"Psychologia muzyki"

Identyfikator Librowy: 229421

Spis treści

UWERTURA 8

1. Psychologia muzyki. Uniwersalność i interdyscyplinarność podejścia Julia Kaleńska-Rodzaj, Maria Chełkowska-Zacharewicz 8

CZĘŚĆ I 26

Muzyka i aktywność muzyczna z perspektywy psychologii muzyki i muzykologii 26

HOMO MUSICUS – umysł i ciało 28

2. Współczesna muzykologia wobec psychologii muzyki. O znaczeniu perspektywy psychologicznej w refleksji o muzyce Piotr Podlipniak 28

3. Podstawy działania ludzkiego systemu słuchowego Krzysztof Basiński 48

4. Korelaty mózgowe wykonawstwa muzycznego Karolina Czernecka 64

5. Poruszeni muzyką. Badania nad ruchem ciała w kontekście percepcji muzyki Agata Żelechowska 88

EMOSAPIENS – reakcje na muzykę 106

6. Reakcje emocjonalne na muzykę. Natura emocji w doświadczeniu muzycznym Maria Chełkowska-Zacharewicz 106

7. Efekt „tapety akustycznej” – ekstrawagancja czy strategia? Musique d’ameublement i audiomarketing Sylwia Makomaska 134

8. Muzykoterapia, czyli pogranicza nauki i sztuki. Praktyka, teoria, stan badań Ludwika Konieczna-Nowak 154

CZĘŚĆ II 176

Działalność wykonawcza jako przedmiot badań i oddziaływań psychologiczno-edukacyjnych 176

ĆWICZENIE – niełatwa droga do sukcesu 178

9. Modele ćwiczenia instrumentalnego Stella Kaczmarek 178

10. Uzależnienie od uczenia się wśród muzyków Paweł Atroszko, Rafał Lawendowski 220

11. Pozytywna emocjonalność w ćwiczeniu gry na instrumencie. Rola radości i zainteresowania Zofia Mazur 242

12. Bez bólu nie ma efektów? Rola przekonań na temat bólu związanego z grą na instrumencie dla zdrowia muzyków Aleksandra Jacukowicz, Aleksandra Andysz 256

WYSTĘPOWANIE – konsonans umysłu i ciała 276

13. Trema jako złożona emocja koncertowa. Regulacja emocji podczas wystąpień publicznych Julia Kaleńska-Rodzaj 276

14. Trening mentalny wykonawcy. Mindfulness jako metoda rozwijania uwagi i radzenia sobie ze stresem Aleksandra Dembińska, Julia Kaleńska-Rodzaj 298

O Autorach 316