"Terapia zajęciowa dzieci"

Identyfikator Librowy: 208485

Spis treści

1. Podstawy terapii zajęciowej u dzieci – Urszula Chrabota 16

1.1. Podejście robić-być-stawać się (doing-being-becoming) 17

1.2. Teoria motywacji 17

1.3. Terapia skupiona na dziecku i rodzinie 18

1.4. Zespół terapeutyczny 19

1.5. Proces terapii zajęciowej 20

1.5.1. Proces terapii według AOTA (American Occupational Therapy Intervention) 21

1.5.2. Proces terapii według CAOT (Canadian Association of Occupational Therapy) 22

Piśmiennictwo 24

Polecenia i pytania sprawdzające 24

2. Niepełnosprawność wieku rozwojowego – Małgorzata Szmurło 26

2.1. Niepełnosprawność ruchowa 27

2.2. Niepełnosprawność intelektualna 30

2.2.1. Kryteria diagnostyczne niepełnosprawności intelektualnej 30

2.2.2. Epidemiologia niepełnosprawności intelektualnej 32

2.3. Zaburzenia ze spektrum autyzmu 34

2.4. Niepełnosprawność wzrokowa 35

2.5. Niepełnosprawność słuchowa 36

2.6. Niepełnosprawność sprzężona 37

2.7. Podsumowanie 37

Polecenia i pytania sprawdzające 38

3.1. Teorie i koncepcje rozwojowe 42

Piśmiennictwo 23 3. Rozwój funkcjonalny dziecka – Małgorzata Szmurło 42

3.1.1. Teorie rozwoju poznawczego 43

3.1.2. Teorie rozwoju ruchowego 45

3.1.3. Percepcja i działanie 48

3.1.4. Etapy uczenia motorycznego 49

3.2. Rozwój społeczno-emocjonalny 50

3.2.1. Regulacja emocji 50

3.2.2. Rozwój zajęciowy 50

Piśmiennictwo 52

Polecenia i pytania sprawdzające 52

4. Narzędzia oceny – Aleksandra Kulis 54

4.1. Wywiad 54

4.2. Badanie w zakresie struktury i funkcji organizmu 55

4.2.1. Pomiary liniowe i kątowe 55

4.2.2. Badanie napięcia mięśniowego 56

4.2.3. Klasyfikacja Zancolliego 58

4.2.4. Klasyfikacja House’a 60

4.2.5. Ocena chwytów 60

4.2.6. Ocena czucia 61

4.3. Testy i klasyfikacje funkcjonalne 62

4.3.1. System klasyfikacji funkcji motoryki dużej – rozszerzony i poprawiony 62

4.3.2. Manual Ability Classification System 64

4.3.3. Melbourne Assessment 66

4.3.4. Quality of Upper Extremity Skills Test 66

4.3.5. Kids-Assisting Hand Assessment 68

4.3.6. ABILHAND-Kids 69

4.3.7. ABILOCO-Kids 69

4.4. Ocena poziomu uczestnictwa 70

4.4.1. Canadian Occupational Performance Measure 70

4.4.2. Pediatric Evaluation of Disability Inventory, Pediatric Evaluation of Disability Inventory Computer Adaptive Test 72

4.4.3. Child Occupational Self Assessment 74

4.4.4. Children’s Assessment of Participation and Enjoyment and Preferences for Activities for Children 74

4.4.5. Self-reported Experiences of Activity Settings 75

4.4.6. Measure of Environmental Qualities of Activity Settings 76

4.4.7. Pediatryczny Kwestionariusz Jakości Życia 77

4.4.8. Goal Attainment Scaling 77

4.4.9. Skala Barthel 77

Piśmiennictwo 78

Polecenia i pytania sprawdzające 78

5. O bszary interwencji 82

5.1. Kontrola motoryczna – Aleksandra Kulis 82

5.1.1. Podnoszenie i kontrolowanie głowy 84

5.1.2. Obracanie się 85

5.1.3. Siedzenie 86

5.1.4. Pełzanie i raczkowanie 88

5.1.5. Stanie i chodzenie 88

5.1.6. Bieganie 90

5.1.7. Skakanie 90

5.2. Umiejętności manualne – Aleksandra Kulis 91

Piśmiennictwo 91

Polecenia i pytania sprawdzające 91

Polecenia i pytania sprawdzające 98

5.3. Czynności życia codziennego (Activities of Daily Living – ADL) – Urszula Chrabota 99

Piśmiennictwo 99

5.3.1. Obszary interwencji w zakresie podstawowych czynności życia codziennego 101

5.3.2. Złożone czynności życia codziennego (IADL) 118

5.3.3. Uczestnictwo w życiu społecznym 120

Polecenia i pytania sprawdzające 122

5.4. Wzrok, słuch – Aleksandra Kulis 123

Piśmiennictwo 123

5.4.1. Wzrok 123

Polecenia i pytania sprawdzające 126

5.4.2. Słuch 126

5.5. Integracja sensoryczna – Małgorzata Szmurło 127

Piśmiennictwo 127

5.5.1. Podstawowe wzorce zaburzeń przetwarzania sensorycznego (sensory processing disorder – SPD) 128

5.5.2. Diagnoza zaburzeń przetwarzania sensorycznego 132

5.5.3. Narzędzia diagnostyczne zaburzeń przetwarzania sensorycznego 133

5.5.4. Terapia zaburzeń przetwarzania sensorycznego 134

5.5.5. Fakty oparte na badaniach naukowych dotyczących zaburzeń przetwarzania sensorycznego (SPD) 139

Piśmiennictwo 140

Polecenia i pytania sprawdzające 140

5.6. Zabawa i zajęcia w czasie wolnym – Beata Batorowicz 141

5.6.1. Zabawa 141

5.6.2. Zajęcia w czasie wolnym 144

5.6.3. Wpływ niepełnosprawności na zabawę i zajęcia czasu wolnego 145

5.6.4. Rola terapeuty zajęciowego 146

5.6.5. Ocena 148

5.6.6. Interwencja 148

5.6.7. Podsumowanie 150

Piśmiennictwo 152

Polecenia i pytania sprawdzające 152

5.7. Wspomagające i alternatywne metody porozumiewania się w terapii zajęciowej – Beata Batorowicz 153

5.7.1. Komunikacja w życiu dziecka 154

5.7.2. Brak mowy i niepełnosprawność u dzieci 154

5.7.3. Komunikacja wspomagająca i alternatywna (augmentative and alternative communication – AAC) 156

5.7.4. Terminologia i pojęcia kluczowe 158

5.7.5. Grupy dzieci używających AAC 158

5.7.6. Charakterystyka porozumiewania się przy użyciu AAC 159

5.7.7. Kompleksowość 160

5.7.8. Strategie wspomagające interakcje 160

5.7.10. Cel i podejście 163

5.7.9. Rola terapeuty zajęciowego 163

5.7.11. Model i ramy pojęciowe 164

5.7.12. Opis i ocena 164

5.7.13. Rodzaje i przykłady interwencji 171

5.7.14. Ocena wyników 172

Polecenia i pytania sprawdzające 173

Piśmiennictwo 174

5.8. Grafomotoryka i pisanie – Aleksandra Kulis 176

Polecenia i pytania sprawdzające 181

Piśmiennictwo 182

6. Przykłady interwencji terapeutycznych u wybranych dzieci 184

6.1. Studium przypadku – Małgosia – Aleksandra Kulis 184

6.2. Studium przypadku – Bartek – Urszula Chrabota 191

6.2.1. Ocena 192

6.2.2. Interwencja 192

6.3. Studium przypadku – Kasia – Beata Batorowicz 195

6.4. Studium przypadku – Szymek – Aleksandra Kulis 198

Skorowidz 208