"Gotowość nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych"

Identyfikator Librowy: 204364

Spis treści

Wprowadzenie 10

Rozdział 1 Determinanty gotowości nauczycieli do innowacyjnego stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych 16

1.1. Gotowość nauczycieli do działań innowacyjnych 17

1.2. Wiedza jako podstawowy komponent gotowości 36

1.3. Umiejętność jako komponent gotowości zawodowej nauczycieli 41

1.4. Motywacje nauczycieli do podejmowania zadań zawodowych 47

1.5. Działalność innowacyjna w pracy nauczyciela 51

1.6. Gotowość nauczycieli jako przedmiot badań 57

Rozdział 2 Nowoczesne technologie stosowane w procesie dydaktycznym 66

2.1. Tablice interaktywne jako narzędzie grupujące wielość technologii informacyjno-komunikacyjnych 67

2.2. Rodzaje tablic interaktywnych i technologie w nich zintegrowane 71

2.3. Wykorzystanie tablic interaktywnych w pracy pedagogicznej 75

Rozdział 3 Nowoczesne technologie w pracy nauczyciela–wychowawcy 82

3.1. E-dziennik lekcyjny jako najnowsza forma rejestracji wybranych zjawisk pracy klasy 84

3.2. Podstawa prawna wprowadzenia dzienników elektronicznych do szkół 85

3.3. Modele przechowywania danych w dziennikach elektronicznych 88

3.4. Nowe formy komunikacji nauczycieli z rodzicami 90

3.5. Przegląd wybranych cech dzienników elektronicznych 92

Rozdział 4 Założenia metodologiczne badań własnych 100

4.1. Przedmiot i cel badań własnych 100

4.2. Problemy badawcze i hipotezy badań własnych 103

4.3. Zmienne i wskaźniki zmiennych badań 106

4.4. Metody badań i techniki badawcze 108

4.5. Narzędzia badawcze 109

4.5.1. Arkusz wywiadu z dyrektorami 109

4.5.2. Arkusz wywiadu z doradcami metodycznymi 110

4.5.3. Kwestionariusz ankiety 110

4.5.4. Skala samooceny SES Morrisa Rosenberga 111

4.6. Teren i organizacja badań 112

Rozdział 5 Podstawowe czynniki warunkujące poziom gotowości nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych 116

5.1. Wiedza nauczycieli na temat nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych możliwych do wykorzystania w edukacji 117

5.1.1. Wiedza nauczycieli na temat tablic interaktywnych 121

5.1.2. Wiedza nauczycieli na temat dziennika elektronicznego 127

5.1.3. Poziom wiedzy nauczycieli na temat nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych 135

5.1.4. Poziom wiedzy nauczycieli na temat nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych a wybrane czynniki społeczno-demograficzne 138

5.1.5. Podsumowanie wyników badań poziomu wiedzy nauczycieli na temat nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych możliwych do wykorzystania w edukacji 145

5.2. Umiejętności stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych przez nauczycieli w świetle wyników badań 148

5.2.1. Umiejętności stosowania tablicy interaktywnej przez nauczycieli 150

5.2.2. Umiejętności posługiwania się dziennikiem elektronicznym przez nauczycieli w celu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania i kontaktów z rodzicami 156

5.2.3. Poziom umiejętności obsługi nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych przez nauczycieli 160

5.2.4. Poziom umiejętności zastosowania nowoczesnych technologii cyfrowych przez nauczycieli a wybrane czynniki społeczno-demograficzne 164

5.2.5. Podsumowanie wyników badań poziomu umiejętności stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych przez nauczycieli 173

5.3. Poziom motywacji nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w ich pracy zawodowej 177

5.3.1. Charakterystyka motywacji zawodowych badanych nauczycieli 177

5.3.2. Motywacja nauczycieli do stosowania urządzeń informatycznych oraz oprogramowania komputerowego 185

5.3.3. Motywacja nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych a wybrane czynniki społeczno-demograficzne 196

5.3.4. Podsumowanie wyników badań poziomu motywacji nauczycieli do sięgania po nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne 205

5.4. Podsumowanie wyników badań poziomu gotowości nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych 207

Rozdział 6 Wybrane czynniki materialne, techniczne i organizacyjne wpływające na poziom gotowości nauczycieli 212

6.1. Zależność poziomu gotowości nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych od wyposażenia szkół w te technologie 212

6.1.1. Analiza parametrów multimedialnego przygotowania szkół 212

6.1.2. Analiza zależności pomiędzy poziomem wyposażenia szkół w nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne a komponentami gotowości zawodowej nauczycieli 214

6.1.3. Analiza zależności pomiędzy poziomem gotowości nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych a wyposażeniem szkół w te technologie 223

6.1.4. Podsumowanie wyników badań zależności gotowości nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych od wyposażenia szkół w te technologie 224

6.2. Trudności napotykane przez nauczycieli w wykorzystaniu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych 226

6.2.1. Trudności nauczycieli w wykorzystaniu tablic interaktywnych 228

6.2.2. Trudności nauczycieli w posługiwaniu się dziennikiem elektronicznym 236

6.2.3. Podsumowanie wyników badań trudności napotykanych przez nauczycieli w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych 243

Zakończenie 246

Literatura 258

Netografia 270

Spis rysunków 272

Spis tabel 274

Spis wykresów 280