"Nowa psychologia dysleksji"
Identyfikator Librowy: 211001
Spis treści
Wprowadzenie 8
Od autorki 12
Podziękowania 13
Rozdział 1. Dysleksja na tle zaburzeń neurorozwojowych 14
1.1. Zaburzenia neurorozwojowe a zaburzenia uczenia się 14
1.2. Dysleksja na tle zaburzeń neurorozwojowych w międzynarodowych klasyfikacjach 21
1.3. Krótka historia badań nad dysleksją u dzieci 26
Rozdział 2. Nabywanie czytania i pisania 36
2.1. Czytanie i pisanie jako formy komunikacji językowej 37
2.2. Nabywanie umiejętności czytania przez dziecko 39
2.3. Model nabywania czytania i pisania w języku polskim 42
2.4. Podsumowanie 51
Rozdział 3. Dysleksja jako zaburzenie komunikacji językowej 52
3.1. W poszukiwaniu definicji 52
3.2. Modele opisu dysleksji 67
3.3. Rozpowszechnienie zjawiska dysleksji 72
3.4. Dysleksja a zaburzenia rozwoju językowego 77
3.5. Dysleksja a IQ 86
Rozdział 4. Metodologia badań nad zjawiskiem dysleksji 94
4.1. Interdyscyplinarny charakter badań nad dysleksją 95
4.2. Procedury badawcze stosowane w badaniach 99
4.3. Podsumowanie 110
Rozdział 5. Uwarunkowania dysleksji 114
5.1. Podłoże biologiczne dysleksji 114
5.2. Najważniejsze patomechanizmy 133
Rozdział 6. Obraz kliniczny dysleksji 178
6.1. Objawy dysleksji 178
6.2. Podtypy dysleksji 186
6.3. Dysleksja a funkcjonowanie społeczno-emocjonalne 194
Rozdział 7. Ryzyko dysleksji 212
7.1. Ryzyko poznawczo-behawioralne 214
7.2. Rodzinne ryzyko dysleksji 216
7.3. Wczesne uwarunkowania dysleksji 220
7.4. Ryzyko dysleksji a rozwój mowy 221
7.5. Podsumowanie 224
Rozdział 8. Diagnoza dysleksji 226
8.1. Przedmiot diagnozy – pojęcie dysleksji 226
8.2. Podstawy postępowania diagnostycznego w dysleksji 227
8.3. Diagnoza dysleksji w oparciu o międzynarodowe klasyfikacje ICD i DSM 230
8.4. Diagnoza funkcjonalna w przypadku dysleksji 233
8.5. Zasady diagnozowania dysleksji 235
8.6. Podstawowe elementy i cele postępowania diagnostycznego 237
8.7. Diagnozowanie dysleksji na etapie edukacji podstawowej – na przykładzie baterii Dysleksja 3 i Dysleksja 5 Pracowni Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego 240
8.8. Główne kierunki zaleceń postdiagnostycznych 252
Rozdział 9. Diagnoza ryzyka dysleksji 254
9.1. Ocena nauczycielska – diagnoza przesiewowa 255
9.2. Diagnoza specjalistyczna ryzyka dysleksji 268
Rozdział 10. Główne formy wsparcia osób z dysleksją 296
10.1. Wspomaganie problemów z komunikacją 298
10.2. Wczesny kontakt z czytaniem 300
10.3. Specjalne potrzeby edukacyjne – dostosowania dla dzieci z dysleksją i jej ryzykiem 300
10.4. Terapia specjalistyczna w przypadku dysleksji i jej ryzyka 307
10.5. Wykorzystanie nowoczesnych technologii 317
Zakończenie 326
Bibliografia 332
Indeks rzeczowy 376
Spis rycin 380
Spis tabel 382
O Autorce 384