"Visual Storytelling"
Identyfikator Librowy: 204771
Spis treści
Dla Ciebie 10
01 Kto opowie najlepszą historię, wygrywa 20
Sztuka przetrwania 23
Początek i koniec kina 27
Narodziny reportażu 29
Powrót kina 31
Opowieść w chmurze 32
Sens w bezsensie 35
Subiektywnie czy obiektywnie, rzecz ujmując? 38
02 Powiedz mi, jaką wybierasz rolę, a powiem ci, jak opowiadać. Osiem ról reportera 40
Reportaż wydarzeniowy – reporter: świadek bezpośredni 41
Reportaż interwencyjny – reporter: obrońca, adwokat 42
Reportaż śledczy – reporter: detektyw, prokurator 43
Reportaż problemowy – reporter: diagnostyk, przewodnik 43
Reportaż podróżniczy – reporter: odkrywca 44
Reportaż portret – reporter: artysta 44
Duży reportaż – reporter: tłumacz rzeczywistości 45
Reportaż wydarzeniowy 46
Reportaż interwencyjny 48
Reportaż śledczy 51
Reportaż problemowy 56
Reportaż portret 59
Reportaż podróżniczy – travellogue 65
Duży reportaż (grand reportage) 68
Ósma rola. Reżyser 72
03 CO? Skrzynka z narzędziami 77
Temat: esencja reportażu 79
Radar i lupa, czyli gdzie znaleźć temat 82
Media społecznościowe 88
Skorowidz reportera 92
Wstępna dokumentacja 92
Drugi etap dokumentacji 95
Reportaż: „wypowiedź na temat” 97
Kurs i ster 98
Bohater i „co go boli” 101
Bohater-opowieść i bohater-metafora 103
Protagonista 104
Antagonista 105
Rozmowa dokumentacyjna – sztuka słuchania 106
Anatomia wywiadu reportażowego 110
Sztuka pytania 114
Wstępny montaż wywiadu 120
Akcja w reportażu 121
Akcja: prosta, zawikłana, epizodyczna 122
Akcja dynamiczna i statyczna 123
Rola konfliktu 126
JA kontra JA, JA kontra ON, JA kontra ONI, JA kontra ŻYWIOŁ, JA kontra LOS 127
04 KTO? Pozwól, że opowiem, czyli o narratorze reportażu 130
Narracja autorska 133
Narrator bezpośredni – JA 133
Narrator pośredni 135
Narracja postaciowa 137
05 KOMU? Po obu stronach ekranu 139
Pokaż mi twój świat, a powiem kim jesteś 140
Zobaczyć, zrozumieć, przeżyć… 142
Poczuć więź 144
06 JAK? Język video od kuchni 148
Przez oczy do serca. Kompozycja obrazu 151
Kontury i bryły 153
Światło: wyzwalacz głębi 154
Kolor i kąt padania światła 155
Kontrast światłocienia 155
Perspektywa w przestrzeni 156
Perspektywa w ruchu 157
Nakładające się plany 158
Proporcje 159
Odbicia i cienie 160
Głębia ostrości 161
Spojrzenie z lotu ptaka 164
Perspektywa żabia 166
Od kadru do sekwencji, czyli gramatyka języka filmowego 167
Kadr jak litera 170
Kamera na poziomie oczu 170
Kamera poniżej poziomu oczu 171
Kamera powyżej poziomu oczu 172
Kamera skierowana na część człowieka 172
Plany od „detalu” do „totalu” 173
Ujęcie jak słowo 173
Sekwencja ujęć jak zdanie 180
Panorama pozioma i pionowa 184
Scena jak akapit 188
Sekwencja scen jak rozdział 190
Dźwięk w roli głównej 191
Wielomowna cisza 194
Dopowiadająca muzyka 195
Słowo o słowie 197
Z wizjonera re-wizor, czyli montaż: sztuka wyboru 199
Montaż narracyjny: pewnego razu… 201
Montaż skojarzeniowy: fabryka emocji 207
Montaż mozaikowy: muzyka oczu 212
07 JAK TO SIĘ ROBI 215
Struktura opowieści SyKoMoRTM 220
SYtuacja 220
KOmplikacje 222
MOment przełomu 225
Rozwiązanie 226
Jak to działa: SYtuacja 227
Jak to działa: KOmplikacje 228
Jak to działa: MOment przełomu 228
Jak to działa: Rozwiązanie 228
Cztery magnetyczne początki 231
Zaczynaj z wizją końca 232
08 Z jakim skutkiem 233
Styl: „charakter pisma” storytellera 233
Od elipsy do hiperboli 236
Reguła klepsydry 239
Opowieść na pożegnanie: Trzy sita Sokratesa 243
Podziękowania 246
Bibliografia 249
Publikacje książkowe 249
Artykuły w tomach zbiorowych i czasopismach 255
Strony internetowe 255
Spis reportaży i filmów dokumentalnych omawianych w pracy 261
Spis ilustracji 264
Kim jest dr Monika Górska? 266
Nagrody i wyróżnienia 270