"Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki"

Identyfikator Librowy: 225226

Spis treści

Podziękowania 10

Rozdział 1 WSTĘP 12

1.1. Przegląd zagadnień poruszanych w książce 12

1.2. Podstawy testowania i korekcji niedojrzałości neuroruchowej 13

1.3. Co to jest INPP? 14

1.4. Program ćwiczeń integrujących dla szkół 15

1.5. Co to jest niedojrzałość neuromotoryczna? 16

1.6. Jaki wpływ na naukę mają odruchy pierwotne? 17

1.7. Czym są odruchy pierwotne? 17

1.8. Jaki wpływ na edukację ma dojrzałość neuromotoryczna? 18

1.9. Jaki jest cel przesiewowych testów rozwojowych? 20

1.10. Po co badać postawę i równowagę? 21

1.11. Po co oceniać równowagę? 21

1.12. Jaka jest różnica między równowagą statyczną a dynamiczną? 22

1.13. Jakie znaczenie dla uczenia się ma kontrola postawy? 23

1.14. Odruchy pierwotne – dlaczego bada się akurat te trzy odruchy? 23

1.14.1. Asymetryczny toniczny odruch szyjny (ATOS) 24

1.14.2. Symetryczny toniczny odruch szyjny (STOS) 25

1.15. Jakie istnieją dowody na związek równowagi, postawy i odruchów z osiągnięciami szkolnymi? 27

1.14.3. Toniczny odruch błędnikowy (TOB) 27

1.16. Jakie są dowody na to, że interwencja w postaci programów ruchowych nakierowanych na odruchy pierwotne przyczynia się do poprawy wyników szkolnych? 31

1.17. W jaki sposób korzystać z testów przesiewowych? 32

Rozdział 2 ROZWOJOWE TESTY PRZESIEWOWE DLA DZIECI W WIEKU 4–7 LAT 38

2.1. Instrukcje ogólne 38

2.2. Testy neuromotoryczne 39

2.1.1. Punktacja 39

2.1.2. Testy 39

2.2.1. Próba Romberga 39

2.2.2. Stanie na jednej nodze 41

2.2.3. Test czworakowania 43

2.2.4. Przekraczanie linii środkowej – test 1 44

2.2.5. Przekraczanie linii środkowej – test 2 46

2.2.6. Test przeciwstawnego palca i kciuka 47

2.3. Testy odruchów pierwotnych 49

2.3.1. Asymetryczny toniczny odruch szyjny (ATOS) 49

2.3.2. Symetryczny toniczny odruch szyjny (STOS) 51

2.3.3. Toniczny odruch błędnikowy w pozycji wyprostowanej (TOB) 52

2.4. Testy percepcji wzrokowej i integracji wzrokowo-ruchowej 54

2.4.1. Zadania rysunkowe 55

2.4.2. Testy dodatkowe 59

2.5. Arkusz wyników dla testów wykonywanych w grupie 4–7-latków 61

2.6. Arkusze obserwacyjne 62

2.7. Interpretacja wyników 63

2.7.1. Testy koordynacji motoryki dużej, równowagi i odruchów 63

2.7.2. Testy percepcji wzrokowej i integracji wzrokowo-ruchowej 63

Rozdział 3 PRZESIEWOWE TESTY ROZWOJOWE PRZEZNACZONE DLA DZIECI POWYŻEJ 7. ROKU ŻYCIA 66

3.1. Instrukcje ogólne 66

3.1.1. Punktacja 67

3.1.2. Testy 67

3.2. Testy koordynacji motoryki dużej i równowagi 68

3.2.1. Chodzenie po linii prostej 68

3.2.2. Chodzenie na zewnętrznych krawędziach stóp 70

3.3. Testy nieprawidłowych odruchów pierwotnych 71

3.3.1. Asymetryczny toniczny odruch szyjny (ATOS) 72

3.3.2. Symetryczny toniczny odruch szyjny (STOS) 75

3.3.3. Toniczny odruch błędnikowy (TOB) 76

3.4. Testy funkcji okoruchowych 78

3.4.1. Test fiksacji, konwergencji i kontroli ruchów sakadowych (Valett) 79

3.5. Testy rozpoznawania obrazów i mowy 80

3.4.2. Test integracji wzrokowej 80

3.5.1. Różnicowanie dźwięków (pojedynczych dźwięków, zbitek dźwięków i sylab) 80

3.5.2. Synteza dźwięków 82

3.6. Testy percepcji wzrokowej i integracji wzrokowo-ruchowej 83

3.6.1. Percepcja wzrokowa 83

3.6.2. Integracja wzrokowo-ruchowa (VMI) 85

3.6.3. Zaburzenia percepcji przestrzennej 86

3.6.4. Test standardowych figur Tansleya 86

3.6.5. Figury oparte na wzrokowo-motorycznym teście Bender Gestalt 86

3.6.6. Punktacja dla testów na percepcję wzrokową 91

3.6.7. Testy dodatkowe 93

3.7. Arkusze wyników dla testów wykonywanych w grupie 7+ 95

3.8. Arkusze obserwacyjne (7+) 96

3.9. Interpretacja wyników 97

3.9.1. Testy koordynacji motoryki dużej, równowagi i odruchów 97

3.9.2. Testy percepcji wzrokowej i integracji wzrokowo‑ruchowej 97

3.9.3. Testy na rozpoznawanie dźwięków i mowy 98

Rozdział 4 PROGRAM ĆWICZEŃ INTEGRUJĄCYCH INPP 100

4.1. W jaki sposób należy korzystać z programu ćwiczeń integrujących 100

4.1.1. Ćwiczenia integrujące 101

4.1.2. W jaki sposób program ćwiczeń ruchowych może poprawić wyniki w nauce? 101

4.1.3. Zasady wykonywania ćwiczeń 102

4.2. Program ćwiczeń integrujących 104

4.1.4. Wskazówki dotyczące rozkładu ćwiczeń 104

4.2.1. Wstęp 104

4.2.2. Wiatrak 104

4.2.3. Gąsienica 105

4.2.4. Zaciekawiona gąsienica 106

4.2.5. Ukwiał 106

4.2.6. Ośmiornica (część 1) 107

4.2.7. Rozdrażniona gąsienica 108

4.2.8. Spadochron 108

4.2.9. Ośmiornica (część 2) 109

4.2.10. Unoszenie głowy 110

4.2.11. Ryba 110

4.2.12. Jaszczurka110 112

4.2.13. Dłoń do stopy 112

4.2.14. Dłoń do kolana 112

4.2.15. Zawias 113

4.2.16. Klamra 113

4.2.17. Rotacja dolnej części ciała 114

4.2.18. Rotacja górnej części ciała 115

4.2.19. Siadanie 115

4.2.20. Huśtawka 116

4.2.21. Aligator 117

4.2.22. Pełzanie naprzemienne 117

4.2.23. Kot 118

4.2.24. Czworakowanie naprzemienne z podparciem trójpunktowym 120

4.3. Dodatkowe ćwiczenia integrujące prawą i lewą stronę ciała 121

4.2.25. Czworakowanie naprzemienne na dłoniach i kolanach 121

4.3.1. Orzeł 122

4.3.2. Ćwiczenia palców 123

4.4. Uwagi końcowe 124

Materiały dodatkowe 126

DVD szkoleniowe 126

Materiały uzupełniające do książki 126

Szkolenia 126

Informacje dodatkowe na temat programów terapeutycznych 127

Inne książki autorki 128

Indeks nazwisk 129

Indeks rzeczowy 130