"Motywacja i osobowość"

Identyfikator Librowy: 1805

Spis treści

Wpływ Maslowa 29

Wprowadzenie 29

Słowo wstępne. Wpływ Abrahama Maslowa 29

Krótka biografia 32

Bibliografia 38

CZĘŚĆ I. Teoria motywacji 39

1. Wstęp do teorii motywacji 39

Podejście holistyczne 39

Paradygmat dla stanów motywacyjnych 40

Środki i cele 41

Motywacja nieświadoma 42

Powszechność ludzkich pragnień 42

Motywacje wielorakie 43

Stany motywujące 43

Zaspokajanie pragnień generuje nowe motywy 44

Niemożność sporządzenia listy popędów 45

Klasyfikowanie motywów według podstawowych celów 46

Nieadekwatność danych z badań prowadzonych na zwierzętach 47

Środowisko 48

Działanie zintegrowane 49

Możliwość osiągnięcia celu 50

Zachowania niemotywowane 50

Rzeczywistość a nieświadomość 51

Motywacja najwyższych możliwości ludzkich 52

2. Teoria ludzkiej motywacji 54

Hierarchia potrzeb podstawowych 54

Podstawowe potrzeby poznawcze 64

Cechy potrzeb podstawowych 68

3. Zaspokajanie potrzeb podstawowych 76

Konsekwencje zaspokojenia potrzeby podstawowej 77

Uczenie się zaspokajania potrzeb 79

Zaspokajanie potrzeb a kształtowanie charakteru 81

Zaspokajanie potrzeb a zdrowie 84

Zaspokajanie potrzeb a patologia 86

Implikacje teorii zaspokajania potrzeb 87

Wpływ zaspokojenia potrzeb 90

4. Rewizja teorii instynktu 94

Doniosłe znaczenie ponownej oceny 94

Krytyka tradycyjnej teorii instynktu 96

Potrzeby podstawowe w teorii instynktu 102

5. Hierarchia potrzeb 107

Różnice między potrzebami wyższymi a niższymi 107

Konsekwencje hierarchii potrzeb 111

6. Zachowanie niemotywowane 115

Zachowanie instrumentalne a ekspresja 117

Zachowania ekspresywne 124

CZĘŚĆ II. Psychopatologia i normalność 129

7. Geneza patologii 129

Deprywacja i zagrożenie 129

Konflikt i zagrożenie 131

Indywidualna definicja zagrożenia 133

Uraz i choroba jako zagrożenie 134

Źródło patologii 135

Zahamowanie samorealizacji jako zagrożenie 135

Podsumowanie 136

8. Czy destrukcyjność jest instynktowna? 137

Zwierzęta 138

Dzieci 141

Antropologia 144

Doświadczenia kliniczne 145

Endokrynologia i genetyka 145

Rozważania teoretyczne 146

Destrukcyjność - instynktowna czy wyuczona? 148

9. Psychoterapia jako dobre relacje międzyludzkie 150

Psychoterapia a zaspokajanie potrzeb 153

Dobre relacje międzyludzkie 157

Dobre społeczeństwo 166

Profesjonalna psychoterapia 170

10. Sposoby podejścia do normalności i zdrowia 175

Standardowe pojęcia 176

Nowe pojęcia 179

Jakimi ludźmi możemy się stać? 181

Właściwa natura ludzka 183

Odróżnienie tego, co właściwe, od tego, co przypadkowe 185

Warunki korzystne dla zdrowia 186

Środowisko a osobowość 187

Utopia psychologiczna 188

Natura normalności 189

CZĘŚĆ III. Samorealizacja 191

11. Ludzie samorealizujący się: studium zdrowia psychicznego 191

Badanie 192

Obserwacje 195

12. Miłość u ludzi samorealizujących się 223

Otwartość 223

Kochać i być kochanym 224

Seksualność 225

Przekraczanie granic ego 227

Szacunek dla innych 228

Zabawa i radość 228

Miłość jako nagroda dla samej siebie 229

Miłość altruistyczna 230

Dystansowanie się i indywidualność 231

13. Twórczość u ludzi samorealizujących się 233

Przedwczesne sądy 233

Nowe modele 234

Twórczość samorealizowania się 235

Rozwiązanie dychotomii 237

Brak lęku 238

Doświadczenia szczytowe 239

Poziomy twórczości 241

Twórczość a samorealizacja 244

14. Pytania do nowej psychologii 245

CZĘŚĆ IV. Metodologia nauk humanistycznych 245

Uczenie się 245

Percepcja 246

Emocje 247

Motywacja 248

Inteligencja 249

Poznanie i myślenie 250

Psychologia kliniczna 251

Psychologia zwierząt 252

Psychologia społeczna 253

Osobowość 256

15. Psychologiczne podejście do nauki 259

Badania nad uczonym 259

Nauka a ludzkie wartości 260

Zrozumienie wartości 260

Prawa ludzkie a prawa naturalne 261

Różne podejścia do rzeczywistości 262

Socjologia nauki 262

Zdrowie psychiczne 264

16. Koncentracja na środkach a koncentracja na problemie 266

Nadmierny nacisk na technikę 266

Koncentracja na środkach a ortodoksja naukowa 269

17. Stereotypizacja a prawdziwe poznanie 274

Uwaga 275

Percepcja 279

Uczenie się 281

Myślenie 286

Język 292

Teoria 293

18. Holistyczne podejście do psychologii 296

Podejście holistyczno-dynamiczne 296

Pojęcie syndromu osobowości 304

Cechy syndromów osobowości 309

Badanie syndromu osobowości 317

Poziom i jakość syndromów osobowości 322

Syndromy osobowości a zachowanie 323

Logiczne i matematyczne sposoby przedstawiania danych dotyczących syndromów 326

Bibliografia 331

Posłowie. Bogaty plon Abrahama Maslowa 337

Wprowadzenie 337

Psychologia humanistyczna 341

Psychologia transpersonalna 344

Edukacja: wartości humanistyczne i nowe sposoby uczenia się 347

Wpływ Maslowa na pracę i zarządzanie 351

Zdrowie a osoba jako całość 354

Teoria motywacji i samorealizacji a psychologia kobiet 356

Społeczeństwo synergiczne 357

Nieustające żniwa 361

Przegląd cytatów z Motywacji i osobowości 361

Bibliografia i wybrana lektura 363

Bibliografia pism Abrahama Maslowa 369

Indeks nazwisk 380