"Aktywność edukacyjna i zawodowa osób w wieku emerytalnym w perspektywie pomyślnego starzenia się. Diagnoza wybranych problemów"

Identyfikator Librowy: 209562

Spis treści

Wstęp 10

Rozdział 1 Problematyka starości i starzenia się w ujęciu teoretycznym 18

1.1. Dylematy naukowego języka pedagogiki – heterogeniczność definiowania pojęć 18

1.2. Różnorodność sposobów definiowania pojęć starość i starzenie się 22

1.3. Wieloznaczność egzemplifikacji określania osób starych 27

Rozdział 2 Starość w perspektywie koncepcji pomyślnego starzenia się człowieka 32

2.1. Ograniczenia i szanse przeżywania starości – postawy ludzi starych wobec życia 32

2.2. Jakość i styl życia osób starych – wybrane stanowiska i ustalenia terminologiczne 42

2.3. Aksjologiczny kontekst jakości życia w starości 49

2.4. Pomyślne starzenie się w ujęciu konceptualnym 54

2.5. Wybrane koncepcje pomyślnego starzenia się w kontekście niezależnegoi samodzielnego funkcjonowania ludzi starych w społeczeństwie 59

2.6. Wybór teorii bazowych badań własnych 68

Rozdział 3 Aktywne starzenie się jako alternatywa pomyślnej starości Aspekty teoretyczne 74

3.1. Istota aktywności i jej znaczenie w perspektywie pomyślnego starzenia się 74

3.2. Aktywność osób starych na tle koncepcji aktywnego starzenia się – ujęcie krytyczne 78

Rozdział 4 Główne właściwości i wymiary aktywności edukacyjnej ludzi starych 86

4.1. Aktywność edukacyjna człowieka starego w kontekście określeń terminologicznych 86

4.2. Znaczenie edukacji w procesie starzenia się 90

4.3. Edukacja w perspektywie zadań rozwojowych w okresie starości 98

4.4. Potrzeby edukacyjne osób starych 101

Rozdział 5 Aktywność zawodowa osób w wieku emerytalnym na współczesnym rynku pracy 112

5.1. Aktywność zawodowa ludzi starych – jej znaczenie i potencjał w perspektywie globalnej 112

5.2. Wybrane problemy funkcjonowania osób w wieku emerytalnym na rynku pracy 116

5.3. Kluczowe koncepcje wspierające aktywność zawodową człowieka starego 120

Rozdział 6 Metodologiczne podstawy badań nad aktywnością edukacyjną i zawodową osób starych 128

6.1. Rudymentarne paradygmaty badań w naukach społecznych 128

6.2. Istota i znaczenie oraz zakres badań nad starzeniem się i starością 137

6.3. Przedmiot, cel badań, problemy badawcze, hipotezy, zmienne i wskaźniki oraz sposób prezentacji i metody analizy wyników badań 139

6.4. Charakterystyka ogólna badanych osób i terenu badań 151

Rozdział 7 Poziom, przejawy oraz uwarunkowania aktywności edukacyjnej i zawodowej osób w wieku emerytalnym – analiza i interpretacja wyników badań własnych 160

7.1. Sposób przyjęcia faktu przejścia na emeryturę przez badane osoby 160

7.2. Styl życia i formy spędzania czasu wolnego przez osoby w wieku emerytalnym 170

7.3. Orientacje aksjologiczne badanych osób 191

7.4. Formy aktywności preferowane przez badane osoby 197

7.5. Wybrane uwarunkowania i motywy podejmowania aktywności edukacyjnej przez badanych emerytów 210

7.6. Aktywność zawodowa osób w wieku emerytalnym 221

7.7. Podsumowanie. Próba kompleksowego spojrzenia 234

Rozdział 8 Teoretyczne i empiryczne przesłanki aktywizowania ludzi starych w zakresie edukacji i funkcjonowania na rynku pracy 242

8.1. Miejsce oraz rola aktywności edukacyjnej i zawodowej w obszarze pomyślnego starzenia się 242

8.2. Wspieranie aktywności osób w wieku emerytalnym – propozycje rozwiązań systemowych dotyczących aktywności edukacyjnej i zawodowej 245

8.3. Hipotetyczny model (wzorzec) stymulowania i inicjowania aktywności edukacyjnej osób starych w kontekście ich rzeczywistych potrzeb 248

Zakończenie Dyskusja wyników i perspektywy dalszych badań 254

Bibliografia 262

Spis tabel 285

Spis rysunków 289

Aneks 290

Summary 320