"Twórz własne gry w Scratchu!"
Identyfikator Librowy: 229513
Spis treści
PODZIĘKOWANIA 17
KAŻDY MOŻE TWORZYĆ GRY 18
Czego będziesz potrzebować 19
Krótka historia gier 19
Kto tworzy gry komputerowe? 20
W jakim celu tworzy się gry komputerowe? 21
Czym jest Scratch? 22
O czym powinna być moja gra? 22
A jeśli od dawna uwielbiam programować? 23
Czy muszę umieć programować? 23
Ile kosztuje Scratch? 23
Inne narzędzia do projektowania gier 23
1. LEAF ME ALONE!: SCRATCH BEZ TAJEMNIC 24
Początek przygody ze Scratchem 25
Zostaw mnie w spokoju (kiedy jem ten liść) 28
Tworzenie własnych duszków 29
Rysowanie dziwnych robaków 30
Rysowanie tła 31
Kategoria Zdarzenia 33
Poruszanie robakiem 34
Sterowanie robakiem 37
Rysowanie otworów wygryzionych w liściach za pomocą pióra 40
Rozpoczynanie gry od nowa 45
Kontakt robaka z liściem 48
Odtwarzanie dźwięków 50
Porządkowanie kodu 53
Wyzwanie 55
Udostępnianie gry 56
To już umiesz 59
2. OBŻARSTWO DZIWNEGO ROBAKA: ZBIERANIE PRZEDMIOTÓW I UNIKANIE PRZESZKÓD 60
Kopiowanie i modyfikowanie projektu 62
Porządkowanie kodu 63
Rysowanie tęczowego śladu 64
Projektowanie pożywienia dla robaka 67
Klonowanie duszka 68
Użycie liczb ujemnych 69
Tworzenie strefy bez jagód 70
Programowanie poleceń dla sklonowanych jagód 71
Nadawanie komunikatów 72
Gra „na czas” 74
Wykorzystanie animacji do tworzenia zepsutych jagód 76
Tworzenie rozgałęzienia za pomocą jeżeli i w przeciwnym razie 79
Nagrywanie dźwięku fuj 80
Przeszkody 81
Dlaczego śmierdzące przeszkody działają 82
Tworzenie kup poprzez klonowanie duszków 82
Kodowanie śmierdzących przeszkód 83
Podnoszenie poprzeczki 86
Tworzenie własnych zmiennych 86
Zmiana prędkości 88
Wybór kostiumu motyla 90
Zakończenie gry 90
Kodowanie metamorfozy 91
Zmiana zachowania motyla 95
Wprowadzenie komunikatu rozpoczynającego grę 96
Co jeszcze możesz wypróbować 97
To już umiesz 98
3. TWORZENIE GRY PLATFORMOWEJ HATLIGHT 100
O grze Hatlight 101
Kodowanie ruchu platformowego 102
Tworzenie duszka hitbox 103
Tworzenie okna testowego 104
Porządkowanie kodu za pomocą zdarzeń 105
Tworzenie zmiennych 106
Kodowanie ruchu gracza 107
Poruszanie się w lewo i w prawo 107
Wspinaczka po zboczach i schodach 108
Spadanie 110
Skoki 111
Tworzenie naturalnego ruchu za pomocą zmiennych 111
Tworzenie świata pełnego odkrywczych wypraw 114
Tworzenie mapy z siatką współrzędnych za pomocą zmiennych 114
Przechodzenie między ekranami 115
Kodowanie zmiany ekranu 117
Światłość i ciemność 118
Kodowanie światła padającego z latarki 120
Tworzenie przedmiotów do zbierania 120
To już umiesz 123
4. PROJEKTOWANIE POZIOMÓW 124
Przejdźmy do tworzenia poziomów! 125
Rysowanie poziomów 126
Rysowanie jaskini 127
Odkładanie szczegółów na później 128
O tym warto pamiętać 130
Dodawanie scenerii w tle 132
Jak prawidłowo grać w grę 134
Wyświetlanie obiektów, do których gracz nie może się dostać 136
Tworzenie charakterystycznych obiektów 137
Tworzenie animacji 139
Animowanie ruchów gracza 140
Postać w formie kropli 143
Tworzenie odbicia lustrzanego kostiumu 144
Tworzenie kodu dla animacji 145
Dodatkowe wyzwania 147
To już umiesz 147
5. TWORZENIE EFEKTÓW DŹWIĘKOWYCH 148
Narzędzie do projektowania dźwięku 149
Nagrywanie i edytowanie dźwięków w programie Audacity 150
Nagrywanie śmiertelnego upadku 151
Selekcja dźwięku 153
Użycie narzędzia Efekt 155
Zapisywanie dźwięków 157
Wykorzystanie dźwięków pobranych z Internetu 159
Generowanie dźwięków za pomocą programu sfxr 160
Kształt fali 161
Zmiana dźwięków za pomocą suwaków 163
Eksportowanie dźwięków 165
Narzędzie bfxr 166
Tworzenie pętli muzycznej za pomocą narzędzia Drumcircle 167
Tworzenie pętli grających bębenków 169
Dodawanie dźwięków bębna 170
Dodawanie kolejnych dźwięków 171
Dodawanie melodii 173
Zapisywanie i eksportowanie pętli 174
Narzędzie Bosca Ceoil 175
Dodawanie pętli do gry w Scratchu 176
Dodatkowe wyzwania 178
Skomponuj muzykę do gry jedynie za pomocą ust 178
Stwórz prawdziwą muzyczną grę 179
To już umiesz 179
Użycie muzyki do tworzenia kontrastujących ze sobą nastrojów 179
6. CO DALEJ? 180
Nagraj swoją grę 181
Zadawanie pytań 181
Udostępnij swoją grę na portalu itch.io 182
Gra dla wielu graczy 183
Współpraca z innymi 183
Utwórz nietypowe urządzenie sterujące 184
Odkrywaj i twórz! 186
INDEKS 187