"Kobiece i męskie wzory (re)konstrukcji własnej biografii w perspektywie zmiany zawodowej"

Identyfikator Librowy: 224373

Spis treści

WSTĘP 9

RAMA TEORETYCZNA BADAŃ 15

Rozdział 1. Fenomen zmiany we współczesnym świecie 17

1.1. Pojęcie zmiany 19

1.2. Człowiek jako twórca i podmiot zmian we własnym życiu 28

1.3. Kultura pośpiechu. Zmiana jako powszechny element codzienności 36

1.4. Zmiana zawodowa 45

Rozdział 2. Współczesne obrazy kobiecości i męskości. (Re)interpretacja stereotypów rodzaju 55

2.1. Kobiecość i męskość w perspektywie współczesnych zmian społecznych i kulturowych 56

2.2. Oblicza współczesnej męskości 63

2.3. Oblicza współczesnej kobiecości 76

3.1. Zmiana od nauczania do uczenia się. Nowe spojrzenie na uczenie się 88

Rozdział 3. Uczenie się i zmiana 88

3.2. Edukacja jako sposób radzenia sobie ze zmianą 97

3.3. Uczenie się i zmiana w perspektywie teorii uczenia się transformatywnego 104

Rozdział 4. Biografia i biograficzność w kontekście zmiany 116

4.1. Biografia typowa i nietypowa? Współczesne wzory życia 120

4.2. Biograficzność jako osobowa kompetencja. Konstruowanie i rekonstruowanie biografii 130

RAPORT Z BADAŃ 137

Rozdział 1. Metodologiczne podstawy badań własnych 139

1.1. Przedmiot badań 144

1.2. Cele badań i problemy badawcze 145

1.3. Dobór próby badanych 146

1.4. Metoda badań i analiza zgromadzonego materiału badawczego 148

2.1. Wprowadzenie do części analitycznej 153

Rozdział 2. Część analityczna 153

2.2. Zjawisko zmiany w biografii zawodowej 157

2.2.1. Źródła zmian zawodowych 158

2.2.2. Charakterystyka zjawiska zmiany zawodowej w perspektywie kategorii czasu, intensywności oraz zakresu 179

2.2.3. Znaczenie zmiany dla indywidualnych (re)konstrukcji biografii 202

2.3. Kobiece i męskie wzory (re)konstrukcji biograficznych w sytuacji zmiany 216

2.3.1. Wzór 1 (męski): czerpanie siły z korzeni 218

2.3.2. Wzór 2 (męski): zawłaszczanie pola 221

2.3.3. Wzór 3 (kobiecy): tkanie sieci wsparcia 226

2.3.4. Wzór 4 (kobiecy): czerpanie siły z wewnętrznych zasobów 231

2.3.5. Wzór 5 (wspólny): wykorzystanie wzoru osobowego 235

2.3.6. Brak wzoru? Zanurzenie w doświadczeniu zmiany 239

2.4. Zmiana zawodowa a edukacja 242

2.4.1. Znaczenie edukacji w sytuacji zmiany zawodowej 243

2.4.2. Uczenie się w sytuacji zmiany 264

Rozdział 3. Wnioski z badań 285

ZAKOŃCZENIE 292

Bibliografia 293

Netografia 308

Aneks 310

Scenariusz wywiadu 310

Charakterystyki osób badanych 313

Spis tabel i schematów 340