"Konteksty i meandry reform oświatowych czyli o manipulowaniu edukacją"
Identyfikator Librowy: 189065
Spis treści
Strona tytułowa 2
Spis treści 3
Wstęp 7
Zagadnienia wprowadzające 13
Część I: Problemy i konteksty ogólne. Uwarunkowania reform oświatowych. Sytuacja edukacyjna młodzieży współczesnej Polski 27
Rozdział 1: Pomiędzy różnymi ideologiami edukacyjnymi a oświatowym egalitaryzmem 28
Rozdział 2: Sytuacja edukacyjna, system oświaty, system społeczny Kontekst przeszłości i współczesności 36
Rozdział 3: Stratyfikacja społeczna w pierwszych dekadach XXI wieku Nierówności społeczne jako spadek po zmianie ustrojowej 45
Rozdział 4: Problem wykluczania społecznego na przełomie XX i XXI wieku a poszukiwanie demokratycznej strategii edukacji 64
Rozdział 5: Aspiracje kształceniowe jako subiektywne podłoże innowacji oświatowych 74
Część II: Cywilizacyjne uwarunkowania reform oświatowych Zróżnicowanie miast i wsi polskich a kwestia selekcyjnego dostępu do oświaty 78
Rozdział 6: Pojęcie regionu, miasta i wsi w kontekście środowisk lokalnych oraz środowisk wychowawczych 79
Rozdział 7: Klasyczne przykłady typologii miast i wsi oraz kontinua wiejsko-miejskie a nierówności w dostępie do oświaty i szkoły 87
Rozdział 8: Dostęp do edukacji a selekcje szkolne w kontekście reform oświatowych Próba zdefiniowania problemu i podania typologii 106
Rozdział 9: Szanse edukacyjne i dostęp do szkoły w dotychczasowych badaniach empirycznych 111
Część III: Reformy oświatowo-szkolne a rozdroża myślenia o edukacyjnej przyszłości Polaków 135
Rozdział 10: Historia odnowy polskiej oświaty w kontekście zmiany społecznej 136
Rozdział 11: W poszukiwaniu paradygmatów demokratycznego scenariusza reform 146
Rozdział 12: Strategie i warunki realizacji powojennych reform oświatowych 158
Część IV: Zmiany oświatowe wprowadzone reformą z końca lat dziewięćdziesiątych w perspektywie nowej rzeczywistości społecznej 165
Rozdział 13: Warunki reformy oświaty u schyłku XX wieku. Egalitarna świadomość społeczna i ułomna demokracja w kontekście obaw o polską szkołę 166
Rozdział 14: Reforma a ryzyko utrwalenia instytucjonalnej legalizacji nierówności edukacyjnych 171
Rozdział 15: Ogólne uwagi o założeniach, przebiegu i społecznych realiach reformy oświatowej z lat dziewięćdziesiątych XX wieku 175
Część V: Efekty reformy oświatowej z roku 1999 i szanse edukacyjne w badaniach empirycznych regionu kaliskiego 196
Rozdział 16: Ogólna charakterystyka założeń i metody badawczej 197
Rozdział 17: Reforma oświaty a szanse edukacyjne w Kaliszu i jego regionie – obraz empiryczny 205
Rozdział 18: Społeczna akceptacja reformy oświatowej a nowy układ stratyfikacyjny i wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży objętej badaniem 236
Rozdział 19: Podsumowanie Efekty reformy a typy uczestników zmiany oświatowej z roku 1999. Uwagi i wnioski końcowe 251
Część VI: Reforma oświatowa z roku 2016. Innowacja na zamówienie polityczne 257
Rozdział 20: Dostęp do usług edukacyjnych w drugiej dekadzie XXI wieku i jego predykatory, ze szczególnym uwzględnieniem wieku i tzw. czynnika terytorialnego 258
Rozdział 21: Ogólna charakterystyka celów i założeń reformy z 2016 roku 267
Rozdział 22: Wyniki badań empirycznych a rządowe uzasadnienie reformy Społeczna recepcja reformy 282
Rozdział 23: Podsumowanie. Uwagi i wnioski końcowe. Strategia edukacyjna i aktualność proponowanej typologii uczniów wobec reformy szkolnej z roku 2016 314
Zakończenie. Reforma oświatowa z lat 2016–2017 a niepokój o kształt systemu szkolnego w Polsce w pierwszej połowie XXI wieku 322
Bibliografia 331
Strona redakcyjna 344