"Tyflopsychologia"
Libra identifier: 206025
Table of Contents
Wstęp 8
Niepełnosprawność wzroku w kontekście rozwoju w biegu życia 12
Rozdział I 12
Wprowadzenie 12
Koncepcja zadań rozwojowych 13
Niepełnosprawność wzroku i jej funkcjonalne następstwa 19
Podsumowanie 29
Rozdział II 30
Niemowlęctwo i wczesne dzieciństwo (0 – 5/6 lat) – niepełnosprawność wzroku a zadania rozwojowe 30
Wprowadzenie 30
Nauka chodzenia a zadania rozwojowe 31
Nauka jedzenia jako zadanie rozwojowe 41
Nauka mówienia a zadania rozwojowe 45
Uczenie się panowania nad wydalaniem produktów przemiany materii 55
Nauczenie się odróżniania płci i przestrzegania norm dotyczących sfery płciowej 56
Przyswojenie pojęć i słów do opisu otoczenia fizycznego i społecznego 61
Przyswojenie umiejętności umożliwiających naukę czytania 64
Podsumowanie 69
Rozdział III 72
Wiek szkolny – niepełnosprawność wzroku a zadania rozwojowe 72
Wprowadzenie 72
Pełnienie roli ucznia – płaszczyzna edukacyjna 74
Pełnienie roli ucznia – płaszczyzna społeczna 79
Nabywanie podstawowych technik szkolnych 89
Realizacja zadań rozwojowych a problemy psychiczne 105
Podsumowanie 107
Rozdział IV 110
Adolescencja – niepełnosprawność wzroku a zadania rozwojowe 110
Wprowadzenie 110
Stopień realizacji zadań rozwojowych przez adolescentów z niepełnosprawnością wzroku 111
Niezależność emocjonalna od rodziców i budowanie relacji z rówieśnikami 115
Wsparcie rodzicielskie i rówieśnicze 121
Świadomość ról płciowych i nawiązywanie relacji romantycznych 125
Kształtowanie tożsamości 129
Posługiwanie się systemem wartości 132
Wybór zawodu i przygotowanie do zatrudnienia 135
Realizacja zadań rozwojowych a problemy psychiczne 140
Podsumowanie 144
Rozdział V 148
Wczesna dorosłość – niepełnosprawność wzroku a zadania rozwojowe 148
Wprowadzenie 148
Odgrywanie ról rodzinnych 149
Prowadzenie domu i opieka nad dziećmi 152
Nawiązanie kontaktu z grupą społeczną/akademicką i osiągnięcie sukcesu akademickiego 156
Rozpoczęcie pracy zawodowej jako zadanie rozwojowe 163
Podjęcie obowiązków obywatelskich 169
Podsumowanie 170
Rozdział VI 174
Średnia dorosłość – niepełnosprawność wzroku a zadania rozwojowe 174
Wprowadzenie 174
Uzyskanie i utrzymywanie biegłości w wykonywaniu pracy zawodowej 175
Akceptacja zmian fizjologicznych typowych dla wieku średniego 182
Podsumowanie 185
Rozdział VII 188
Późna dorosłość – niepełnosprawność wzroku a zadania rozwojowe 188
Wprowadzenie 188
Przystosowanie się do zmniejszania się sił fizycznych i pogarszania stanu zdrowia 190
Zmiany w otoczeniu fizycznym 200
Przejście na emeryturę, zmniejszenie się dochodów i pełnienie nowych ról społecznych 207
Przystosowanie się do śmierci współmałżonka 210
Nawiązanie bliskich kontaktów z grupą osób w podobnym wieku 212
Podsumowanie 214
Bibliografia 218
Akty prawne 273
Netografia 273
Spis rycin 274
Spis tabel 275
Indeks rzeczowy 276