"Psychologia muzyki"
Identyfikator Librowy: 229421
Spis treści
UWERTURA 8
1. Psychologia muzyki. Uniwersalność i interdyscyplinarność podejścia Julia Kaleńska-Rodzaj, Maria Chełkowska-Zacharewicz 8
CZĘŚĆ I 26
Muzyka i aktywność muzyczna z perspektywy psychologii muzyki i muzykologii 26
HOMO MUSICUS – umysł i ciało 28
2. Współczesna muzykologia wobec psychologii muzyki. O znaczeniu perspektywy psychologicznej w refleksji o muzyce Piotr Podlipniak 28
3. Podstawy działania ludzkiego systemu słuchowego Krzysztof Basiński 48
4. Korelaty mózgowe wykonawstwa muzycznego Karolina Czernecka 64
5. Poruszeni muzyką. Badania nad ruchem ciała w kontekście percepcji muzyki Agata Żelechowska 88
EMOSAPIENS – reakcje na muzykę 106
6. Reakcje emocjonalne na muzykę. Natura emocji w doświadczeniu muzycznym Maria Chełkowska-Zacharewicz 106
7. Efekt „tapety akustycznej” – ekstrawagancja czy strategia? Musique d’ameublement i audiomarketing Sylwia Makomaska 134
8. Muzykoterapia, czyli pogranicza nauki i sztuki. Praktyka, teoria, stan badań Ludwika Konieczna-Nowak 154
CZĘŚĆ II 176
Działalność wykonawcza jako przedmiot badań i oddziaływań psychologiczno-edukacyjnych 176
ĆWICZENIE – niełatwa droga do sukcesu 178
9. Modele ćwiczenia instrumentalnego Stella Kaczmarek 178
10. Uzależnienie od uczenia się wśród muzyków Paweł Atroszko, Rafał Lawendowski 220
11. Pozytywna emocjonalność w ćwiczeniu gry na instrumencie. Rola radości i zainteresowania Zofia Mazur 242
12. Bez bólu nie ma efektów? Rola przekonań na temat bólu związanego z grą na instrumencie dla zdrowia muzyków Aleksandra Jacukowicz, Aleksandra Andysz 256
WYSTĘPOWANIE – konsonans umysłu i ciała 276
13. Trema jako złożona emocja koncertowa. Regulacja emocji podczas wystąpień publicznych Julia Kaleńska-Rodzaj 276
14. Trening mentalny wykonawcy. Mindfulness jako metoda rozwijania uwagi i radzenia sobie ze stresem Aleksandra Dembińska, Julia Kaleńska-Rodzaj 298
O Autorach 316