"Bawimy się, programując w Scratchu"

Identyfikator Librowy: 187624

Spis treści

Podziękowania 18

Wprowadzenie 20

Dla kogo jest ta książka 20

O książce 22

Jak korzystać z tej książki 23

Errata i aktualizacje 24

Zasoby sieciowe 24

1. Rozpoczęcie pracy w języku Scratch 26

Uruchamianie Scratcha 28

Edytor Scratcha i duszki 29

Edytor w trybie offline 29

Edytor graficzny 31

Praca z blokami kodu 33

Dodawanie bloków 33

Usuwanie bloków 34

Uruchamianie programów 35

Pokazywanie swoich programów 36

Uzyskiwanie pomocy 36

Okno wskazówek 37

Przycisk Zajrzyj do środka 38

Podsumowanie 39

2. Tęczowe paski w przestrzeni! 40

Naszkicuj projekt 41

A. Utwórz tło z przestrzenią 43

1. Posprzątaj i przygotuj scenę 43

B. Utwórz trzy odbijające się kropki 45

2. Namaluj kropki 45

3. Dodaj kod dla duszka Dot 1 47

Dowiedz się więcej: kierunki i stopnie 48

C. Namaluj paski tęczy 50

4. Zduplikuj duszka Dot 1 50

5. Dodaj kod dla duszka malującej kropki Drawing Dot 50

Kompletny program 53

Tryb Turbo 53

Wersja 2.0: tęczowe trójkąty 54

Wersja 3.0: dwa latające paski 55

Wersja 4.0: to ty decydujesz! 56

Podsumowanie 57

Pytania powtórkowe 58

3. W labiryncie 60

Naszkicuj projekt 61

A. Niech kot chodzi 63

Dowiedz się więcej: współrzędne x i y 63

1. Dodaj kod ruchu do duszka gracza 65

2. Zduplikuj kod ruchu dla duszka kota 66

B. Utwórz poziomy labiryntu 68

3. Pobierz obrazki z labiryntem 68

4. Zmień tło 68

5. Zacznij od pierwszego labiryntu 68

C. Nie pozwól kotu przechodzić przez ściany 69

6. Sprawdzaj, czy kot dotyka ścian 69

D. Utwórz cel na końcu labiryntu 71

7. Utwórz duszka Apple 72

8. Wykrywaj, gdy gracz dotrze do jabłka 72

Kompletny program 74

9. Dodaj do duszka labiryntu kod obsługi nadawania komunikatów 74

Wersja 2.0: tryb dla dwojga graczy 76

Zduplikuj duszka Apple 76

Zduplikuj duszka Orange Cat 77

Zmodyfikuj kod duszka Apple2 77

Zmodyfikuj kod dla duszka Blue Cat 78

Powrót do początkowego położenia 80

Wersja 3.0: pułapki 81

Namaluj nowego duszka dla pułapek 81

Utwórz drugi kostium dla pułapek 82

Dodaj kod do klonowania pułapek 83

Zmodyfikuj kod duszka Orange Cat 84

Skopiuj kod z duszka Orange Cat do duszka Blue Cat 86

Tryb oszukiwania: przechodzenie przez ściany 87

Dodaj do duszka Blue Cat kod przechodzenia przez ściany 88

Dodaj do duszka Orange Cat kod przechodzenia przez ściany 88

Podsumowanie 89

Pytania powtórkowe 90

4. Rzucanie piłką do kosza i grawitacja 92

Naszkicuj projekt 93

A. Niech kot skacze i spada 94

1. Dodaj kod grawitacji do duszka Cat 94

Dowiedz się więcej: dla wszystkich duszków oraz tylko dla tego duszka 96

2. Dodaj kod na poziomie ziemi 98

3. Dodaj kod skakania do duszka Cat 99

B. Niech kot porusza się w lewo i w prawo 100

4. Dodaj kod chodzenia do duszka Cat 101

C. Utwórz ruchomą obręcz kosza 102

5. Utwórz duszka Hoop 102

6. Utwórz duszka Hitbox 104

D. Niech kot rzuca do kosza 106

7. Utwórz duszka Basketball 106

8. Dodaj kod dla duszka Basketball 107

9. Wykrywaj, czy gracz zdobył kosza 108

10. Napraw błąd z przyznawaniem punktów 110

Kompletny program 112

Wersja 2.0: tryb dla dwóch graczy 113

Zduplikuj duszki Cat i Basketball 114

Zmodyfikuj kod dla duszka Cat2 114

Zmodyfikuj kod dla duszka Basketball2 115

Tryb oszukiwania: unieruchomienie obręczy 116

Podsumowanie 117

Pytania powtórkowe 117

5. Ulepszona gra w zbijanie klocków 118

Naszkicuj projekt 119

A. Utwórz rakietkę, która porusza się w lewo i w prawo 120

1. Utwórz duszka Paddle 120

Dowiedz się więcej: style obrotu 122

B. Utwórz piłkę, która odbija się od ścian 123

2. Utwórz duszka Tennis Ball 123

C. Niech piłka odbija się od rakietki 124

3. Dodaj kod odbijania się do duszka Tennis Ball 124

Dowiedz się więcej: klonowanie 126

D. Twórz klony klocków 127

4. Dodaj duszka Brick 127

5. Sklonuj duszka Brick 127

6. Dodaj kod odbijania się do duszka Brick 129

Szczegółowy XII spis treści E. Niech piłka odbija się od klocków 129

F. Utwórz komunikaty „You win” i „Game over” 130

7. Zmodyfikuj kod duszka Tennis Ball 130

8. Utwórz duszka Game Over 131

9. Utwórz duszka You Win 132

Kompletny program 133

Wersja 2.0: dopracowywanie gry 134

Namaluj fajne tło 135

Dodaj muzykę 136

Dodaj animowanie wejście i wyjście dla klocków 137

Niech rakietka uderzająca piłkę rozbłyskuje kolorami 137

Dodaj efekt dźwiękowy do znikającego klocka 140

Dodaj efekt dźwiękowy do duszka Tennis Ball 142

Dodaj ślad pozostawiany przez duszka Tennis Ball 142

Dodaj animowane wejście dla duszka Game Over 144

Dodaj animowane wejście dla duszka You Win 145

Podsumowanie 147

Pytania powtórkowe 148

6. Wąąąąąż! 150

A. Utwórz głowę węża poruszającą się po scenie 152

Naszkicuj projekt 152

1. Utwórz duszka Head 153

Dowiedz się więcej: „kiedy klawisz naciśnięty” czy „jeżeli klawisz naciśnięty? to” 155

B. Niech na scenie pojawiają się jabłka 156

2. Dodaj duszka Apple 156

C. Utwórz ciało głową węża 157

3. Utwórz duszka Body 157

4. Utwórz drugi kostium duszka Body 158

5. Dodaj kod dla duszka Body 158

6. Wykrywaj, czy wąż zderza się sam ze sobą albo ze ścianą 160

Kompletny program 162

Wersja 2.0: dodaj bonusowe owoce 163

Tryb oszukiwania: niezwyciężoność 165

Zmodyfikuj głowę 165

Zmodyfikuj kod duszka Body 166

Podsumowanie 167

Tryb oszukiwania: odetnij ogon! 167

Pytania powtórkowe 168

7. Krajacz owoców 170

Naszkicuj projekt 172

A. Utwórz tło dla ekranu startowego 173

1. Narysuj tło 173

2. Dodaj kod dla sceny 175

B. Utwórz ślad po cięciu 176

3. Namaluj duszka Slice 176

Dowiedz się więcej: tworzenie list 177

4. Utwórz listy i zmienne dla duszka Slice 180

5. Rejestruj ruchy myszą 181

6. Utwórz niestandardowy blok do rysowania cięcia 182

C. Utwórz przycisk rozpoczynania 185

7. Utwórz duszka Begin Button 185

D. Niech owoce i bomby same wylatują w powietrze 187

8. Utwórz duszka Fruit 188

9. Utwórz kostiumy dla rozciętych owoców 189

10. Dodaj kod do duszka Fruit 192

11. Dodaj kod dla klonów duszka Fruit 195

E. Utwórz duszki zdrowia 198

12. Utwórz duszka Health 198

F. Utwórz zakończenie gry 201

13. Tworzenie duszka White Fade Out 201

Wersja 2.0: najlepszy wynik 204

Tryb oszukiwania: odzyskiwanie zdrowia 205

Podsumowanie 206

Pytania powtórkowe 207

8. Pogromca asteroid... w kosmosie! 208

Naszkicuj projekt 209

A. Utwórz statek kosmiczny, który porusza się przez pchnięcia 211

1. Utwórz duszka Spaceship 211

B. Niech statek kosmiczny przewija się przez brzegi sceny 213

2. Dodaj kod przewijania się do duszka Spaceship 213

C. Celuj za pomocą myszy i strzelaj za pomocą spacji 215

3. Dodaj kod losowych pchnięć do duszka Spaceship 215

4. Utwórz duszka Energy Blast 216

D. Utwórz asteroidy szybujące w przestrzeni 219

5. Utwórz duszka Asteroid 219

E. Utwórz asteroidy, które trafione rozpadają się na dwie połowy 221

6. Dodaj kod rozpoławiania duszka Asteroid 221

7. Dodaj kod komunikatu asteroid blasted do duszka Energy Blast 223

F. Śledz wynik i utwórz czasomierz 224

8. Utwórz duszka Out of Time 224

G. Niech trafiony statek kosmiczny eksploduje 225

10. Dodaj kod dla duszka Explosion 226

9. Wczytaj duszka Explosion 226

11. Dodaj kod eksplozji do duszka Spaceship 227

Wersja 2.0: ograniczona ammunicja 229

Tryb oszukiwania: gwieździsta bomba 231

Podsumowanie 232

Pytania powtórkowe 233

9. Tworzenie Zaawansowanej gry platformowej 234

Naszkicujmy projekt 235

A. Utwórz grawitację, spadanie i lądowanie 237

1. Utwórz duszka Ground 237

2. Dodaj kod grawitacji i lądowania 238

3. Spraw, Niech kot chodzi i przewija się przez scenę 240

4. Usuń opóźnione podnoszenie się na ziemi 241

B. Zajmij się stromymi zboczami i ścianami 243

5. Dodaj kod stromego zbocza 243

C. Niech kot skacze wysoko i nisko 247

6. Dodaj kod skakania 247

D. Dodaj wykrywanie sufitu 249

7. Dodaj niską platformę do duszka Ground 249

8. Dodaj kod wykrywania sufitu 250

E. Użyj ramki trafień dla duszka cat 253

9. Dodaj kostium hitbox do duszka Cat 254

10. Dodaj kod ramki trafień 255

F. Dodaj lepszą animację chodzenia 256

11. Dodaj nowe kostiumy do duszka Cat 257

12. Utwórz blok set correct costume 258

G. Utwórz poziom 264

13. Pobierz i dodaj tło sceny 264

14. Utwórz kostium ramki trafień dla duszka Ground 265

15. Dodaj kod duszka Ground 266

16. Dodaj do duszka Cat kolejny kod przewijania się 267

H. Dodaj wrogie kraby oraz jabłka 268

17. Dodaj duszka Apple i kod 269

18. Utwórz duszka Crab 270

19. Utwórz sztuczną inteligencję wroga 271

20. Dodaj duszka Time’s Up 275

Podsumowanie 277

Pytania powtórkowe 278

CO DALEJ 280

SKOROWIDZ 282