"Narracja w pedagogice"

Identyfikator Librowy: 208760

Spis treści

1. Indywidualne doświadczenie narracji w pracy badawczej 10

Wprowadzenie 10

2. Miejsce narracji w pedagogice 13

3. Struktura pracy 34

4. Od Autorki 38

1. Narracja na mapie paradygmatów 42

Rozdział I. Teoretyczne podłoże rozumienia narracji 42

1.1. Wyodrębnianie się nauk humanistycznych 42

1.2. Zwrot ku narratywistycznej myśli humanistycznej 45

1.3. Interdyscyplinarność narracji 46

1.4. Pojęcie narracji 52

2. Wieloznaczność pojęcia narracji 57

2.1. Narracja jako opowieść życia 58

2.2. Narracja jako spotkanie 61

2.3. Narracja jako (samo)rozumienie 66

2.4. Narracja jako interpretacja 81

2.5. Narracja jako nadawanie znaczeń 96

1. Pojęcia związane z procesem konstruowania siebie 102

Rozdział II. Mapa pojęciowa narracji 102

1.1. Postać narracyjna 103

1.2. Tożsamość narracyjna 106

2. Pojęcia związane z procesem poznawania siebie 113

2.1. Pamięć narracyjna 113

2.2. Czas narracyjny 118

3. Pojęcia związane z procesem odkrywania Innego 126

3.1. Dialog narracyjny 126

3.2. Doświadczanie narracyjne 130

Rozdział III. Poznawczy wymiar badań narracyjnych 134

1. Narracyjna orientacja metodologiczna 135

1.1. Założenia ontologiczne badań narracyjnych 138

1.2. Założenia epistemologiczne i metodologiczne badań narracyjnych 141

2. Najczęściej stawiane pytania w badaniach narracyjnych 143

2.1. Po co badamy narracyjnie? 143

2.2. Dlaczego stosujemy badania narracyjne? 147

2.3. W jaki sposób badamy narracyjnie? 148

2.4. Co motywuje do podjęcia „rozmowy z dniem wczorajszym”1? 163

2.5. Co to znaczy, że myślimy narracyjnie? 169

2.6. W jaki sposób można spożytkować źródło wiedzy o sobie uzyskane w narracji? 172

2.7. Jaki jest udział refleksji w tworzeniu narracji? 178

3. Narracyjna pedagogiczna praktyka badawcza 184

Rozdział IV. Fenomen narracyjności jako źródła wiedzy o sobie 192

1. (Re)konstrukcja życia w narracji 193

2. Retrospektywne tworzenie znaczenia historii życia w narracji 202

3. Doświadczanie i przekraczanie siebie w narracji 208

4. Rola badacza w procesie narracyjnego poznania 213

Zakończenie 222

Próba wyjaśnienia sensu i znaczenia odkrywania narracyjności w perspektywie czasu 222

Bibliografia 229

Summary 244