"Współczesna etykieta biznesu w codziennej praktyce w Polsce"

Identyfikator Librowy: 179192

Spis treści

Wstęp 9Uzasadnienie problemu badawczego 9

Przedmiot, cele i hipotezy pracy 11

Metodologia badań 12

Struktura pracy 15

1. Wprowadzenie do zagadnień etykiety biznesu 171.1. Tło społeczne współczesnych zasad etykiety biznesu 17

1.2. Źródła etykiety biznesu i jej współzależność z zasadami protokołu dyplomatycznego, kultury korporacyjnej i etykiety towarzyskiej w Polsce 25

1.2.1. Geneza etykiety biznesu 25

1.2.2. Pojęcie etykiety 27

1.2.3. Etykieta towarzyska w Polsce 39

1.2.4. Etykieta biznesu 44

1.2.5. Protokół dyplomatyczny 51

1.2.6. Kultura organizacyjna/korporacyjna / kulturaorganizacji 55

2.1.1. Dziesięć sztucznych kultur według podziału GertaJ. Hofstedego, Paula Pedersena i Geerta Hofstedego 65

2. Polska kultura narodowa na tle różnic kulturowych 592.1. Polska kultura według badań antropologicznych GertaJ. Hofstedego, Paula Pedersena, Geerta Hofstedego,Edwarda T. Halla i Fonsa Trompenaarsa 65

2.1.2. Podział na kultury wysokokontekstowe i niskokontekstowe według Edwarda T. Halla 69

2.1.3. Klasyfikacja kultur według Fonsa Trompenaarsai Charlesa Humpden-Turnera 71

2.2. Wymiary polskiej kultury wpływające na zróżnicowanepodejście do zasad etykiety biznesu 72

2.2.1. Wpływ czynnika „unikanie niepewności” 72

2.2.2. Polski indywidualizm 75

2.2.3. Polska krajem kultury męskiej (mascu) i kulturycałościowej 75

2.2.4. Hierarchiczny charakter kultury polskiej 77

3.1.1. Wizerunek pracownika według zasad etykiety 78

3. Zakres etykiety biznesu i jej zasady we współczesnychporadnikach 783.1. Zakres zastosowania zasad etykiety biznesu 78

3.1.2. Autoprezentacja w sytuacjach służbowych 79

3.1.3. Powitania – formy i zasady pierwszeństwa 80

3.1.4. Przedstawianie osób 81

3.1.5. Zajmowanie miejsc przy stole 82

3.1.6. Zajmowanie miejsc w samochodzie 83

3.1.7. Wchodzenie do pomieszczeń 84

3.1.8. Wejście do windy i wyjście z windy 85

3.1.10. Przyjęcia zasiadane 86

3.1.9. Dystans w kontaktach międzyludzkich 86

3.1.11. Przyjęcia na stojąco – nawiązywanie kontaktów 87

3.1.12. Formy grzecznościowe w korespondencji 87

3.2. Analiza zasad etykiety biznesu we współczesnychporadnikach 88

3.2.1. Uścisk dłoni jako podstawowa forma powitaniaw sytuacjach służbowych 90

3.2.2. Precedencja w powitaniach – kto inicjuje uścisk dłoni 95

3.2.3. Uścisk dłoni w grupie osób – precedencja 101

3.2.4. Powitania bez uścisku dłoni 103

3.2.5. Formuły powitania 104

3.2.6. Zachowanie niewerbalne podczas powitań bez uścisku dłoni 106

3.2.7. Powitania werbalne – precedencja 110

3.2.8. Całowanie w rękę 115

3.2.9. Całowanie w policzki 120

3.2.10. Prezentacja osób – precedencja 121

3.2.11. Zasady prezentacji osób 129

3.2.12. Formy adresatywne i pierwszeństwo w przechodzeniu na ty 134

3.2.13. Przejście korytarzem – zasady precedencji 143

3.2.14. Precedencja przy wsiadaniu do windy i wysiadaniuz windy 144

3.2.15. Precedencja przy przechodzeniu przez drzwi 146

3.2.16. Wznoszenie toastów i akceptacja win 149

3.2.17. Wnioski z analizy poradników 150

4. Zwyczaje współczesnych Polaków w sytuacjach zawodowych 1544.1. Badania ankietowe 154

4.1.1. Przechodzenie przez drzwi – precedencja 155

4.1.2. Precedencja w podawaniu dłoni 161

4.1.3. Powitania w grupie osób 169

4.1.4. Całowanie podczas powitań 171

4.1.5. Formy adresatywne 172

4.1.6. Wnioski z badania ankietowego 176

4.2. Analiza wywiadów 182

4.2.1. Ustępowanie w drzwiach – kryteria pierwszeństwa 184

4.2.2. Inicjowanie poufałych form adresatywnych 192

4.2.3. Wznoszenie toastów 197

4.2.4. Podawanie dłoni 200

4.2.5. Całowanie dłoni 207

4.2.6. Powitania w grupie osób 208

4.2.7. Powitania i ukłony – precedencja 210

4.2.8. Wnioski z przeprowadzonych wywiadów 212

5. Opis zachowań wynikających z zasad etykiety biznesuoraz wariantów motywowanych kulturą narodową 214

5.1. Uścisk dłoni 215

5.2. Powitania w grupie osób 218

5.3. Przechodzenie przez drzwi 220

5.4. Powitanie bez uścisku dłoni – precedencja 223

5.5. Proponowanie poufałych form adresatywnych 225

5.6. Przedstawianie osób 228

5.7. Reakcja na faux pas w powitaniach 230

5.8. Toasty, akceptacja win 232

Zakończenie 234

Literatura 236Źródła internetowe 241

Spis rysunków 242