"Zaburzenia mowy we wczesnej fazie choroby Alzheimera"

Identyfikator Librowy: 218335

Spis treści

Wstęp 9

CZĘŚĆ I. ZAGADNIENIA TEORETYCZNE 13

1. Choroba Alzheimera 15

1.1. Choroba Alzheimera a otępienie alzheimerowskie 15

1.2. Epidemiologia 16

1.3. Rozpoznanie 17

1.4. Charakterystyka choroby Alzheimera 22

1.5. Warianty choroby Alzheimera 25

1.6. Profilaktyka i terapia 28

2. Mowa w chorobie Alzheimera 29

2.1. Mowa a język 29

2.2. Mowa w procesie fizjologicznego starzenia się 31

2.3. Zaburzenia mowy w chorobie Alzheimera 39

2.4. Diagnoza różnicowa zaburzeń mowy 51

2.4.1. Afazja 51

2.4.2. Afazja pierwotna postępująca 53

2.4.3. Otępienie naczyniopochodne/naczyniowe 55

2.4.4. Otępienie czołowo-skroniowe/choroba (zespół) Picka 56

2.4.5. Choroba Parkinsona 57

2.4.6. Otępienie z ciałami Lewy’ego 58

2.4.7. Choroba Huntingtona 59

2.4.8. Choroba Creutzfeldta-Jakoba 60

2.4.9. Stwardnienie hipokampa 60

2.4.10. Depresja 61

2.4.11. Schizofazja 62

3. Przegląd narzędzi do badania zaburzeń mowy w chorobieAlzheimera 64

CZĘŚĆ II. ZACHOWANIA JĘZYKOWE OSÓB Z CHOROBĄALZHEIMERA 83

1. Wprowadzenie do badań 85

1.1. Perspektywy badawcze 85

1.2. Stosowane metody badawcze 86

1.2.1. Metoda testowa 87

1.2.2. Metoda wywiadu/rozmowy 89

1.2.3. Metoda ankietowa 90

1.3. Schemat i warunki badania 91

1.4. Charakterystyka grupy badawczej 92

1.5. Charakterystyka grup kontrolnych 98

1.6. Pytania badawcze 100

2. Analiza materiału językowego 102

2.1. Uwagi do analizy materiału 102

2.2. Rozumienie 103

2.2.1. Wskazywanie obrazków 103

2.2.2. Wskazywanie części ciała 104

2.2.3. Rozumienie poleceń 105

2.2.4. Rozumienie złożonego materiału językowego 106

2.2.5. Rozumienie metafor 109

2.2.6. Rozumienie nonsensów na obrazkach 113

2.2.7. Umiejętność klasyfikacji przedmiotów 116

2.3. Ekspresja 122

2.3.1. Realizacja ciągów zautomatyzowanych 122

2.3.2. Powtarzanie wyrazów i zdań 123

2.3.3. Aktualizacja nazwy 126

2.3.4. Fluencja słowna 144

2.3.5. Narracja (obrazek) 150

2.3.6. Narracja (historyjka obrazkowa) 157

2.4. Czytanie 164

2.4.1. Rozróżnianie liter, wyrazów, rozpoznawanie wyrazów, wskazywanie desygnatów 164

2.4.2. Głośne czytanie wyrazów i zdań 165

2.4.3. Czytanie ze zrozumieniem 168

2.5. Pisanie 170

2.5.1. Pisanie danych osobowych, ciągów zautomatyzowanych, dyktowanych liter, liczb, wyrazów, nazw desygnatów 170

2.5.2. Pisanie zdań 173

2.5.3. Narracja pisemna 176

1. Wartość poznawcza i praktyczna badań 181

Podsumowanie 181

2. Odpowiedzi na pytania badawcze 183

3. Rola logopedy w diagnozie i terapii osób z chorobą Alzheimera 188

Bibliografia 193

Załącznik 1. Materiał językowy osób z grupy badawczej i grup kontrolnych 209

Załączniki 209

Załącznik 2. Ankieta dla członków rodziny/opiekunów na temat badanej osoby 300

Summary 302

Indeks osób 305