chcę decydować 60

Społeczeństwo obywatelskie 61

Organizacje praw człowieka 63

Bojownicy o prawa człowieka 65

Prawa dziecka 66

Chciałbym móc porozmawiać z kimś o tym 68

Prawa kobiet 70

Męskość i kobiecość 72

Płeć społeczna 73

Sfera prywatna 75

– Jestem gejem, mamo i tato, ale to jest za trudne 77

Czy mogę się tu dostać? 78

Religia i tradycja a prawa człowieka 81

Słowniczek globalizacji 82

Świat jako wioska 84

Dostęp do opieki medycznej 86

Symulacja systemu ONZ 88

Sprawiedliwa wojna? 90

Temperatura praw człowieka w twojej szkole 92

Rozdział 5. Zrozumienie interkulturowe 93

Kultura 94

Wielokulturowe społeczności 94

Tożsamość i kontekst społeczny 96

Tworzenie tożsamości 96

Etnocentryzm i relatywizm kulturowy 97

Tworzenie się tożsamości u uchodźców i imigrantów 97

Wielokulturowe spotkania 97

Wyzwania w wielokulturowym społeczeństwie 97

Bogatsze społeczeństwo 98

Podobieństwa kulturowe 98

Różnice kulturowe i ich konsekwencje 98

Szacunek dla tego, co inne 99

Tarcia kulturowe 99

Łamanie praw człowieka na tle tradycji kulturowych i religijnych 100

Stereotypy i uprzedzenia 101

Dyskryminacja 102

My i oni 102

Dla kogo integracja? 103

Wielokulturowa rzeczywistość 103

Hasła do wykładu na temat zrozumienia interkulturowego 104

Ćwiczenia z zakresu zrozumienia interkulturowego 105

Wielokulturowe społeczeństwo 106

Wielokulturowa Norwegia 107

Czym jest kultura? 109

Jesteś wielością 111

Czy tylko ty sam stwarzasz swoją tożsamość? 112

Mój własny herb 114

Moje dzieciństwo 116

Podobny czy niepodobny? 117

Wartości 118

Mam wybór 120

Ćwiczenie z dialogiem 122

Stanowisko wobec wyzwań Aidy i Alego 124

Zabawa z ankietą na temat tradycyjnych i nowoczesnych społeczeństw 126

Albo–albo czy jedno i drugie? 128

Młodzi imigranci pod presją z dwóch stron 129

Dziewczęta pochodzące z mniejszości pod presją z dwóch stron 130

Ja – nośnik kultury 131

Uchodźcy 132

Straty związane z ucieczką z kraju 133

Wizyta w ośrodku dla azylantów 134

Gra w „pięć lew” 136

Przejmuję odpowiedzialność 138

Mój bohater 140

Media a tworzenie postaw 141

Słuchanie historii innych ludzi 143

Jak rozumieć inne kultury 144

Gwiazda szuka gwiazdy 146

Pierwsze wrażenie 147

Stereotypy – obrazy w naszych głowach 148

Bjørn i Khalid 150

My i oni 151

Różne zasady gry 152

Puzzle na temat rzeczywistości 153

Zgadnij, kto przychodzi na obiad 154

Doświadczenia z dyskryminacją 155

Status 156

Tolerancja 157

Debata panelowa: Jak dużo inności powinniśmy tolerować? 158

Tworzymy własną deklarację zrozumienia interkulturowego w Norwegii 159

Rozdział 6. Rozwiązywanie konfliktów 160

Czym jest konflikt? 161

Konflikty – czy tylko negatywne? 161

Konflikty mogą się wiązać z przemocą lub nie 161

Mamy wybór 162

Pozytywne strony konfliktów 162

Komunikacja 163

Spirala konfliktu 163

Rozwiązywanie konfliktów 164

Znaczenie emocji 164

Konflikt a napaść 165

Nie uchylaj się – przejmij odpowiedzialność 165

Punkty do wykładu na temat rozwiązywania konfliktów 166

Ćwiczenia z zakresu rozwiązywania konfliktów 167

Konflikty – część naszej rzeczywistości 168

Konflikty – czy tylko negatywne? 169

Drzewo konfliktu 170

Konflikt a napaść 171

Słuchanie 173

Komunikacja dwukierunkowa 174

Tworzenie czegoś razem 175

Krzesła 176

Czerwone flagi 178

Cztery etapy gniewu 179

Gniew 180

Atak i unik 181

Negocjator 183

Szereg 185

Spirala konfliktu 186

Mamy wybór 187

Jedna sytuacja – trzy możliwości 188

Etapy rozwiązywania konfliktów 189

Rozdział 7. Teatr w szkoleniach 191

Rozdział 8. Aktywizm 194

Ankieta 195

Informacje o sprawie 195

Rozdział 9. Ocena 197

Indywidualne oceny pisemne 198

Ocena na bieżąco 198

Ocena ustna na plenum po szkoleniu 198

Załączniki 199

Powszechna Deklaracja Praw Człowieka 200

Konwencja o prawach dziecka 201

Dokument przyjęty przez Konferencję Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (KBWE) 203

Dokumenty międzynarodowe (ONZ) 203

Dokumenty Rady Europy 203

Międzynarodowe prawo humanitarne 203

Ważne dokumenty dotyczące praw człowieka 203

Międzyrządowe organizacje działające na rzecz praw człowieka 204

Bibliografia 205

Przypisy 206

O wydawnictwie 207