"Twórz własne gry w Scratchu!"

Identyfikator Librowy: 229513

Spis treści

PODZIĘKOWANIA 17

KAŻDY MOŻE TWORZYĆ GRY 18

Czego będziesz potrzebować 19

Krótka historia gier 19

Kto tworzy gry komputerowe? 20

W jakim celu tworzy się gry komputerowe? 21

Czym jest Scratch? 22

O czym powinna być moja gra? 22

A jeśli od dawna uwielbiam programować? 23

Czy muszę umieć programować? 23

Ile kosztuje Scratch? 23

Inne narzędzia do projektowania gier 23

1. LEAF ME ALONE!: SCRATCH BEZ TAJEMNIC 24

Początek przygody ze Scratchem 25

Zostaw mnie w spokoju (kiedy jem ten liść) 28

Tworzenie własnych duszków 29

Rysowanie dziwnych robaków 30

Rysowanie tła 31

Kategoria Zdarzenia 33

Poruszanie robakiem 34

Sterowanie robakiem 37

Rysowanie otworów wygryzionych w liściach za pomocą pióra 40

Rozpoczynanie gry od nowa 45

Kontakt robaka z liściem 48

Odtwarzanie dźwięków 50

Porządkowanie kodu 53

Wyzwanie 55

Udostępnianie gry 56

To już umiesz 59

2. OBŻARSTWO DZIWNEGO ROBAKA: ZBIERANIE PRZEDMIOTÓW I UNIKANIE PRZESZKÓD 60

Kopiowanie i modyfikowanie projektu 62

Porządkowanie kodu 63

Rysowanie tęczowego śladu 64

Projektowanie pożywienia dla robaka 67

Klonowanie duszka 68

Użycie liczb ujemnych 69

Tworzenie strefy bez jagód 70

Programowanie poleceń dla sklonowanych jagód 71

Nadawanie komunikatów 72

Gra „na czas” 74

Wykorzystanie animacji do tworzenia zepsutych jagód 76

Tworzenie rozgałęzienia za pomocą jeżeli i w przeciwnym razie 79

Nagrywanie dźwięku fuj 80

Przeszkody 81

Dlaczego śmierdzące przeszkody działają 82

Tworzenie kup poprzez klonowanie duszków 82

Kodowanie śmierdzących przeszkód 83

Podnoszenie poprzeczki 86

Tworzenie własnych zmiennych 86

Zmiana prędkości 88

Wybór kostiumu motyla 90

Zakończenie gry 90

Kodowanie metamorfozy 91

Zmiana zachowania motyla 95

Wprowadzenie komunikatu rozpoczynającego grę 96

Co jeszcze możesz wypróbować 97

To już umiesz 98

3. TWORZENIE GRY PLATFORMOWEJ HATLIGHT 100

O grze Hatlight 101

Kodowanie ruchu platformowego 102

Tworzenie duszka hitbox 103

Tworzenie okna testowego 104

Porządkowanie kodu za pomocą zdarzeń 105

Tworzenie zmiennych 106

Kodowanie ruchu gracza 107

Poruszanie się w lewo i w prawo 107

Wspinaczka po zboczach i schodach 108

Spadanie 110

Skoki 111

Tworzenie naturalnego ruchu za pomocą zmiennych 111

Tworzenie świata pełnego odkrywczych wypraw 114

Tworzenie mapy z siatką współrzędnych za pomocą zmiennych 114

Przechodzenie między ekranami 115

Kodowanie zmiany ekranu 117

Światłość i ciemność 118

Kodowanie światła padającego z latarki 120

Tworzenie przedmiotów do zbierania 120

To już umiesz 123

4. PROJEKTOWANIE POZIOMÓW 124

Przejdźmy do tworzenia poziomów! 125

Rysowanie poziomów 126

Rysowanie jaskini 127

Odkładanie szczegółów na później 128

O tym warto pamiętać 130

Dodawanie scenerii w tle 132

Jak prawidłowo grać w grę 134

Wyświetlanie obiektów, do których gracz nie może się dostać 136

Tworzenie charakterystycznych obiektów 137

Tworzenie animacji 139

Animowanie ruchów gracza 140

Postać w formie kropli 143

Tworzenie odbicia lustrzanego kostiumu 144

Tworzenie kodu dla animacji 145

Dodatkowe wyzwania 147

To już umiesz 147

5. TWORZENIE EFEKTÓW DŹWIĘKOWYCH 148

Narzędzie do projektowania dźwięku 149

Nagrywanie i edytowanie dźwięków w programie Audacity 150

Nagrywanie śmiertelnego upadku 151

Selekcja dźwięku 153

Użycie narzędzia Efekt 155

Zapisywanie dźwięków 157

Wykorzystanie dźwięków pobranych z Internetu 159

Generowanie dźwięków za pomocą programu sfxr 160

Kształt fali 161

Zmiana dźwięków za pomocą suwaków 163

Eksportowanie dźwięków 165

Narzędzie bfxr 166

Tworzenie pętli muzycznej za pomocą narzędzia Drumcircle 167

Tworzenie pętli grających bębenków 169

Dodawanie dźwięków bębna 170

Dodawanie kolejnych dźwięków 171

Dodawanie melodii 173

Zapisywanie i eksportowanie pętli 174

Narzędzie Bosca Ceoil 175

Dodawanie pętli do gry w Scratchu 176

Dodatkowe wyzwania 178

Skomponuj muzykę do gry jedynie za pomocą ust 178

Stwórz prawdziwą muzyczną grę 179

To już umiesz 179

Użycie muzyki do tworzenia kontrastujących ze sobą nastrojów 179

6. CO DALEJ? 180

Nagraj swoją grę 181

Zadawanie pytań 181

Udostępnij swoją grę na portalu itch.io 182

Gra dla wielu graczy 183

Współpraca z innymi 183

Utwórz nietypowe urządzenie sterujące 184

Odkrywaj i twórz! 186

INDEKS 187