"Psychologiczny model dobrostanu w pracy"

Identyfikator Librowy: 175090

Spis treści

Wprowadzenie 8

1. Psychologia pozytywna i jej wpływ na psychologię pracy i organizacji 12

2. Dobrostan jako pojęcie ogólne dotyczące różnych obszarów życia 21

2.1. Dobrostan osobisty, społeczny i zawodowy 22

2.2. Koncepcja hedonistyczna i eudajmonistyczna dobrostanu – przyjemne i wartościowe życie 24

2.3. Sens rozróżnienia perspektywy hedonistycznej i eudajmonistycznej 32

2.4. Dobrostan i złe samopoczucie 38

3. Dobrostan w pracy – stan wiedzy aktualnej 42

3.1. Hedonistyczny dobrostan w pracy i organizacji 43

3.1.1. Emocje w sytuacji pracy 44

3.1.2. Satysfakcja z pracy 50

3.2. Eudajmonistyczny dobrostan w pracy 52

3.2.1. Zaangażowanie w pracę 56

3.2.2. Flow w pracy 58

3.2.3. Pasja w pracy 61

3.2.4. Poczucie powołania w pracy 65

3.2.5. Praca jako wartość centralna w życiu człowieka 68

3.2.6. Wartości realizowane w pracy 72

3.2.7. Sens pracy 76

4. Budowanie pozytywnej organizacji poprzez nadawanie sensu pracy 84

4.1. Praktyki organizacyjne a odczuwanie sensu pracy przez pracowników 84

4.2. Przyczyny dobrostanu w pracy – w szerokim kontekście dopasowania do pracy i organizacji 93

5. Kwestionariusz eudajmonistycznego dobrostanu w miejscu pracy 99

5.1. Założenia teoretyczne kwestionariusza 100

5.2. Konstrukcja narzędzia do pomiaru dobrostanu w miejscu pracy 106

5.2.1. Badania konstrukcyjne Kwestionariusza Dobrostanu w Miejscu Pracy 107

5.2.2. Definicje skal Kwestionariusza Dobrostanu w Miejscu Pracy 112

5.2.3. Analiza konfirmacyjna struktury Kwestionariusza Dobrostanu w Miejscu Pracy 115

5.2.4. Stabilność pomiaru Kwestionariuszem Dobrostanu w Miejscu Pracy 119

5.3. Profile dobrostanu w pracy 120

6. Weryfikacja konceptualnego modelu relacji eudajmonistycznego dobrostanu zawodowego z innymi typami dobrostanu 126

6.1. Relacja hedonistycznego i eudajmonistycznego dobrostanu w pracy 129

6.1.1. Badanie 1 – eudajmonistyczny i hedonistyczny (satysfakcja z pracy) dobrostan w pracy 130

6.1.2. Badanie 2 – eudajmonistyczny i hedonistyczny (afekt)dobrostan w pracy 142

6.1.3. Empiryczny model zależności różnych typów dobrostanu w sytuacji pracy 147

6.2. Relacja dobrostanu w miejscu pracy do dobrostanu osobistego i społecznego 151

6.2.1. Badanie 3 – dobrostan w pracy i w życiu w perspektywie hedonistycznej 152

6.2.2. Badanie 4 – eudajmonistyczny dobrostan w pracy i w życiu 155

6.2.3. Badanie 5 – dobrostan w pracy i w życiu w mieszanej perspektywie 161

6.2.3. 6.2.3.1. Badanie 5a – hedonistyczny dobrostan osobisty i eudajmonistyczny dobrostan w pracy 162

6.2.3. 6.2.3.2. Badanie 5b – eudajmonistyczny dobrostan osobisty i hedonistyczny dobrostan w pracy 165

6.2.4. Badanie 6 – dobrostan w pracy i dobrostan społeczny w perspektywie eudajmonistycznej 169

6.2.5. Empiryczny model zależności eudajmonistycznych miar dobrostanu w różnych obszarach funkcjonowania człowieka 178

6.2.6. Empiryczny model zależności dobrostanu zawodowego (eudajmonistycznego i hedonistycznego) z dobrostanem w innych obszarach funkcjonowania człowieka 183

7. Podsumowanie – rola psychologicznego dobrostanu u pracowników 192

Literatura 195

Spis tabel 213

Spis rycin 216

Spis omówionych w książce metod pomiaru 218

Indeks nazwisk 219

Indeks rzeczowy 225

Załącznik – Kwestionariusz Dobrostanu w Miejscu Pracy (KDMP) 228

O Autorce 233