"Psychologiczny model dobrostanu w pracy"
Identyfikator Librowy: 175090
Spis treści
Wprowadzenie 8
1. Psychologia pozytywna i jej wpływ na psychologię pracy i organizacji 12
2. Dobrostan jako pojęcie ogólne dotyczące różnych obszarów życia 21
2.1. Dobrostan osobisty, społeczny i zawodowy 22
2.2. Koncepcja hedonistyczna i eudajmonistyczna dobrostanu – przyjemne i wartościowe życie 24
2.3. Sens rozróżnienia perspektywy hedonistycznej i eudajmonistycznej 32
2.4. Dobrostan i złe samopoczucie 38
3. Dobrostan w pracy – stan wiedzy aktualnej 42
3.1. Hedonistyczny dobrostan w pracy i organizacji 43
3.1.1. Emocje w sytuacji pracy 44
3.1.2. Satysfakcja z pracy 50
3.2. Eudajmonistyczny dobrostan w pracy 52
3.2.1. Zaangażowanie w pracę 56
3.2.2. Flow w pracy 58
3.2.3. Pasja w pracy 61
3.2.4. Poczucie powołania w pracy 65
3.2.5. Praca jako wartość centralna w życiu człowieka 68
3.2.6. Wartości realizowane w pracy 72
3.2.7. Sens pracy 76
4. Budowanie pozytywnej organizacji poprzez nadawanie sensu pracy 84
4.1. Praktyki organizacyjne a odczuwanie sensu pracy przez pracowników 84
4.2. Przyczyny dobrostanu w pracy – w szerokim kontekście dopasowania do pracy i organizacji 93
5. Kwestionariusz eudajmonistycznego dobrostanu w miejscu pracy 99
5.1. Założenia teoretyczne kwestionariusza 100
5.2. Konstrukcja narzędzia do pomiaru dobrostanu w miejscu pracy 106
5.2.1. Badania konstrukcyjne Kwestionariusza Dobrostanu w Miejscu Pracy 107
5.2.2. Definicje skal Kwestionariusza Dobrostanu w Miejscu Pracy 112
5.2.3. Analiza konfirmacyjna struktury Kwestionariusza Dobrostanu w Miejscu Pracy 115
5.2.4. Stabilność pomiaru Kwestionariuszem Dobrostanu w Miejscu Pracy 119
5.3. Profile dobrostanu w pracy 120
6. Weryfikacja konceptualnego modelu relacji eudajmonistycznego dobrostanu zawodowego z innymi typami dobrostanu 126
6.1. Relacja hedonistycznego i eudajmonistycznego dobrostanu w pracy 129
6.1.1. Badanie 1 – eudajmonistyczny i hedonistyczny (satysfakcja z pracy) dobrostan w pracy 130
6.1.2. Badanie 2 – eudajmonistyczny i hedonistyczny (afekt)dobrostan w pracy 142
6.1.3. Empiryczny model zależności różnych typów dobrostanu w sytuacji pracy 147
6.2. Relacja dobrostanu w miejscu pracy do dobrostanu osobistego i społecznego 151
6.2.1. Badanie 3 – dobrostan w pracy i w życiu w perspektywie hedonistycznej 152
6.2.2. Badanie 4 – eudajmonistyczny dobrostan w pracy i w życiu 155
6.2.3. Badanie 5 – dobrostan w pracy i w życiu w mieszanej perspektywie 161
6.2.3. 6.2.3.1. Badanie 5a – hedonistyczny dobrostan osobisty i eudajmonistyczny dobrostan w pracy 162
6.2.3. 6.2.3.2. Badanie 5b – eudajmonistyczny dobrostan osobisty i hedonistyczny dobrostan w pracy 165
6.2.4. Badanie 6 – dobrostan w pracy i dobrostan społeczny w perspektywie eudajmonistycznej 169
6.2.5. Empiryczny model zależności eudajmonistycznych miar dobrostanu w różnych obszarach funkcjonowania człowieka 178
6.2.6. Empiryczny model zależności dobrostanu zawodowego (eudajmonistycznego i hedonistycznego) z dobrostanem w innych obszarach funkcjonowania człowieka 183
7. Podsumowanie – rola psychologicznego dobrostanu u pracowników 192
Literatura 195
Spis tabel 213
Spis rycin 216
Spis omówionych w książce metod pomiaru 218
Indeks nazwisk 219
Indeks rzeczowy 225
Załącznik – Kwestionariusz Dobrostanu w Miejscu Pracy (KDMP) 228
O Autorce 233