"Standardy i procedury pielęgniarskiej praktyki klinicznej"

Identyfikator Librowy: 193173

Spis treści

Standard pielęgniarskiej praktyki klinicznej na stanowisku E. ds. D 22

Cel standardu 22

Grupa docelowa 22

Oświadczenia standardowe 23

Standard I. Podstawy teoretyczne pracy pielęgniarki/położnej na stanowisku E. ds. D 24

Uzasadnienie 24

Kryteria procesu 25

Kryteria struktury 25

Kryteria wyniku 26

Standard II. Gromadzenie i ocena danych prowadzona przez pielęgniarkę/ położną na stanowisku E. ds. D 28

Uzasadnienie 28

Kryteria procesu 29

Kryteria struktury 29

Kryteria wyniku 32

Standard III. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej do celów edukacji diabetologicznej 34

Kryteria struktury 34

Uzasadnienie 34

Kryteria procesu 35

Kryteria wyniku 36

Standard IV. Planowanie edukacji diabetologicznej przez pielęgniarkę/ położną na stanowisku E. ds. D 37

Kryteria struktury 37

Uzasadnienie 37

Kryteria procesu 41

Kryteria wyniku 43

Standard V. Realizacja planu edukacji diabetologicznej przez pielęgniarkę/ położą na stanowisku E. ds. D 45

Kryteria struktury 45

Uzasadnienie 45

Kryteria procesu 47

Przekazywanie wiedzy 47

Kształtowanie postawy 49

Kształtowanie umiejętności 49

Inne zadania i interwencje 51

Kryteria wyniku 54

Standard VI. Ewaluacja edukacji diabetologicznej prowadzonej przez pielęgniarkę/położną na stanowisku E. ds. D 58

Uzasadnienie 58

Kryteria struktury 59

Kryteria procesu 60

Kryteria wyniku 61

Standard VII. Współpraca interdyscyplinarna w edukacji diabetologicznej prowadzonej przez pielęgniarkę/położną na stanowisku E. ds. D 64

Uzasadnienie 64

Kryteria procesu 65

Kryteria struktury 65

Kryteria wyniku 66

Standard VIII. Rozwój umiejętności zawodowych pielęgniarki/położnej na stanowisku E. ds. D 67

Kryteria struktury 67

Uzasadnienie 67

Kryteria procesu 68

Kryteria wyniku 69

Standard IX. Doskonalenie jakości opieki sprawowanej przez pielęgniarkę/ położną na stanowisku E. ds. D 70

Uzasadnienie 70

Kryteria procesu 71

Kryteria struktury 71

Kryteria wyniku 72

Standard X. Postępowanie według zasad etyki zawodowej pielęgniarki/ położnej na stanowisku E. ds. D 74

Kryteria struktury 74

Uzasadnienie 74

Kryteria procesu 75

Kryteria wyniku 75

Standard XI. Prowadzenie badań naukowych przez pielęgniarkę/położną na stanowisku E. ds. D 77

Kryteria struktury 77

Uzasadnienie 77

Kryteria procesu 78

Kryteria wyniku 79

Załącznik 1. Słownik wybranych pojęć użytych w standardzie® 80

Załączniki 80

Użyte w standardzie pojęcia pochodzące z katalogu ICNP 84

Załącznik 2. Zasady organizacji edukacji diabetologicznej 86

Załącznik 3. Obszary i poziomy edukacji diabetologicznej 88

Załącznik 4. Miejsce świadczenia edukacji diabetologicznej przez pielęgniarkę/ położną na stanowisku E. ds. D 89

Załącznik 5. Lokalizacja 89

Załącznik 6. Warunki lokalowe i wyposażenie pomieszczenia, środki dydaktyczne w miejscu edukacji diabetologicznej 90

Załącznik 7. Zalecenia w opiece diabetologicznej PFED 92

Załącznik 8. Kategoryzacji pacjentów według zdolności do samokontroli i samoopieki oraz zapotrzebowania na edukację diabetologiczną 120

Załącznik 9. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 1 122

Załącznik 10. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 2. Żywienie 126

Załącznik 11. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 3. Samokontrola glikemii z użyciem glukometru 129

Załącznik 12. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 4. System ciągłego monitorowania glikemii (CGM ) 132

Załącznik 13. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 5. Terapia z użyciem ciągłego podskórnego wlewu insuliny (OPI ) 134

Załącznik 14. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 6. Podawanie insuliny wstrzykiwaczem typu pen 137

Załącznik 15. Propozycje oceny jakości i efektywności świadczeń wykonywanych przez pielęgniarkę/położną na stanowisku E. ds. D 139

Piśmiennictwo 145