"Psychologia biznesu"
Libra identifier: 224361
Table of Contents
Wstęp 14
Część I. HISTORIA PSYCHOLOGII BIZNESU 24
1. Między dociekaniem i manipulacją. Zarys historii związków psychologii i biznesu 26
1.1. Geneza relacji psychologia – biznes 28
1.2. Wpływ dziedzictwa funkcjonalistów na rozwój psychologii biznesu 32
1.2.1. Analiza wskaźników obiektywnych – pomiar zachowań 32
1.2.2. Analiza wskaźników subiektywnych – psychometryczne pomiary testowe 33
1.2.3. Analiza zachowań i postaw związanych z rolą 34
1.3. Początki relacji psychologia – biznes w Europie i Polsce 35
1.2.4. Relacje międzyludzkie – pomiędzy współpracą i rywalizacją 35
Część II. KWESTIE ETYCZNE 42
2. Etyczne aspekty pracy psychologa biznesu w obszarze HR 44
2.1. Podstawowe wartości etyczne 46
2.2. Kto jest klientem? – problem odbiorcy i podmiotu oddziaływania 46
2.3. Kto decyduje o metodach diagnozy? 47
2.4. Kto może mieć dostęp do informacji uzyskanych w trakcie badań? 48
2.5. Jak zapewnić anonimowość w badaniach wewnątrz organizacji? 49
2.6. Jak wprowadzać zmiany organizacyjne? 50
2.7. Podsumowanie 51
Część III. KWESTIE METODOLOGICZNE 52
3. Psychologiczna diagnoza zachowań i zjawisk w organizacji 54
3.1. Wstęp 56
3.2. Czym jest diagnozowanie? 57
3.2.1. Od diagnozy do interwencji 57
3.3. Metody badawcze w psychologii biznesu 58
3.3.1. Metody ilościowe 58
3.3.2. Metody jakościowe 59
3.3.3. Metody mieszane 60
3.4. Metody gromadzenia danych na potrzeby organizacji 61
3.4.1. Obserwacja 61
3.4.2. Wywiady 62
3.4.3. Testy psychologiczne, kwestionariusze i ankiety 63
3.4.4. Eksperymenty i quasi-eksperymenty 70
3.5. W jaki sposób przeprowadzać diagnozę w organizacjach? 72
4. Badanie jakościowe zachowań w organizacji 74
4.1. Zamiast wstępu – ostrzeżenie 76
4.2. Jakościowe badania organizacji jako przedsięwzięcie humanistyczne 77
4.3. Krytycyzm i zaangażowanie – sedno metodologii jakościowej 81
4.4. Badanie etnograficzne na gruncie organizacji – praktyczna (i krótka) instrukcja obsługi 83
4.4.1. Od czego więc zaczynamy? 84
4.4.2. Wstępne definicje 84
4.4.3. Proces przeprowadzania badań 84
4.4.4. Analiza i interpretacja wyników badań 85
4.4.5. Intensywne eksploracje literaturowe a własne badania – dyskusja 86
4.5. Zakończenie: naukowość i poezja 87
5. Cechy intelektu i osobowości w przewidywaniu funkcjonowania pracowników 90
5.1. Opis funkcjonowania człowieka przez konfigurację cech 92
5.2. Rozumienie cech intelektu; inteligencja ogólna, zdolności specjalne 92
5.2.1. Badania nad związkiem cech intelektu z funkcjonowaniem w pracy 93
5.3. Rozumienie cech osobowości; modele cech podstawowych i tzw. wąskie cechy osobowości 95
5.3.1. Badania nad związkiem cech osobowości z funkcjonowaniem w pracy – wnioski i zastrzeżenia 97
5.4. Zainteresowania zawodowe: między intelektem a osobowością 100
5.5. Podsumowanie 101
Część IV. KARIERA ZAWODOWA 102
6. Wzory karier i ich rozwój 104
6.1. Wstęp 106
6.2. Klasyczne teorie kariery 108
6.2.1. Heksagonalny model kariery Johna Hollanda (Model RIASEC) 109
6.2.2. Tęczowy model kariery Donalda Supera (teoria rozwoju karier) 112
6.2.3. Społeczno-poznawcza teoria Roberta Lenta, Stevena Browna i Gaila Hacketta 115
6.3. Współczesne teorie kariery 117
6.3.1. Kariera proteuszowa Douglasa T. Halla 118
6.3.2. Kariera bez granic Michaela B. Arthura i Denisa M. Rousseau 119
6.3.3. Hybrydowy model kariery Jona P. Briscoe i Douglasa T. Halla 120
6.3.4. Kariera inteligentna Roberta J. DeFillippiego, Michaela B. Arthura i Proscilli H. Claman 120
6.3.5. Kariera kalejdoskopowa Lisy A. Maniero i Sherry E. Sullivan 121
6.3.6. Konstruowanie kariery i poradnictwo kariery Marka Savickasa 121
6.4. Wzory kariery 123
6.4.1. Wzory karier Kennetha Brousseau i Michaela J. Drivera 124
6.4.2. Kotwice kariery Edwina Scheina 125
6.4.3. Wzory karier – ustalenia empiryczne 126
7. Indywidualny rozwój pracownika: formalne i nieformalne uczenie się w miejscu pracy 128
7.1. Rozwój osobisty i uczenie się osób dorosłych w świetle teorii 130
7.1.1. Uczenie się osób dorosłych 130
7.1.2. Praktyczne implikacje teorii uczenia się 131
7.1.3. Teoria uczenia się przez doświadczenie Davida A. Kolba 132
7.2. Specyfika uczenia się w organizacji 133
7.1.4. Teoria multimedialnego uczenia się Richarda E. Meyera i Roxany Moreno 133
7.2.1. Optymalne środowisko rozwoju pracowników: organizacja ucząca się 134
7.2.2. Korzyści wynikające z rozwoju pracowników 135
7.3. Efektywny proces formalnego uczenia się w miejscu pracy 136
7.3.1. Przebieg formalnego uczenia się w miejscu pracy 137
7.3.2. Analiza potrzeb rozwojowych 137
7.3.3. Planowanie i projektowanie uczenia się 139
7.3.4. Działania wspierające rozwój osobisty pracowników 140
7.3.5. Ocena efektów formalnego uczenia się pracowników 143
7.4. Ułatwianie nieformalnego uczenia się w miejscu pracy 144
7.4.1. Typy nieformalnego uczenia się pracowników 145
7.4.2. Wzmacnianie nieformalnego uczenia się w miejscu pracy 146
8. Zmiany na rynku pracy, utrata zatrudnienia i związane z tym wyzwania dla współczesnego pracownika 148
8.1. Wstęp 150
8.2. Istota i aspekty utraty pracy 151
8.2.1. Modele skutków utraty pracy 151
8.2.2. Modele radzenia sobie z utratą pracy 153
8.3. Funkcjonowanie człowieka w sytuacji bezrobocia 155
8.3.1. Rezygnacja vs konstruktywna adaptacja 155
8.3.2. Radzenie sobie z brakiem pracy 157
8.3.3. Czynniki sprzyjające ponownemu zatrudnieniu 158
8.4. Powrót do pracy 161
8.4.1. Koszty reintegracji zawodowej 161
8.4.2. Adaptacja do nowego miejsca pracy 162
8.5. Podsumowanie 164
9. Psychologia przedsiębiorczości 166
9.1. Wstęp 168
9.2. Czym jest przedsiębiorczość? 168
9.2.1. Sposoby definiowania przedsiębiorczości 168
9.2.2. Przedsiębiorczość w Polsce i na świecie 169
9.2.3. Rodzaje przedsiębiorczości 170
9.3. Analizy teoretyczne przedsiębiorczości i badania jej psychologicznych uwarunkowań 172
9.3.1. Przedsiębiorczość w klasycznych koncepcjach teoretycznych 172
9.3.2. Model procesu przedsiębiorczego 173
9.3.3. Czynniki psychologiczne w procesie przedsiębiorczym 175
9.3.4. Kierunki dalszych badań 176
Część V. PSYCHOLOGIA PRACY 180
10. Praca ludzka i jej analiza 182
10.1. Praca ludzka w ujęciu psychologii pracy i psychologii organizacji 184
10.2. Pojęcie pracy 184
10.3. Znaczenie pracy 185
10.4. Rodzaje pracy 187
10.4.1. Praca fizyczna, umysłowa i emocjonalna 187
10.4.2. Praca wielozadaniowa 189
10.5. Analiza pracy 190
10.4.3. Praca indywidualna i zespołowa 190
10.5.1. Metody zorientowane na pracę 191
10.5.2. Metody zorientowane na pracownika 191
10.6. Zastosowanie analizy pracy 193
10.5.3. Metody mieszane 193
11. Błędy w procesie pracy i sposoby im zapobiegania 196
11.1. Błędy w pracy jako problem społeczny 198
11.2. Błędy i ich rodzaje w procesie pracy 199
11.2.1. Wczesne badania nad błędami w pracy 199
11.2.2. Współczesne badania nad błędami w pracy 200
11.3. Charakterystyka błędów w ujęciu Jamesa Reasona 202
11.3.1. Systemowy model błędów ogólnych Jamesa Reasona 202
11.4. Afektywne konsekwencje wystąpienia błędów w pracy 206
11.5. Odziaływanie z perspektywy indywidualnej. Edukacyjna funkcja błędów 206
11.5.1. Wiedza negatywna a uczenie się na błędach 208
11.5.2. Metakompetencje pracowników a skłonność do popełniania błędów 211
11.6. Odziaływanie z perspektywy systemowej 212
12. Proces doboru personelu: procedury i metody 216
12.1. Procedura doboru pracowników: podstawowy schemat i uwarunkowania 218
12.1.1. Różne podejścia do zarządzania ludźmi i konsekwencje dla planowania procedury selekcyjnej 218
12.2. Pojęcie predyktora i kryterium – problem trafności decyzji selekcyjnych 219
12.2.1. Kryteria: opis obsadzanego stanowiska 221
12.2.2. Predyktory: oczekiwania i ich pomiar 222
12.3. Poszukiwanie kandydatów 223
12.4. Metody używane do badania kandydatów 224
12.4.1. Analiza dotychczasowych doświadczeń 224
12.4.2. Testy wiedzy o pracy 224
12.4.3. Testy i kwestionariusze 225
12.4.4. Wywiad 226
12.4.5. Metody symulacyjne 227
12.5. Planowanie procedury: kolejność metod, łączenie wyników i wyciąganie wniosków 228
12.5.1. Podejście typu Assessment Center 228
12.5.2. Metoda kolejnych barier 229
12.5.3. Łączenie wyników różnych metod badania 229
12.6. Podsumowanie 230
13. Ocena pracy – ewaluacja efektywności i potencjału pracowników 232
13.1. Wstęp 234
13.2. Efektywność zawodowa 235
13.2.1. Przejawy efektywności pracownika 235
13.2.2. Wskaźniki efektywności i oceny pracy 236
13.3. Funkcje i cele ocen pracowniczych 239
13.3.1. Wynagrodzenia 239
13.3.2. Rozwój pracowników 239
13.3.3. Decyzje personalne 240
13.4. Problem trafności ocen pracowniczych 241
13.5. Wprowadzanie systemów ocen w organizacji 242
13.6. Techniki pomiaru efektywności pracy i ewaluacji potencjału pracowników 244
13.6.1. Obiektywne techniki oceniania 244
13.6.2. Subiektywne techniki oceniania 245
13.6.3. Porównawcze techniki oceniania 245
13.6.4. Skale ocen 246
13.7. Rola informacji zwrotnych 250
13.8. Nowe trendy w ocenianiu pracy 250
Część VI. ORGANIZACJA 252
14. Psychologiczne wizje organizacji i ich konsekwencje dla funkcjonowania firm i pracowników 254
14.1. Wstęp 256
14.2. Czym jest organizacja i kim są jej członkowie? 256
14.3. Metafory organizacji 259
14.3.1. Organizacja jako maszyna 259
14.3.2. Organizacja jako system (organizm) 260
14.3.3. Organizacja jako pole gry 262
14.3.4. Organizacja jako wolny rynek 264
14.3.5. Organizacja jako sztuczna inteligencja 266
14.3.6. Organizacja jako grupa społeczna 267
14.4. Tożsamość organizacyjna jako rodzaj tożsamości społecznej i rozumienie fenomenu tożsamości społecznej 269
14.5. Tożsamość organizacyjna a funkcjonowanie 270
14.5.1. Konsekwencje braku tożsamości organizacyjnej 271
14.5.2. Pozytywne konsekwencje silnej tożsamości organizacyjnej 272
14.5.3. Negatywne konsekwencje silnej tożsamości organizacyjnej 272
14.5.4. Budowanie tożsamości organizacyjnej 275
15. Różnorodność kulturowa w miejscu pracy – perspektywa psychologiczna 276
15.1. Wstęp 278
15.2. Europejski kontekst zarządzania wielokulturowego – mobilność i migracja 278
15.3. Czym jest „kultura”? 279
15.3.1. Kultura w rozumieniu potocznym 279
15.3.2. Przegląd wybranych definicji kultury 279
15.3.3. Kultura w badaniach psychologicznych 282
15.3.4. Międzykulturowe badania cech psychologicznych i wartości 282
15.4. Problemy integracji pracowników odmiennych kulturowo – szok kulturowy 283
15.5. Praktyczne zastosowanie umiejętności międzykulturowych w miejscu pracy – edukacja międzykulturowa 285
16. Kultura organizacji i klimat organizacyjny 292
16.1. Wstęp 294
16.1.1. Historia pojęcia kultury i klimatu organizacyjnego 294
16.2. Przegląd wybranych teorii oraz modeli kultury i klimatu organizacyjnego 295
16.1.2. Kultura a klimat organizacyjny 295
16.2.1. Teorie i modele kultury organizacyjnej 296
16.2.2. Teorie i modele klimatu organizacyjnego 300
16.3. Badanie kultury i klimatu organizacyjnego 302
16.4. Kultura i klimat organizacyjny – implikacje dla praktyki 304
17. Sprawiedliwość w organizacjach: teoria, metody i zastosowania 306
17.1. Co rozumiemy przez pojęcie sprawiedliwości organizacyjnej? 308
17.1.1. Sprawiedliwość czy poczucie sprawiedliwości? 308
17.1.2. Rodzaje sprawiedliwości organizacyjnej 308
17.2. Jak formułowane są sądy o sprawiedliwości? 310
17.2.1. Teoria sprawiedliwości Adamsa 310
17.2.2. Kryteria Leventhala 311
17.2.3. Heurystyki formułowania sądów o sprawiedliwości 312
17.3. Czynniki organizacyjne i osobowe a sądy o sprawiedliwości 313
17.2.4. Podsumowanie 313
17.3.1. Cechy i działania organizacji 314
17.3.2. Pracownik – czy wszyscy spostrzegają wydarzenia w ten sam sposób? 316
17.4. Konsekwencje (nie)sprawiedliwości w organizacji 318
17.4.1. Konsekwencje dla pracownika 319
17.4.2. Konsekwencje dla organizacji 319
17.5. Budowanie sprawiedliwego miejsca pracy – aplikacja teorii 320
17.4.3. Koszty stosowania sprawiedliwych procedur 320
18. Społeczna odpowiedzialność biznesu 324
18.1. Wstęp 326
18.2. Geneza i ewolucja pojęcia społecznej odpowiedzialności biznesu 326
18.3. Współczesne uwarunkowania rozwoju CSR – CSR w Polsce 329
18.4. Sposoby ujęcia i obszary CSR 331
18.5. Teoretyczne modele CSR i ich klasyfikacja 332
18.6. Aplikacje teorii. Instrumenty i metody pomiaru CSR 336
18.7. Psychologiczne aspekty CSR. Badania i perspektywy badawcze 338
19. Przywództwo w organizacji 342
19.1. Wstęp 344
19.2. Przywództwo a kierowanie 344
19.3. Teorie cech 345
19.4. Teorie zachowań 345
19.5. Zależnościowe modele kierowania 347
19.6. Model Full Range of Leadership Avolio i Bassa 348
19.7. Przywództwo charyzmatyczne 349
19.8. Teoria wymiany między przywódcą a członkiem zespołu i model tworzenia przywództwa 350
19.9. Przywództwo autentyczne 351
19.10. Przywództwo współdzielone 352
19.11. Przywództwo służebne 353
19.12. Przywództwo piątego stopnia 353
19.13. Koncepcje przywództwa dla biznesu 354
19.14. Wyzwania wobec przywództwa. Ciemna strona triada przywództwa 355
19.14.1. Nadużywanie władzy i wpływu 355
19.14.2. Negatywne reakcje podwładnych wobec władzy 355
19.14.3. Metamorficzny efekt władzy 355
19.14.4. Samodestrukcyjny wpływ kierowniczy 356
19.14.5. Wyczerpywanie zasobów samokontroli w roli kierowniczej 356
19.14.6. Ciemna triada osobowości 356
19.15. Związki przywództwa z dobrostanem pracowników 357
19.16. Czasopisma dotyczące przywództwa 358
19.17. Centra badań nad przywództwem 358
20. Komunikacja w organizacji 360
20.1. Wstęp 362
20.2. Tradycje w teoriach komunikacji 362
20.2.1. Klasyczne teorie organizacji 363
20.2.2. Podejście systemowe 364
20.2.3. Podejście informacyjne 364
20.2.4. Podejście kulturowe 365
20.3. Komunikacja w zespołach 366
20.3.1. Zabieranie głosu w zespole 366
20.3.2. Różnorodność w zespole 367
20.3.3. Rola osoby zarządzającej zespołem 368
20.3.4. Humor jako narzędzie komunikacji w zespole 369
20.4. Przyszłe kierunki badań 370
21. Zespół pracowniczy 372
21.1. Wstęp 374
21.2. Pojęcie zespołu 374
21.3. Czynniki funkcjonowania zespołu 375
21.3.1. Czynniki funkcjonowania zespołu na poziomie indywidualnym 375
21.3.2. Czynniki funkcjonowania zespołu na poziomie zespołowym 375
21.4. Klasyczne modele efektywności zespołu 377
21.3.3. Czynniki funkcjonowania zespołu na poziomie organizacyjnym 377
21.5. Wielopoziomowe uwarunkowania efektywności zespołu 379
21.5.1. Klimat zespołu jako czynnik efektywności. Model efektywności zespołu Campiona w rozwinięciu Humphreya i Morgesona 379
21.5.2. Motywacyjne, społeczne i kontekstowe charakterystyki pracy zespołowej 379
21.5.3. Wielkość i różnorodność zespołów 381
21.6. Tradycyjne formy współpracy zespołowej 382
21.7. Multizespołowość 383
21.8. Nowe struktury zespołowe 383
21.8.1. Zespoły łączników organizacyjnych 384
21.8.2. Zespoły naukowe 384
21.8.3. Zespoły wirtualne 386
21.8.4. Układ człowiek – robot jako zespół 388
22. Innowacyjność w procesie pracy i w organizacji 390
22.1. Wstęp – innowacja w kontekście procesu twórczego 392
22.2. Psychologiczna specyfika innowacji – dwa modele 394
22.2.1. Komponentowa Teoria Twórczości oraz Innowacji Organizacyjnej Amabile 395
22.2.2. Innowacyjność w kategoriach stylów zachowania i postaw – style twórczego zachowania 396
22.2.3. Psychologiczna taksonomia innowacji organizacyjnych według Cropleyów 398
22.3. Innowacyjność jako właściwość pracownika 401
22.3.1. Czynniki poznawcze i emocjonalno-motywacyjne 401
22.3.2. Osobowościowe poprzedniki i korelaty innowacyjności 402
22.4. Innowacyjność jako właściwość grup i zespołów 403
22.4.1. Zróżnicowanie członków zespołu a innowacyjność 403
22.4.2. Wybrane procesy grupowe występujące w zespole a innowacyjność 405
22.5. Innowacyjność a kontekst organizacyjny 407
22.5.1. Innowacyjność a charakterystyki stanowiska pracy 407
22.5.2. Innowacyjność a charakterystyki klimatu organizacyjnego 408
22.6. Konieczność różnicowania i wzbogacania modeli innowacji 410
23. Psychologiczne aspekty zmiany organizacyjnej 412
23.1. Wstęp 414
23.2. Globalne trendy w zmianie charakteru pracy 414
23.2.1. Transformacja przemysł – usługi 415
23.3. Rozumienie zmiany organizacyjnej i oporu wobec zmian 416
23.2.2. Zmiany technologiczne a sposób wykonywania pracy zawodowej 416
23.4. Indywidualne i organizacyjne uwarunkowania reakcji pracowniczych na zmianę 419
Część VII. CZŁOWIEK W ORGANIZACJI 424
24. Kontrakt psychologiczny w organizacji 426
24.1. Wstęp 428
24.2. Koncepcja kontraktu psychologicznego 428
24.3. Właściwości kontraktu psychologicznego 429
24.4. Treść kontraktu psychologicznego 430
24.5. Wyznaczniki treści kontraktu psychologicznego 432
24.6. Naruszenie i złamanie kontraktu psychologicznego 433
24.7. Konsekwencje naruszenia kontraktu psychologicznego 435
24.8. Kontrakt psychologiczny w przyszłości: nierozstrzygnięte pytania 436
25. Zachowania organizacyjne „poza rolą” 438
25.1. Wstęp 440
25.2. Definicja zachowań „poza rolą” i ich cechy osiowe 441
25.3. Typologia organizacyjnych zachowań „poza rolą” 443
25.3.1. Typologia zachowań obywatelskich 443
25.3.2. Typologia Filipa Podsakoffa 444
25.3.3. Model okrężny 445
25.4. Typologie zachowań kontrproduktywnych 446
25.4.1. Typologia Robinson i Bennett 446
25.5. Modele teoretyczne wyjaśniające źródła zachowań „poza rolą” 448
25.4.2. Typologia Paula Spectora i Suzy Fox 448
25.5.1. Teoria równości 448
25.6. Teorie odwetowe 451
25.6.1. Model zachowań odwetowych 451
25.6.2. Model rewanżu 452
25.7. Model stresory – emocje 454
25.8. Problemy metodologiczne 455
26. Motywacja do pracy 460
26.1. Wstęp 462
26.2. Motywacja do pracy – wczesne podejścia badawcze 463
26.3. Osobowościowe uwarunkowania motywacji – w kierunku autodeterminacji 465
26.3.1. Motywacja a uniwersalne potrzeby 466
26.3.2. Motywacja zewnętrzna i wewnętrzna 467
26.3.3. Próba integracji – współczesne podejścia do badania motywacji w sytuacji pracy 473
27. Dobrostan zawodowy 476
27.1. Wstęp 478
27.2. Hedonistyczna perspektywa dobrostanu zawodowego – zadowolenie, satysfakcja i emocje w pracy 479
27.2.1. Satysfakcja – poznawcza ocena pracy 479
27.2.2. Emocje i nastrój – emocjonalna ocena pracy 482
27.3. Eudaimonistyczna perspektywa dobrostanu zawodowego – poczucie sensu i ważności pracy 485
27.3.1. Wielowymiarowe ujęcia sensu pracy 485
27.3.2. Uwarunkowania sensu pracy 486
27.3.3. Inne miary eudajmonistycznego dobrostanu 487
27.3.4. Relacja praca – życie osobiste jako sposób na poszukiwanie eudajmonistycznego dobrostanu 487
27.4. Podsumowanie 489
Część VIII. PSYCHOLOGIA KONSUMPCJI 490
28. Psychologia zachowań konsumenckich 492
28.1. Wstęp 494
28.2. Zachowania konsumenckie z perspektywy psychologii 494
28.2.1. Złożoność zachowań konsumenckich 494
28.2.2. Historia badań nad zachowaniami konsumentów 495
28.3. Psychologiczne aspekty posiadania 496
28.3.1. Zakupy a materializm 496
28.3.2. Zakupy a poczucie szczęścia 497
28.4. Psychologiczne aspekty oddziaływania marki 498
28.3.3. Dynamika emocji w procesie zakupowym 498
28.4.1. Definicje marki 499
28.4.2. Funkcje i ważność marki 500
28.4.3. Fenomen podrabianych produktów 501
28.5. Relacja konsument – marka 502
28.5.1. Koncepcje wyjaśniające relację konsument – marka 502
28.5.2. Konstrukty opisujące relacje między konsumentem a marką 504
28.5.3. Relacje konsument – marka a samoocena konsumenta 505
28.6. Konsumpcja na pokaz 506
28.6.1. Koncepcja Thorsteina Veblena 506
28.6.2. Konsumpcja na pokaz a korzyści i straty w relacjach społecznych 506
29. Psychologia w marketingu 508
29.1. Wstęp 510
29.2. Modele zachowań konsumentów 510
29.2.1. Marketing klasyczny: konsument reaktywny 510
29.2.2. Marketing cyfrowy: e-konsument 511
29.2.3. Marketing 4.0.: nabywca-propagator 512
29.3. Zastosowanie psychologii w polityce produktowej 513
29.3.1. Pozycjonowanie produktów 514
29.3.2. Projektowanie produktów 514
29.3.3. Testowanie produktów 514
29.3.4. Badanie nazw i opakowań 514
29.4. Zastosowanie psychologii w polityce cenowej 515
29.3.5. Modyfikowanie produktów 515
29.4.1. Badania akceptacji ceny 515
29.4.2. Zabiegi ułatwiające akceptację ceny 516
29.5. Zastosowanie psychologii w dystrybucji 517
29.5.1. Merchandising – zabiegi aranżacyjne 517
29.6. Zastosowanie psychologii w akcjach promocyjnych i reklamie 518
29.5.2. Kształtowanie zachowań nabywców 518
29.6.1. Cele promocji 518
29.6.2. Adresaci promocji – segmentacja klientów 520
29.6.3. Budżet promocji 520
29.6.4. Komunikat reklamowy 521
29.6.5. Formy promocji 523
29.6.6. Badanie skuteczności działań promocyjnych 523
Bibliografia 526
Indeks rzeczowy 588
O Autorach 606