"Efektywność terapii pedagogicznej dzieci z trudnościami w uczeniu się"
Identyfikator Librowy: 212887
Spis treści
Wprowadzenie 10
Trudności w uczeniu się 13
1. Pojęcie trudności w uczeniu się 13
2. Koncepcje wyjaśniające genezę trudności w uczeniu się 18
2.1. Teorie rozwojowe 18
2.2. Teorie biologiczne (genetyczne i organiczne) 20
2.3. Teorie wielowymiarowe (polietiologiczne) 25
3. Fenomenologia trudności w uczeniu się 27
4. Diagnoza trudności w uczeniu się 32
Trudności w uczeniu się a funkcjonowanie psychospołeczne dzieci 37
1. Przystosowanie, zaburzenia przystosowawcze i funkcjonowanie psychospołeczne – rozważania terminologiczne 37
2. Zaburzenia rozwojowe będące przyczyną niepowodzeń szkolnych 39
2.1. Inteligencja niższa niż przeciętna 39
2.2. Trudności w nauce czytania i pisania 43
2.3. Zaburzenia zdolności matematycznych 46
2.4. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi 52
3. Wybrane sfery funkcjonowania psychospołecznego dzieci z trudnościami w uczeniu się 55
3.1. Motywacja do nauki szkolnej 55
3.2. Uspołecznienie i zaburzenia zachowania u dzieci z trudnościami w uczeniu się 58
Terapia pedagogiczna 62
1. Ustalenia terminologiczne dotyczące pracy z dziećmi z trudnościami w uczeniu się 62
2. Organizacja pracy terapeutycznej 65
3. Zasady terapii pedagogicznej 68
4. Programy i metody terapii pedagogicznej 70
4.1. Programy usprawniania funkcji percepcyjno-motorycznych 71
4.2. Kinezjologia edukacyjna 74
4.3. Programy usprawniania funkcji językowych 77
4.4. Programy usprawniające czytanie, pisanie i umiejętności matematyczne 78
4.5. Programy usprawniania pamięci i uwagi 80
4.6. Programy uwzględniające oddziaływania psychoterapeutyczne 82
Założenia metodologiczne 85
1. Problemy i hipotezy …… 85
2. Model badań, metody i techniki badawcze 87
2.1. „Krótka Skala Inteligencji” M. Choynowskiego 89
2.2. „Arkusz Zachowania się Ucznia” B. Markowskiej 90
2.3. Kwestionariusz CBI (Children’s Behavior Inventory) E. Schaefera i M. Aaronsona 91
2.4. Test umiejętności szkolnych 93
3. Teren i przebieg badań 95
2.5. Analiza dokumentacji poradnianej i szkolnej ucznia 95
4. Charakterystyka badanych grup 96
5. Planowanie i realizacja zajęć z zakresu terapii pedagogicznej 98
Ustępowanie trudności w uczeniu się 102
1. Zmiany w zakresie umiejętności czytania 102
1.1. Technika czytania 103
1.2. Tempo czytania 104
1.3. Liczba i rodzaje błędów popełnianych przez uczniów w czytaniu 107
1.4. Czytanie ze zrozumieniem 109
2. Ocena poziomu pisania 111
2.1. Przepisywanie tekstu 111
2.2. Pisanie z pamięci 113
2.3. Pisanie ze słuchu 114
2.4. Graficzna ocena pisma 116
3. Podstawowe wiadomości i umiejętności matematyczne 118
Zmiany w funkcjonowaniu psychospołecznym dzieci z trudnościami w uczeniu się w wyniku terapii pedagogicznej 122
1. Funkcjonowanie intelektualne badanych uczniów 122
2. Zaburzenia w zachowaniu u dzieci z trudnościami w uczeniu się 125
2.1. Motywacja do nauki szkolnej 125
2.2. Zachowania antyspołeczne 127
2.3. Zachowania przyhamowane 129
2.4. Uspołecznienie 131
3. Zmiany przystosowania do warunków grupy i placówki szkolnej badanych uczniów 134
3.1. Szkolne funkcjonowanie w zakresie skal tworzących wymiar: ekstrawersja – introwersja 134
3.2. Szkolne funkcjonowanie w zakresie skal tworzących wymiar: pozytywne – negatywne zachowanie 137
3.3. Szkolne funkcjonowanie w zakresie skal tworzących wymiar: pozytywne – negatywne nastawienie do zadań 140
3.4. Trzy wymiary szkolnego przystosowania się 142
3.5. Poziom przystosowania szkolnego badanych uczniów 145
Podsumowanie i wnioski 148
Bibliografia 156
Spis schematów i tabel 172
Aneksy 173
1. Ramowy program terapii pedagogicznej 173
2. Ustępowanie trudności w uczeniu się – tabele 177
3. Zmiany w funkcjonowaniu psychospołecznym dzieci z trudnościami w uczeniu się w wyniku terapii pedagogicznej – tabele 183