"„Chowanna” 2017. T. 2 (49): Zagadnienie oporu w perspektywie interdyscyplinarnej – między emancypacją a stagnacją"

Identyfikator Librowy: 218685

Spis treści

Od Redakcji / 9

Część monograficznaZagadnienie oporu w perspektywie interdyscyplinarnej – między emancypacją a stagnacją (pod redakcją Ewy Bielskiej)Wstęp (Ewa Bielska) / 15

Ewa Bielska: Opór – jego interdyscyplinarny charakter, sieć pojęć i perspektywy teoretyczne (wybrane ujęcia) / 19

Hanna Przybyła - Basista: Niechęć do uczestniczenia w procesie psychoterapii i mediacjach rodzinnych – opór i jego przyczyny / 33

Aleksandra Wieteska: Opór w terapii psychodynamicznej dorosłych, dzieci i młodzieży / 57

Mariusz Sztuka: Kategoria oporu w badaniach penitencjarnych Horyzont zastosowań / 71

Krzysztof Sawicki: Opór w szkole Z doświadczeń wychowanków zakładów poprawczych / 85

Agata Rzymełka - Frąckiewicz: Przemiany systemu edukacji a opór społeczny jako wyraz niepokojów wobec zmieniających się realiów / 109

Andrzej Kasperek: Zielony romantyzm, kontrkultura i ekologia Kilka uwag na temat romantycznych inspiracji ekologicznego oporu / 123

Ewa Jarosz: Obywatelskość dziecka – wyboista droga emancypacji w warunkach oporu dorosłych / 141

Teresa Wilk: Opór wobec potrzeby/logiki codzienności, czyli o tym, dlaczego współcześni Polacy nie chcą, nie potrafią, … posługiwać się poprawnym językiem polskim Konsekwencje i potrzeby / 167

Agnieszka Gromkowska -Melosik: Paradoksy testów kompetencji języka angielskiego w krajach azjatyckich / 191

Studia i rozprawyAnna Nowak: Stosunek studentów pedagogiki do wybranych instytucji kontroli społecznej i do prawa jako narzędzia kontroli społecznej / 211

Tomasz Bajkowski: Zapisane w pamięci – satysfakcja młodzieży akademickiej ze sposobu funkcjonowania jej rodziny pochodzenia / 223

Anna Gaweł: Medialne wzory kultury zdrowotnej jako wyzwanie dla edukacji / 239

Alina Dworak: Physical Activity as a Challenge for Education and the Promotion of Women’s Health / 255

Józef Binnebesel, Zbigniew Formella: Percepcja lęku przed śmiercią w kontekście Tanatopedagogicznej Relacyjnej Terapii Zastępczej – badania realizowane na terenie Włoch / 269

Joanna Bulska: Współczesny człowiek wobec zdrowotnych i społecznych zagrożeń wynikających z uzależnień od czynności / 299

Iwona Malorny: The Notion of Addiction in the Local Environment Diagnosis and Prevention / 313

Grzegorz Bolesław Głupczyk: Peryferie społeczne jako przestrzeń profilaktyki zachowań ryzykownych / 327

Marta Krasuska - Betiuk: Polonistyczne obrazy świata Szkic o kulturowych źródłach dydaktyki szkolnej / 349

Magdalena Hyla: Dlaczego opieramy się własnym marzeniom? Rozwój osobisty w perspektywie modelu elastyczności psychologicznej / 373

Recenzje, komunikaty, polemikiHenryk Gąsior Wspomnienie sylwetki pedagoga – wychowawcy, organizatora uniwersyteckiej pedagogiki społecznej na Śląsku (Adam Stankowski) / 391

Kondolecje na okoliczność śmierci prof Henryka Gąsiora (Tadeusz Pilch) / 397

The 35th Anniversary of the Polish Educational Research Association Scientific Conference The Identity of Pedagogy Sociability – Ethicality – Communality (Warsaw, 11 May 2016) (Joanna Michalak-Dawidziuk) / 399