"Buduj mosty nie mury"
Identyfikator Librowy: 169659
Spis treści
Strona tytułowa 2
Strona redakcyjna 3
Spis treści 4
Słowo wstępne 7
Rozdział 1. Nauczanie o prawach człowieka, zrozumieniu interkulturowym i rozwiązywaniu konfliktów 8
Branża, która się rozwija 9
To ma sens 10
Rozdział 2. Podejście pedagogiczne 11
Praktyczna organizacja 12
Praca w grupach 13
Rola prowadzącego 13
Układ sali 13
Wybór ćwiczeń 13
Dyskusja plenarna 14
Wykład 14
Gdy pojawiają się konflikty 15
Wskazówki dla prowadzącego 16
Rozdział 3. Ćwiczenia wprowadzające i stymulujące 17
Oczekiwania i zasady współżycia 18
Poznajmy się 18
Ćwiczenia i zajęcia dla refleksji i komunikacji 19
Podział na grupy 19
Ćwiczenia stymulujące 20
Rozdział 4. Prawa człowieka 23
Fundament etyczny 24
Historia 24
ONZ i uniwersalne prawa człowieka 25
Dokumenty i zobowiązania państw 26
Jakie prawa? 26
Ochrona praw człowieka 27
Ochrona w ramach kraju 27
Ochrona międzynarodowa 29
Rozwój praw człowieka 32
Ważne punkty do wykładu na temat praw człowieka 32
Ćwiczenia z zakresu praw człowieka 34
Godność ludzka 35
Nasze podstawowe potrzeby 37
Nowa planeta 39
Znajdź nitki 40
Podyskutujmy o sprawiedliwości 41
Co już wiemy? 42
Które prawa są łamane? 43
Pantomima o prawach człowieka 44
Czytanie gazet przez okulary praw człowieka 45
Historia praw człowieka w moim kraju 46
Międzynarodowe prawa to odpowiedzialność państwa 47
Narodowa ochrona: państwo i inne podmioty 49
Sam przeciw państwu 51
Przeanalizujmy sytuację w dziedzinie praw człowieka 52
Rebus o wolności słowa 54
Czym jest wolność słowa? 56
Gdy troll wyjdzie na słońce, popęka 57
Czy powinno być dozwolone wyrażanie absolutnie wszystkiego? 59
Ja też chcę decydować 60
Społeczeństwo obywatelskie 61
Organizacje praw człowieka 63
Bojownicy o prawa człowieka 65
Prawa dziecka 66
Chciałbym móc porozmawiać z kimś o tym 68
Prawa kobiet 70
Męskość i kobiecość 72
Płeć społeczna 73
Sfera prywatna 75
– Jestem gejem, mamo i tato, ale to jest za trudne 77
Czy mogę się tu dostać? 78
Religia i tradycja a prawa człowieka 81
Słowniczek globalizacji 82
Świat jako wioska 84
Dostęp do opieki medycznej 86
Symulacja systemu ONZ 88
Sprawiedliwa wojna? 90
Temperatura praw człowieka w twojej szkole 92
Rozdział 5. Zrozumienie interkulturowe 93
Kultura 94
Wielokulturowe społeczności 94
Tożsamość i kontekst społeczny 96
Tworzenie tożsamości 96
Etnocentryzm i relatywizm kulturowy 97
Tworzenie się tożsamości u uchodźców i imigrantów 97
Wielokulturowe spotkania 97
Wyzwania w wielokulturowym społeczeństwie 97
Bogatsze społeczeństwo 98
Podobieństwa kulturowe 98
Różnice kulturowe i ich konsekwencje 98
Szacunek dla tego, co inne 99
Tarcia kulturowe 99
Łamanie praw człowieka na tle tradycji kulturowych i religijnych 100
Stereotypy i uprzedzenia 101
Dyskryminacja 102
My i oni 102
Dla kogo integracja? 103
Wielokulturowa rzeczywistość 103
Hasła do wykładu na temat zrozumienia interkulturowego 104
Ćwiczenia z zakresu zrozumienia interkulturowego 105
Wielokulturowe społeczeństwo 106
Wielokulturowa Norwegia 107
Czym jest kultura? 109
Jesteś wielością 111
Czy tylko ty sam stwarzasz swoją tożsamość? 112
Mój własny herb 114
Moje dzieciństwo 116
Podobny czy niepodobny? 117
Wartości 118
Mam wybór 120
Ćwiczenie z dialogiem 122
Stanowisko wobec wyzwań Aidy i Alego 124
Zabawa z ankietą na temat tradycyjnych i nowoczesnych społeczeństw 126
Albo–albo czy jedno i drugie? 128
Młodzi imigranci pod presją z dwóch stron 129
Dziewczęta pochodzące z mniejszości pod presją z dwóch stron 130
Ja – nośnik kultury 131
Uchodźcy 132
Straty związane z ucieczką z kraju 133
Wizyta w ośrodku dla azylantów 134
Gra w „pięć lew” 136
Przejmuję odpowiedzialność 138
Mój bohater 140
Media a tworzenie postaw 141
Słuchanie historii innych ludzi 143
Jak rozumieć inne kultury 144
Gwiazda szuka gwiazdy 146
Pierwsze wrażenie 147
Stereotypy – obrazy w naszych głowach 148
Bjørn i Khalid 150
My i oni 151
Różne zasady gry 152
Puzzle na temat rzeczywistości 153
Zgadnij, kto przychodzi na obiad 154
Doświadczenia z dyskryminacją 155
Status 156
Tolerancja 157
Debata panelowa: Jak dużo inności powinniśmy tolerować? 158
Tworzymy własną deklarację zrozumienia interkulturowego w Norwegii 159
Rozdział 6. Rozwiązywanie konfliktów 160
Czym jest konflikt? 161
Konflikty – czy tylko negatywne? 161
Konflikty mogą się wiązać z przemocą lub nie 161
Mamy wybór 162
Pozytywne strony konfliktów 162
Komunikacja 163
Spirala konfliktu 163
Rozwiązywanie konfliktów 164
Znaczenie emocji 164
Konflikt a napaść 165
Nie uchylaj się – przejmij odpowiedzialność 165
Punkty do wykładu na temat rozwiązywania konfliktów 166
Ćwiczenia z zakresu rozwiązywania konfliktów 167
Konflikty – część naszej rzeczywistości 168
Konflikty – czy tylko negatywne? 169
Drzewo konfliktu 170
Konflikt a napaść 171
Słuchanie 173
Komunikacja dwukierunkowa 174
Tworzenie czegoś razem 175
Krzesła 176
Czerwone flagi 178
Cztery etapy gniewu 179
Gniew 180
Atak i unik 181
Negocjator 183
Szereg 185
Spirala konfliktu 186
Mamy wybór 187
Jedna sytuacja – trzy możliwości 188
Etapy rozwiązywania konfliktów 189
Rozdział 7. Teatr w szkoleniach 191
Rozdział 8. Aktywizm 194
Ankieta 195
Informacje o sprawie 195
Rozdział 9. Ocena 197
Indywidualne oceny pisemne 198
Ocena na bieżąco 198
Ocena ustna na plenum po szkoleniu 198
Załączniki 199
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka 200
Konwencja o prawach dziecka 201
Dokument przyjęty przez Konferencję Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (KBWE) 203
Dokumenty międzynarodowe (ONZ) 203
Dokumenty Rady Europy 203
Międzynarodowe prawo humanitarne 203
Ważne dokumenty dotyczące praw człowieka 203
Międzyrządowe organizacje działające na rzecz praw człowieka 204
Bibliografia 205
Przypisy 206
O wydawnictwie 207