"Rytuał przejścia. Młodzież szkolna na progu edukacyjnym"
Identyfikator Librowy: 196828
Spis treści
Wprowadzenie 8
ROZDZIAŁ 1 Rytuał – ustalenia teoretyczne 16
1.1 Cechy dystynktywne rytuału 16
1.2 Dylematy wokół pojęcia „rytuał” 21
1.3 Rytualizacja współczesności 28
1.4 Rytuał w badaniach szkoły – w stronę antropologii edukacji 34
ROZDZIAŁ 2 Rytuały przejścia – przegląd teorii antropologicznych 40
2.1 Teoria rytuałów przejścia Arnolda van Gennepa 41
2.2 Victora Turnera recepcja trójfazowej teorii rytuałów przejścia 50
2.3 Rytuał jako działanie symboliczne a zmiana społeczna w ujęciu Clifforda Geertza 56
ROZDZIAŁ 3 Wybrane aspekty relacji między pojęciami „tożsamość” i „rytuał” 64
3.1 Modele tożsamości a rozumienie pojęcia „rytuał”. W stronę ujęcia interakcyjnego 65
3.2 Tożsamość liminalna wśród innych ujęć tożsamości współczesnego człowieka. Inspiracje teorią rytuałów przejścia 74
ROZDZIAŁ 4 Przemiany tożsamości współczesnej dorastającej młodzieży z perspektywy teorii rytuałów przejścia 85
4.1 Cechy charakterystyczne okresu adolescencji w dynamicznie zmieniającym się świecie 85
4.2 Dorastanie jako moratoryjna i rytualna droga wchodzenia w dorosłość 94
ROZDZIAŁ 5 Szkoła i progi edukacyjne z perspektywy kategorii „rytuał przejścia” 102
5.1 Selekcyjny wymiar rytuałów przejścia a progi szkolne 103
5.2 Stan i perspektywy badań nad szkołą z wykorzystaniem kategorii „rytuał przejścia” 113
ROZDZIAŁ 6 Metodologiczne podstawy badań własnych oraz charakterystyka badanych uczniów 120
6.1 Przedmiot i cele badań 120
6.2 Problemy i hipotezy badawcze 125
6.3 Zmienne, ich kategorie i wskaźniki 134
6.4 Podejście badawcze, metoda badań, techniki i narzędzia badawcze 138
6.5 Teren i organizacja procesu badawczego 145
6.6 Charakterystyka badanej próby w świetle wybranych zmiennych socjodemograficznych 147
ROZDZIAŁ 7 Przebieg rytuału przejścia z gimnazjum do szkoły średniej w badaniach wzdłuż czasu 152
7.1 Poczucie „Ja” i obraz siebie jako ucznia w trzech fazach przejścia z gimnazjum do szkoły średniej 153
7.2 Szkoła, czas i zmiana w doświadczeniach uczniów w trzech fazach przejścia z gimnazjum do szkoły średniej 186
7.3 Uwarunkowania osobowe, rodzinne i szkolne przebiegu przejścia z jednego szczebla edukacyjnego na kolejny 206
ROZDZIAŁ 8 Profile przejścia z gimnazjum do szkoły średniej. Trzy fazy rytuału? 223
Zakończenie 262
Aneks 272
Bibliografia 284
The rite of passage. School-age youth and educational stages Summary 304