"Narracja i jej zaburzenia w otępieniu alzheimerowskim"

Identyfikator Librowy: 204428

Spis treści

Wstęp 12

1. Otępienie 18

Rozdział I Otępienie alzheimerowskie w perspektywie logopedycznej 18

1.1. Terminologia 18

1.2. Definiowanie 22

1.2.1. Na gruncie nauk medycznych 22

1.2.2. Na gruncie neuropsychologii 30

1.2.3. W perspektywie logopedycznej 37

2. Choroba Alzheimera jako przyczyna otępienia 45

2.1. W perspektywie historycznej 45

2.2. Koncepcje i ustalenia współczesne 51

2.2.1. Defi nicja. Postaci choroby Alzheimera 51

2.2.2. Epidemiologia, czynniki ryzyka i czynniki protekcyjne 53

2.2.3. Neurodegeneracja w chorobie Alzheimera 59

2.2.3.1. Etiopatogeneza 59

2.2.3.2. Neuropatologia 61

2.2.3.3. Stadia przebiegu choroby 64

3. Charakterystyka otępienia alzheimerowskiego 69

3.1. Kryteria kliniczne otępienia alzheimerowskiego 69

3.2. Obraz kliniczny otępienia alzheimerowskiego. Dynamika zaburzeń, fazy otępienia 73

4. Charakterystyka zaburzeń mowy w otępieniu alzheimerowskim 83

4.1. Zaburzenia mowy w otępieniu alzheimerowskim – terminologia i ujęcia koncepcyjne 83

4.2. Symptomatologia zaburzeń mowy w ujęciu stadialnym 90

4.2.1. Mowa osób z otępieniem alzheimerowskim w fazie łagodnej 90

4.2.2. Mowa osób z otępieniem alzheimerowskim w fazie umiarkowanej 101

4.2.3. Rozpad mowy jako ostateczny rezultat procesu otępiennego 103

1. Zachowania językowe w otępieniu alzheimerowskim 106

Rozdział II Sprawności narracyjne w diagnozie logopedycznej w warunkach otępienia 106

2. Narracja – ujęcia koncepcyjne 108

3. Strukturyzacja wypowiedzi 114

3.1. Poziomy strukturyzacji wypowiedzi 114

3.2. Struktura wypowiedzi determinowanych gatunkowo 117

3.2.1. Opowiadanie i jego struktura 117

3.2.2. Opis i jego struktura 120

1. Problematyka i cele badań 128

Rozdział III Metodologia badań własnych 128

2. Procedura badania. Etapy postępowania badawczego 131

3. Skala sprawności narracyjnych 133

4. Przebieg badań empirycznych 136

5. Charakterystyka badanej populacji 140

6. Opis materiału empirycznego 145

1. Sprawności leksykalne 150

Rozdział IV Wypowiedź w otępieniu alzheimerowskim. Ocena językowych sprawności systemowych 150

1.1. Sprawności leksykalne. Wyniki ogólne 150

1.1.1. Rejestr trudności leksykalnych. Charakterystyka zjawisk 150

1.1.2. Wyniki analizy ilościowej 208

1.2. Sprawności leksykalne w populacji osób w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia. Wyniki analizy porównawczej 213

1.3. Sprawności leksykalne w populacji kobiet oraz w populacji mężczyzn. Wyniki analizy porównawczej 218

2. Sprawności fleksyjne. Wyniki ogólne i analiza porównawcza międzygrupowa 223

2.1. Charakterystyka trudności 223

2.2. Wyniki analizy ilościowej 229

3. Podsumowanie i wnioski 230

1. Konstruowanie wypowiedzi na temat osób – ocena sprawności pacjentów 238

Rozdział V Sprawności narracyjne – na poziomie makrostruktury oraz superstruktury wypowiedzi 238

1.1. Rejestr normatywnych i niepożądanych zachowań językowych. Charakterystyka jakościowa i ilościowa zjawisk – wyniki ogólne 238

1.1.1. Określanie tematu wypowiedzi 238

1.1.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi 240

1.1.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym 267

1.2. Konstruowanie wypowiedzi na temat osób – ocena sprawności pacjentów w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia. Wyniki analizy porównawczej 277

1.2.1. Określanie tematu wypowiedzi 277

1.2.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi 278

1.2.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym 284

1.3. Konstruowanie wypowiedzi na temat osób – ocena sprawności w populacji kobiet oraz w populacji mężczyzn. Wyniki analizy porównawczej 286

1.3.1. Określanie tematu wypowiedzi 286

1.3.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi 287

1.3.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym 293

1.4. Konstruowanie wypowiedzi na temat osób – podsumowanie i wnioski 294

2. Konstruowanie wypowiedzi na temat miejsca – ocena sprawności pacjentów 300

2.1. Rejestr normatywnych i niepożądanych zachowań językowych. Charakterystyka jakościowa i ilościowa zjawisk – wyniki ogólne 300

2.1.1. Określanie tematu wypowiedzi 300

2.1.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi 302

2.1.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym 323

2.2. Konstruowanie wypowiedzi na temat miejsca – ocena sprawności pacjentów w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia. Wyniki analizy porównawczej 331

2.2.1. Określanie tematu wypowiedzi 331

2.2.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi 332

2.2.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym 337

2.3. Konstruowanie wypowiedzi na temat miejsca – ocena sprawności w populacji kobiet oraz w populacji mężczyzn. Wyniki analizy porównawczej 339

2.3.1. Określanie tematu wypowiedzi 339

2.3.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi 340

2.3.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym 344

2.4. Konstruowanie wypowiedzi na temat miejsca – podsumowanie i wnioski 346

3. Konstruowanie wypowiedzi na temat sytuacji – ocena sprawności pacjentów 351

3.1. Rejestr normatywnych i niepożądanych zachowań językowych. Charakterystyka jakościowa i ilościowa zjawisk – wyniki ogólne 352

3.1.1. Określanie tematu wypowiedzi 352

3.1.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi 354

3.1.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym 374

3.2. Konstruowanie wypowiedzi na temat sytuacji – ocena sprawności pacjentów w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia. Wyniki analizy porównawczej 381

3.2.1. Określanie tematu wypowiedzi 381

3.2.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi 381

3.2.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym 387

3.3. Konstruowanie wypowiedzi na temat sytuacji – ocena sprawności w populacji kobiet oraz w populacji mężczyzn. Wyniki analizy porównawczej 389

3.3.1. Określanie tematu wypowiedzi 389

3.3.2. Normatywne i niepożądane zachowania językowe odnośnie do makrostruktury wypowiedzi 390

3.3.3. Wypowiedź w aspekcie superstrukturalnym 395

3.4. Konstruowanie wypowiedzi na temat sytuacji – podsumowanie i wnioski 397

4. Konstruowanie wypowiedzi na temat zdarzeń – ocena sprawności pacjentów 402

4.1. Rejestr trudności doświadczanych przez pacjentów. Charakterystyka jakościowa oraz ilościowa zjawisk – wyniki ogólne 402

4.2. Konstruowanie wypowiedzi na temat zdarzeń – ocena sprawności pacjentów w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia. Wyniki analizy porównawczej 421

4.3. Konstruowanie wypowiedzi na temat zdarzeń – ocena sprawności w populacji kobiet oraz w populacji mężczyzn. Wyniki analizy porównawczej 422

4.4. Konstruowanie wypowiedzi na temat zdarzeń – podsumowanie i wnioski 424

4.5. Sprawności narracyjne – na poziomie makrostruktury oraz superstruktury wypowiedzi. Podsumowanie i wskazania 427

Rozdział VI Z perspektywy pacjenta. Samoocena zachowań językowych 432

1. Samoocena wypowiedzi 433

1.1. Samoocena wypowiedzi. Wyniki ogólne 433

1.2. Samoocena wypowiedzi w populacji osób w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia. Wyniki analizy porównawczej 440

1.3. Samoocena wypowiedzi w populacji kobiet oraz w populacji mężczyzn. Wyniki analizy porównawczej 442

2. Samoocena mowy 445

2.1. Samoocena mowy. Wyniki ogólne 445

2.2. Samoocena mowy w populacji osób w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia. Wyniki analizy porównawczej 454

2.3. Samoocena mowy w populacji kobiet oraz w populacji mężczyzn. Wyniki analizy porównawczej 456

3. Samoocena wypowiedzi a samoocena mowy. Wyniki ogólne i analiza porównawcza międzygrupowa 458

4. Uwarunkowania trudności – z perspektywy osób badanych 463

5. Podsumowanie i wnioski 472

Rozdział VII Interakcja w sytuacji badania. Ocena zachowania pacjenta 480

1. Funkcjonowanie w relacji: osoba badana – osoba badająca 481

1.1. Funkcjonowanie w relacji: osoba badana – osoba badająca. Wyniki ogólne 481

1.2. Funkcjonowanie w relacji: osoba badana – osoba badająca. Wyniki analizy porównawczej dla populacji osób w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia 492

1.3. Funkcjonowanie w relacji: osoba badana – osoba badająca. Wyniki analizy porównawczej dla populacji kobiet oraz populacji mężczyzn 494

2. Realizacja procedury badania 497

2.1. Realizacja procedury badania. Wyniki ogólne 497

2.2. Realizacja procedury badania. Wyniki analizy porównawczej dla populacji osób w łagodnej oraz umiarkowanej fazie otępienia 507

2.3. Realizacja procedury badania. Wyniki analizy porównawczej dla populacji kobiet oraz populacji mężczyzn 511

3. Całościowa ocena zachowania pacjenta w sytuacji badania. Wyniki ogólne i analiza porównawcza międzygrupowa 516

4. Zasadnicze problemy w kontakcie z pacjentem 521

5. Podsumowanie i wnioski 523

Zakończenie 532

Bibliografia 536

Spis tabel 558

Spis wykresów 564

Wykaz skrótów 568

Summary 570