"Dizajn na co dzień"

Identyfikator Librowy: 206041

Spis treści

Przedmowa do wydania drugiego 6

1. Psychopatologia rzeczy codziennych 8

Złożoność nowoczesnych urządzeń 9

Podstawowe zasady interakcji 10

Projektowanie zorientowane na użytkownika 10

Wyobrażenie systemowe 22

Paradoks technologii 23

Wyzwanie (dla) dizajnu 24

2. Psychologia czynności codziennych 25

Jak ludzie działają – przepaści wykonania i oceny 25

Siedem etapów działania 26

Myślenie. W większości nieświadome 27

Poznanie i emocje 28

Siedem etapów działania i trzy poziomy przetwarzania 30

Ludzie i opowieści 31

Błędne przypisywanie winy 32

Błędne obwinianie samego siebie 33

Siedem etapów działania – siedem podstawowych zasad dizajnu 35

3. Wiedza w umyśle i w świecie 38

Precyzyjne zachowanie na podstawie nieprecyzyjnej wiedzy 38

Pamięć to wiedza w umyśle 40

Struktura pamięci 42

Modele przybliżone – pamięć w prawdziwym świecie 44

Wiedza w umyśle 45

Balans między wiedzą w świecie i wiedzą w głowie 46

Naturalne mapowanie 47

Pamięć w kilku głowach, w kilku urządzeniach 47

Kultura i dizajn – naturalne mapowania mogą się różnić w zależności od kultury 49

4. Wiedzieć, co robić. Ograniczenia, przejrzystość i informacja zwrotna 51

Cztery kategorie ograniczeń: fizyczne, kulturowe, semantyczne i logiczne 52

Afordancje, znaczniki i ograniczenia w codziennych przedmiotach 54

Ograniczenia, które wymuszają właściwe zachowanie 57

Konwencje, ograniczenia i afordancje 58

Kran – historia choroby dizajnu 61

Wykorzystanie dźwięku jako znacznika 62

5. Błąd ludzki? Nie, zły dizajn 65

Zrozumieć przyczynę błędu 65

Celowe naruszenia 66

Dwa rodzaje błędów: omsknięcia i pomyłki 66

Klasyfikacja omsknięć 69

Klasyfikacja pomyłek 70

Naciski społeczne i instytucjonalne 72

Zgłaszanie błędów 73

Projektowanie na wypadek błędów 74

Wykrywanie błędów 74

Kiedy dobry dizajn nie wystarcza 77

Paradoks automatyzacji 78

Projektowanie odporności 78

Dizajn w walce z błędami 79

6. Myślenie projektowe 80

Rozwiązać właściwy problem 80

Schemat podwójnego rombu 81

Projektowanie zorientowane na użytkownika 82

To wszystko wcale tak nie działa 85

Wyzwanie dla dizajnu 86

Standaryzacja i technologia 88

Złożoność jest dobra, chaos jest zły 88

Celowe komplikowanie 90

Dizajn – opracowywanie technologii dla ludzi 91

7. Dizajn w świecie biznesu 92

Siły konkurencji 92

Nowe technologie wymuszają zmiany 94

Jak długo trwa wprowadzanie nowego produktu? 96

Dizajn na co dzień 1988–2038 100

Dwie formy innowacji: stopniowa i radykalna 100

Przyszłość książek 102

Moralne obowiązki projektantów 103

Myślenie projektowe i myślenie o projektowaniu 104

Podziękowania 106

Literatura przedmiotu i przypisy 107

Bibliografia 111

Indeks 114