"Dizajn na co dzień"
Identyfikator Librowy: 206041
Spis treści
Przedmowa do wydania drugiego 6
1. Psychopatologia rzeczy codziennych 8
Złożoność nowoczesnych urządzeń 9
Podstawowe zasady interakcji 10
Projektowanie zorientowane na użytkownika 10
Wyobrażenie systemowe 22
Paradoks technologii 23
Wyzwanie (dla) dizajnu 24
2. Psychologia czynności codziennych 25
Jak ludzie działają – przepaści wykonania i oceny 25
Siedem etapów działania 26
Myślenie. W większości nieświadome 27
Poznanie i emocje 28
Siedem etapów działania i trzy poziomy przetwarzania 30
Ludzie i opowieści 31
Błędne przypisywanie winy 32
Błędne obwinianie samego siebie 33
Siedem etapów działania – siedem podstawowych zasad dizajnu 35
3. Wiedza w umyśle i w świecie 38
Precyzyjne zachowanie na podstawie nieprecyzyjnej wiedzy 38
Pamięć to wiedza w umyśle 40
Struktura pamięci 42
Modele przybliżone – pamięć w prawdziwym świecie 44
Wiedza w umyśle 45
Balans między wiedzą w świecie i wiedzą w głowie 46
Naturalne mapowanie 47
Pamięć w kilku głowach, w kilku urządzeniach 47
Kultura i dizajn – naturalne mapowania mogą się różnić w zależności od kultury 49
4. Wiedzieć, co robić. Ograniczenia, przejrzystość i informacja zwrotna 51
Cztery kategorie ograniczeń: fizyczne, kulturowe, semantyczne i logiczne 52
Afordancje, znaczniki i ograniczenia w codziennych przedmiotach 54
Ograniczenia, które wymuszają właściwe zachowanie 57
Konwencje, ograniczenia i afordancje 58
Kran – historia choroby dizajnu 61
Wykorzystanie dźwięku jako znacznika 62
5. Błąd ludzki? Nie, zły dizajn 65
Zrozumieć przyczynę błędu 65
Celowe naruszenia 66
Dwa rodzaje błędów: omsknięcia i pomyłki 66
Klasyfikacja omsknięć 69
Klasyfikacja pomyłek 70
Naciski społeczne i instytucjonalne 72
Zgłaszanie błędów 73
Projektowanie na wypadek błędów 74
Wykrywanie błędów 74
Kiedy dobry dizajn nie wystarcza 77
Paradoks automatyzacji 78
Projektowanie odporności 78
Dizajn w walce z błędami 79
6. Myślenie projektowe 80
Rozwiązać właściwy problem 80
Schemat podwójnego rombu 81
Projektowanie zorientowane na użytkownika 82
To wszystko wcale tak nie działa 85
Wyzwanie dla dizajnu 86
Standaryzacja i technologia 88
Złożoność jest dobra, chaos jest zły 88
Celowe komplikowanie 90
Dizajn – opracowywanie technologii dla ludzi 91
7. Dizajn w świecie biznesu 92
Siły konkurencji 92
Nowe technologie wymuszają zmiany 94
Jak długo trwa wprowadzanie nowego produktu? 96
Dizajn na co dzień 1988–2038 100
Dwie formy innowacji: stopniowa i radykalna 100
Przyszłość książek 102
Moralne obowiązki projektantów 103
Myślenie projektowe i myślenie o projektowaniu 104
Podziękowania 106
Literatura przedmiotu i przypisy 107
Bibliografia 111
Indeks 114