"Aktywność edukacyjna i zawodowa osób w wieku emerytalnym w perspektywie pomyślnego starzenia się. Diagnoza wybranych problemów"
Identyfikator Librowy: 209562
Spis treści
Wstęp 10
Rozdział 1 Problematyka starości i starzenia się w ujęciu teoretycznym 18
1.1. Dylematy naukowego języka pedagogiki – heterogeniczność definiowania pojęć 18
1.2. Różnorodność sposobów definiowania pojęć starość i starzenie się 22
1.3. Wieloznaczność egzemplifikacji określania osób starych 27
Rozdział 2 Starość w perspektywie koncepcji pomyślnego starzenia się człowieka 32
2.1. Ograniczenia i szanse przeżywania starości – postawy ludzi starych wobec życia 32
2.2. Jakość i styl życia osób starych – wybrane stanowiska i ustalenia terminologiczne 42
2.3. Aksjologiczny kontekst jakości życia w starości 49
2.4. Pomyślne starzenie się w ujęciu konceptualnym 54
2.5. Wybrane koncepcje pomyślnego starzenia się w kontekście niezależnegoi samodzielnego funkcjonowania ludzi starych w społeczeństwie 59
2.6. Wybór teorii bazowych badań własnych 68
Rozdział 3 Aktywne starzenie się jako alternatywa pomyślnej starości Aspekty teoretyczne 74
3.1. Istota aktywności i jej znaczenie w perspektywie pomyślnego starzenia się 74
3.2. Aktywność osób starych na tle koncepcji aktywnego starzenia się – ujęcie krytyczne 78
Rozdział 4 Główne właściwości i wymiary aktywności edukacyjnej ludzi starych 86
4.1. Aktywność edukacyjna człowieka starego w kontekście określeń terminologicznych 86
4.2. Znaczenie edukacji w procesie starzenia się 90
4.3. Edukacja w perspektywie zadań rozwojowych w okresie starości 98
4.4. Potrzeby edukacyjne osób starych 101
Rozdział 5 Aktywność zawodowa osób w wieku emerytalnym na współczesnym rynku pracy 112
5.1. Aktywność zawodowa ludzi starych – jej znaczenie i potencjał w perspektywie globalnej 112
5.2. Wybrane problemy funkcjonowania osób w wieku emerytalnym na rynku pracy 116
5.3. Kluczowe koncepcje wspierające aktywność zawodową człowieka starego 120
Rozdział 6 Metodologiczne podstawy badań nad aktywnością edukacyjną i zawodową osób starych 128
6.1. Rudymentarne paradygmaty badań w naukach społecznych 128
6.2. Istota i znaczenie oraz zakres badań nad starzeniem się i starością 137
6.3. Przedmiot, cel badań, problemy badawcze, hipotezy, zmienne i wskaźniki oraz sposób prezentacji i metody analizy wyników badań 139
6.4. Charakterystyka ogólna badanych osób i terenu badań 151
Rozdział 7 Poziom, przejawy oraz uwarunkowania aktywności edukacyjnej i zawodowej osób w wieku emerytalnym – analiza i interpretacja wyników badań własnych 160
7.1. Sposób przyjęcia faktu przejścia na emeryturę przez badane osoby 160
7.2. Styl życia i formy spędzania czasu wolnego przez osoby w wieku emerytalnym 170
7.3. Orientacje aksjologiczne badanych osób 191
7.4. Formy aktywności preferowane przez badane osoby 197
7.5. Wybrane uwarunkowania i motywy podejmowania aktywności edukacyjnej przez badanych emerytów 210
7.6. Aktywność zawodowa osób w wieku emerytalnym 221
7.7. Podsumowanie. Próba kompleksowego spojrzenia 234
Rozdział 8 Teoretyczne i empiryczne przesłanki aktywizowania ludzi starych w zakresie edukacji i funkcjonowania na rynku pracy 242
8.1. Miejsce oraz rola aktywności edukacyjnej i zawodowej w obszarze pomyślnego starzenia się 242
8.2. Wspieranie aktywności osób w wieku emerytalnym – propozycje rozwiązań systemowych dotyczących aktywności edukacyjnej i zawodowej 245
8.3. Hipotetyczny model (wzorzec) stymulowania i inicjowania aktywności edukacyjnej osób starych w kontekście ich rzeczywistych potrzeb 248
Zakończenie Dyskusja wyników i perspektywy dalszych badań 254
Bibliografia 262
Spis tabel 285
Spis rysunków 289
Aneks 290
Summary 320