"Bawimy się, programując w Scratchu"
Identyfikator Librowy: 187624
Spis treści
Podziękowania 18
Wprowadzenie 20
Dla kogo jest ta książka 20
O książce 22
Jak korzystać z tej książki 23
Errata i aktualizacje 24
Zasoby sieciowe 24
1. Rozpoczęcie pracy w języku Scratch 26
Uruchamianie Scratcha 28
Edytor Scratcha i duszki 29
Edytor w trybie offline 29
Edytor graficzny 31
Praca z blokami kodu 33
Dodawanie bloków 33
Usuwanie bloków 34
Uruchamianie programów 35
Pokazywanie swoich programów 36
Uzyskiwanie pomocy 36
Okno wskazówek 37
Przycisk Zajrzyj do środka 38
Podsumowanie 39
2. Tęczowe paski w przestrzeni! 40
Naszkicuj projekt 41
A. Utwórz tło z przestrzenią 43
1. Posprzątaj i przygotuj scenę 43
B. Utwórz trzy odbijające się kropki 45
2. Namaluj kropki 45
3. Dodaj kod dla duszka Dot 1 47
Dowiedz się więcej: kierunki i stopnie 48
C. Namaluj paski tęczy 50
4. Zduplikuj duszka Dot 1 50
5. Dodaj kod dla duszka malującej kropki Drawing Dot 50
Kompletny program 53
Tryb Turbo 53
Wersja 2.0: tęczowe trójkąty 54
Wersja 3.0: dwa latające paski 55
Wersja 4.0: to ty decydujesz! 56
Podsumowanie 57
Pytania powtórkowe 58
3. W labiryncie 60
Naszkicuj projekt 61
A. Niech kot chodzi 63
Dowiedz się więcej: współrzędne x i y 63
1. Dodaj kod ruchu do duszka gracza 65
2. Zduplikuj kod ruchu dla duszka kota 66
B. Utwórz poziomy labiryntu 68
3. Pobierz obrazki z labiryntem 68
4. Zmień tło 68
5. Zacznij od pierwszego labiryntu 68
C. Nie pozwól kotu przechodzić przez ściany 69
6. Sprawdzaj, czy kot dotyka ścian 69
D. Utwórz cel na końcu labiryntu 71
7. Utwórz duszka Apple 72
8. Wykrywaj, gdy gracz dotrze do jabłka 72
Kompletny program 74
9. Dodaj do duszka labiryntu kod obsługi nadawania komunikatów 74
Wersja 2.0: tryb dla dwojga graczy 76
Zduplikuj duszka Apple 76
Zduplikuj duszka Orange Cat 77
Zmodyfikuj kod duszka Apple2 77
Zmodyfikuj kod dla duszka Blue Cat 78
Powrót do początkowego położenia 80
Wersja 3.0: pułapki 81
Namaluj nowego duszka dla pułapek 81
Utwórz drugi kostium dla pułapek 82
Dodaj kod do klonowania pułapek 83
Zmodyfikuj kod duszka Orange Cat 84
Skopiuj kod z duszka Orange Cat do duszka Blue Cat 86
Tryb oszukiwania: przechodzenie przez ściany 87
Dodaj do duszka Blue Cat kod przechodzenia przez ściany 88
Dodaj do duszka Orange Cat kod przechodzenia przez ściany 88
Podsumowanie 89
Pytania powtórkowe 90
4. Rzucanie piłką do kosza i grawitacja 92
Naszkicuj projekt 93
A. Niech kot skacze i spada 94
1. Dodaj kod grawitacji do duszka Cat 94
Dowiedz się więcej: dla wszystkich duszków oraz tylko dla tego duszka 96
2. Dodaj kod na poziomie ziemi 98
3. Dodaj kod skakania do duszka Cat 99
B. Niech kot porusza się w lewo i w prawo 100
4. Dodaj kod chodzenia do duszka Cat 101
C. Utwórz ruchomą obręcz kosza 102
5. Utwórz duszka Hoop 102
6. Utwórz duszka Hitbox 104
D. Niech kot rzuca do kosza 106
7. Utwórz duszka Basketball 106
8. Dodaj kod dla duszka Basketball 107
9. Wykrywaj, czy gracz zdobył kosza 108
10. Napraw błąd z przyznawaniem punktów 110
Kompletny program 112
Wersja 2.0: tryb dla dwóch graczy 113
Zduplikuj duszki Cat i Basketball 114
Zmodyfikuj kod dla duszka Cat2 114
Zmodyfikuj kod dla duszka Basketball2 115
Tryb oszukiwania: unieruchomienie obręczy 116
Podsumowanie 117
Pytania powtórkowe 117
5. Ulepszona gra w zbijanie klocków 118
Naszkicuj projekt 119
A. Utwórz rakietkę, która porusza się w lewo i w prawo 120
1. Utwórz duszka Paddle 120
Dowiedz się więcej: style obrotu 122
B. Utwórz piłkę, która odbija się od ścian 123
2. Utwórz duszka Tennis Ball 123
C. Niech piłka odbija się od rakietki 124
3. Dodaj kod odbijania się do duszka Tennis Ball 124
Dowiedz się więcej: klonowanie 126
D. Twórz klony klocków 127
4. Dodaj duszka Brick 127
5. Sklonuj duszka Brick 127
6. Dodaj kod odbijania się do duszka Brick 129
Szczegółowy XII spis treści E. Niech piłka odbija się od klocków 129
F. Utwórz komunikaty „You win” i „Game over” 130
7. Zmodyfikuj kod duszka Tennis Ball 130
8. Utwórz duszka Game Over 131
9. Utwórz duszka You Win 132
Kompletny program 133
Wersja 2.0: dopracowywanie gry 134
Namaluj fajne tło 135
Dodaj muzykę 136
Dodaj animowanie wejście i wyjście dla klocków 137
Niech rakietka uderzająca piłkę rozbłyskuje kolorami 137
Dodaj efekt dźwiękowy do znikającego klocka 140
Dodaj efekt dźwiękowy do duszka Tennis Ball 142
Dodaj ślad pozostawiany przez duszka Tennis Ball 142
Dodaj animowane wejście dla duszka Game Over 144
Dodaj animowane wejście dla duszka You Win 145
Podsumowanie 147
Pytania powtórkowe 148
6. Wąąąąąż! 150
A. Utwórz głowę węża poruszającą się po scenie 152
Naszkicuj projekt 152
1. Utwórz duszka Head 153
Dowiedz się więcej: „kiedy klawisz naciśnięty” czy „jeżeli klawisz naciśnięty? to” 155
B. Niech na scenie pojawiają się jabłka 156
2. Dodaj duszka Apple 156
C. Utwórz ciało głową węża 157
3. Utwórz duszka Body 157
4. Utwórz drugi kostium duszka Body 158
5. Dodaj kod dla duszka Body 158
6. Wykrywaj, czy wąż zderza się sam ze sobą albo ze ścianą 160
Kompletny program 162
Wersja 2.0: dodaj bonusowe owoce 163
Tryb oszukiwania: niezwyciężoność 165
Zmodyfikuj głowę 165
Zmodyfikuj kod duszka Body 166
Podsumowanie 167
Tryb oszukiwania: odetnij ogon! 167
Pytania powtórkowe 168
7. Krajacz owoców 170
Naszkicuj projekt 172
A. Utwórz tło dla ekranu startowego 173
1. Narysuj tło 173
2. Dodaj kod dla sceny 175
B. Utwórz ślad po cięciu 176
3. Namaluj duszka Slice 176
Dowiedz się więcej: tworzenie list 177
4. Utwórz listy i zmienne dla duszka Slice 180
5. Rejestruj ruchy myszą 181
6. Utwórz niestandardowy blok do rysowania cięcia 182
C. Utwórz przycisk rozpoczynania 185
7. Utwórz duszka Begin Button 185
D. Niech owoce i bomby same wylatują w powietrze 187
8. Utwórz duszka Fruit 188
9. Utwórz kostiumy dla rozciętych owoców 189
10. Dodaj kod do duszka Fruit 192
11. Dodaj kod dla klonów duszka Fruit 195
E. Utwórz duszki zdrowia 198
12. Utwórz duszka Health 198
F. Utwórz zakończenie gry 201
13. Tworzenie duszka White Fade Out 201
Wersja 2.0: najlepszy wynik 204
Tryb oszukiwania: odzyskiwanie zdrowia 205
Podsumowanie 206
Pytania powtórkowe 207
8. Pogromca asteroid... w kosmosie! 208
Naszkicuj projekt 209
A. Utwórz statek kosmiczny, który porusza się przez pchnięcia 211
1. Utwórz duszka Spaceship 211
B. Niech statek kosmiczny przewija się przez brzegi sceny 213
2. Dodaj kod przewijania się do duszka Spaceship 213
C. Celuj za pomocą myszy i strzelaj za pomocą spacji 215
3. Dodaj kod losowych pchnięć do duszka Spaceship 215
4. Utwórz duszka Energy Blast 216
D. Utwórz asteroidy szybujące w przestrzeni 219
5. Utwórz duszka Asteroid 219
E. Utwórz asteroidy, które trafione rozpadają się na dwie połowy 221
6. Dodaj kod rozpoławiania duszka Asteroid 221
7. Dodaj kod komunikatu asteroid blasted do duszka Energy Blast 223
F. Śledz wynik i utwórz czasomierz 224
8. Utwórz duszka Out of Time 224
G. Niech trafiony statek kosmiczny eksploduje 225
10. Dodaj kod dla duszka Explosion 226
9. Wczytaj duszka Explosion 226
11. Dodaj kod eksplozji do duszka Spaceship 227
Wersja 2.0: ograniczona ammunicja 229
Tryb oszukiwania: gwieździsta bomba 231
Podsumowanie 232
Pytania powtórkowe 233
9. Tworzenie Zaawansowanej gry platformowej 234
Naszkicujmy projekt 235
A. Utwórz grawitację, spadanie i lądowanie 237
1. Utwórz duszka Ground 237
2. Dodaj kod grawitacji i lądowania 238
3. Spraw, Niech kot chodzi i przewija się przez scenę 240
4. Usuń opóźnione podnoszenie się na ziemi 241
B. Zajmij się stromymi zboczami i ścianami 243
5. Dodaj kod stromego zbocza 243
C. Niech kot skacze wysoko i nisko 247
6. Dodaj kod skakania 247
D. Dodaj wykrywanie sufitu 249
7. Dodaj niską platformę do duszka Ground 249
8. Dodaj kod wykrywania sufitu 250
E. Użyj ramki trafień dla duszka cat 253
9. Dodaj kostium hitbox do duszka Cat 254
10. Dodaj kod ramki trafień 255
F. Dodaj lepszą animację chodzenia 256
11. Dodaj nowe kostiumy do duszka Cat 257
12. Utwórz blok set correct costume 258
G. Utwórz poziom 264
13. Pobierz i dodaj tło sceny 264
14. Utwórz kostium ramki trafień dla duszka Ground 265
15. Dodaj kod duszka Ground 266
16. Dodaj do duszka Cat kolejny kod przewijania się 267
H. Dodaj wrogie kraby oraz jabłka 268
17. Dodaj duszka Apple i kod 269
18. Utwórz duszka Crab 270
19. Utwórz sztuczną inteligencję wroga 271
20. Dodaj duszka Time’s Up 275
Podsumowanie 277
Pytania powtórkowe 278
CO DALEJ 280
SKOROWIDZ 282