"Nowa psychologia dysleksji"

Identyfikator Librowy: 211001

Spis treści

Wprowadzenie 8

Od autorki 12

Podziękowania 13

Rozdział 1. Dysleksja na tle zaburzeń neurorozwojowych 14

1.1. Zaburzenia neurorozwojowe a zaburzenia uczenia się 14

1.2. Dysleksja na tle zaburzeń neurorozwojowych w międzynarodowych klasyfikacjach 21

1.3. Krótka historia badań nad dysleksją u dzieci 26

Rozdział 2. Nabywanie czytania i pisania 36

2.1. Czytanie i pisanie jako formy komunikacji językowej 37

2.2. Nabywanie umiejętności czytania przez dziecko 39

2.3. Model nabywania czytania i pisania w języku polskim 42

2.4. Podsumowanie 51

Rozdział 3. Dysleksja jako zaburzenie komunikacji językowej 52

3.1. W poszukiwaniu definicji 52

3.2. Modele opisu dysleksji 67

3.3. Rozpowszechnienie zjawiska dysleksji 72

3.4. Dysleksja a zaburzenia rozwoju językowego 77

3.5. Dysleksja a IQ 86

Rozdział 4. Metodologia badań nad zjawiskiem dysleksji 94

4.1. Interdyscyplinarny charakter badań nad dysleksją 95

4.2. Procedury badawcze stosowane w badaniach 99

4.3. Podsumowanie 110

Rozdział 5. Uwarunkowania dysleksji 114

5.1. Podłoże biologiczne dysleksji 114

5.2. Najważniejsze patomechanizmy 133

Rozdział 6. Obraz kliniczny dysleksji 178

6.1. Objawy dysleksji 178

6.2. Podtypy dysleksji 186

6.3. Dysleksja a funkcjonowanie społeczno-emocjonalne 194

Rozdział 7. Ryzyko dysleksji 212

7.1. Ryzyko poznawczo-behawioralne 214

7.2. Rodzinne ryzyko dysleksji 216

7.3. Wczesne uwarunkowania dysleksji 220

7.4. Ryzyko dysleksji a rozwój mowy 221

7.5. Podsumowanie 224

Rozdział 8. Diagnoza dysleksji 226

8.1. Przedmiot diagnozy – pojęcie dysleksji 226

8.2. Podstawy postępowania diagnostycznego w dysleksji 227

8.3. Diagnoza dysleksji w oparciu o międzynarodowe klasyfikacje ICD i DSM 230

8.4. Diagnoza funkcjonalna w przypadku dysleksji 233

8.5. Zasady diagnozowania dysleksji 235

8.6. Podstawowe elementy i cele postępowania diagnostycznego 237

8.7. Diagnozowanie dysleksji na etapie edukacji podstawowej – na przykładzie baterii Dysleksja 3 i Dysleksja 5 Pracowni Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego 240

8.8. Główne kierunki zaleceń postdiagnostycznych 252

Rozdział 9. Diagnoza ryzyka dysleksji 254

9.1. Ocena nauczycielska – diagnoza przesiewowa 255

9.2. Diagnoza specjalistyczna ryzyka dysleksji 268

Rozdział 10. Główne formy wsparcia osób z dysleksją 296

10.1. Wspomaganie problemów z komunikacją 298

10.2. Wczesny kontakt z czytaniem 300

10.3. Specjalne potrzeby edukacyjne – dostosowania dla dzieci z dysleksją i jej ryzykiem 300

10.4. Terapia specjalistyczna w przypadku dysleksji i jej ryzyka 307

10.5. Wykorzystanie nowoczesnych technologii 317

Zakończenie 326

Bibliografia 332

Indeks rzeczowy 376

Spis rycin 380

Spis tabel 382

O Autorce 384