"Resocjalizacja"
Identyfikator Librowy: 1793
Spis treści
Wprowadzenie 6
Rozdział 1. Zastosowanie teorii poznawczo-behawioralnych w pracy resocjalizacyjnej 9
Rozdział 2. Skuteczność interwencji resocjalizacyjnych 13
Rozdział 3. Znaczenie relacji wychowawczej w pracy pedagoga resocjalizacyjnego 16
3.1. Relacja wychowawcza w resocjalizacji nieletnich 16
3.2. Aspekty relacji wychowawczej 20
3.3. Specyfika relacji wychowawczej w zależności od etapu pracy z nieletnim 22
Rozdział 4. Złożoność prospołecznego modelowania 25
4.1. Podnoszenie poziomu uspołecznienia 26
4.2. Reakcja wychowawcy na postępowanie podopiecznego i modelowanie zachowań prospołecznych 28
Rozdział 5. Rozpoczęcie pracy resocjalizacyjnej 31
5.1. Pierwszy kontakt 31
5.2. Kontrakt między wychowawcą a nieletnim 32
Rozdział 6. Motywowanie podopiecznych 37
6.1. Dlaczego ludzie się zmieniają? 37
6.2. Kształtowanie motywacji 39
6.3. Zasady motywowania podopiecznego 44
6.3.1. Wyrażanie empatii 44
6.3.2. Konfrontacja 46
6.3.3. Unikanie wchodzenia w spór 48
6.3.4. Pokonywanie oporu 49
6.3.5. Kształtowanie poczucia własnej skuteczności 50
6.4. Podstawowe umiejętności niezbędne do pracy nad motywacją podopiecznego 51
6.4.1. Afirmacja 51
6.4.2. Aktywne słuchanie 52
6.4.3. Stosowanie otwartych pytań 53
6.4.4. Podsumowywanie i słuchanie z odzwierciedleniem 53
6.4.5. Formułowanie celów 53
6.4.6. Nagradzanie 55
Rozdział 7. Cechy skutecznego wychowawcy 56
7.1. Wiarygodność 56
7.2. Zaufanie 56
7.3. Zaangażowanie 57
7.4. Optymizm pedagogiczny 58
7.5. Konsekwencja 59
7.6. Cierpliwość 60
7.7. Poczucie humoru i zabawa 61
7.8. Kreatywność i elastyczność 63
7.9. Energia 64
Rozdział 8. Umiejętności diagnostyczne i psychokorekcyjne 66
8.1. Obserwacja 66
8.1.1. Obserwacja przekazu niewerbalnego 67
8.1.2. Obserwacja ekspresji werbalnej 67
8.1.3. Obserwacja związku między zachowaniem werbalnym i niewerbalnym 68
8.2. Wywiad 69
8.1.4. Obserwacja osobistych reakcji 69
8.3. Zadawanie pytań 70
8.4. Dobór słów, formułowanie instrukcji, poleceń i myśli 72
8.5. Strukturyzowanie działań resocjalizacyjnych 74
8.6. Techniki skoncentrowane na rozwiązaniu problemu 75
8.7. Poszukiwanie mocnych stron 80
8.8. Kwestionowanie zasadności przekonań 81
8.9. Weryfikowanie oczekiwań 81
8.10. Interpretacja 83
8.11. Doradzanie 85
8.12. Odsłanianie się 88
8.13. Ustalanie granic psychologicznych 90
8.14. Kontrolowanie bodźców 94
8.15. Treningi umiejętności społecznych 95
8.16. Zwiększanie tolerancji na dyskomfort psychiczny 100
8.17. Komunikat "ja" 101
8.18. Prewencyjny komunikat "ja" 103
8.19. Informacje zwrotne 104
8.20. Metafory 109
8.21. Techniki relaksacyjne 109
8.22. Zadania domowe 110
Rozdział 9. Zakończenie pracy z podopiecznym 111
Bibliografia 114