"Psychologia człowieka dorosłego"
Identyfikator Librowy: 230168
Spis treści
Wstęp 12
Dorosłość – zarys zagadnień, założenia 16
Rozdział 1 16
1.1. Granice dorosłości 16
1.2. Wkierunku zdefiniowania dorosłości 18
1.3. Rozwój człowieka dorosłego 21
1.4. Czas w życiu człowieka 22
1.5. Charakter zmian na przestrzeni życia 25
1.6. Procesy asymilacji i akomodacji 27
1.7. Zmiana a model rozwoju 29
1.8. Modele rozwoju człowieka dorosłego 29
1.9. Ciągłość i zmiana według psychologii biegu życia 34
1.10. Podstawowe założenia 37
Rozdział 2 40
Wyzwania życia dorosłego 40
2.1. Dorosłość – w aspekcie zysków i strat 40
2.2. Specyfika wieku średniego 43
2.3. Wczesne propozycje teoretyczne a współczesne wyzwania 46
2.4. Postrzeganie punktualności zadań i zdarzeń 52
2.5. Normatywność i punktualność a przemiany kulturowe 54
2.6. Ważniejsze trendy rozwojowe 58
2.7. Czas i perspektywa temporalna 61
2.8. Kontrola i optymalizacja rozwoju biegu życia 65
2.9. Znaczenie przemian emocjonalnych 74
2.10. Czy myślenie pomaga w adaptacji do zmian? 77
2.11. Znaczenie niektórych wydarzeń 84
Rozdział 3 91
Zmiany osobowości w okresie życia dorosłego 91
3.1. Zmiana osobowości 91
3.2. Zmiany osobowości na przestrzeni życia:geneza i znaczenie 91
3.3. Zmiany struktury osobowości – pespektywa teorii cech 92
3.4. Zmiany charakterystycznych przystosowań 98
3.4.1. Zmiany myśli, uczuć i zachowań: pespektywa teorii społeczno-poznawczej 98
3.4.2. Zmiany poznawczo-emocjonalne: pespektywa teorii Ja 103
3.4.3. Zmiany myśli, uczuć i zachowań: kognitywno-afektywny system osobowości 108
3.4.4. Zmiany przystosowania – pespektywa psychobiologiczna 113
3.4.5. Zmiany sposobu adaptacji – pespektywa psychodynamiczna 119
3.4.6. Zmiany sposobu samorealizacji – pespektywa humanistyczna 126
3.5. Zmiany systemu znaczeń osobistych i autonarracji 128
3.5.1. Sensotwórcza aktywność człowieka – perspektywa egzystencjalna 128
3.5.2. Zmiany systemu znaczeń osobistych i tożsamości – perspektywa narracyjna 131
3.6. Co wiemy, a czego nie wiemy o zmianach osobowości 136
Rozdział 4 139
Specyfika przemian w biegu życia 139
4.1. Tożsamość – wyzwanie u progu dorosłości 139
4.1.1. Tożsamość – według tradycyjnego ujęcia 140
4.1.2. Tożsamość – ujęcie procesualne 142
4.1.3. Tożsamość – kontekstowa i relatywna 144
4.1.4. Tożsamość i zmiana 152
4.2. Wczesna dorosłość – wybór celów i procesy optymalizacji 154
4.3. Selekcja–optymalizacja–kompensacja we wczesnej i średniej dorosłości 157
4.3.1. Stałość i zmienność celów życiowych w okresie dorosłości 163
4.3.2. Tożsamość i jej przemiany w wieku średnim 164
4.3.3. Generatywność i zmiany w wieku średnim 168
4.4. Późna dorosłość i starość – znaczenie kompensacji 170
4.5. Starość: śmierć i żałoba 175
Przełompołowy życia 181
Rozdział 5 181
5.1. Zmiany w połowie życia: kryzys, przełom, czy przejście? 182
5.2. Kryzys połowy życia 186
5.3. Kryzys połowy życia – mit, czy prawda? 193
5.4. Teorie zjawiska 197
5.4.1. Inspirujące badania psychobiograficzne Elliotta Jaques’a 197
5.4.2. Pierwsza pełna teoria – indywiduacja według Carla G. Junga 202
5.4.3. Kryzys połowy życia według teorii psychospołecznego rozwoju Erika Eriksona 204
5.4.4. Generatywność – reinterpretacja narracyjna Dana McAdamsa 206
5.4.5. Kryzys połowy życia jako transformacja osobowości – wyjaśnienie psychodynamiczne 210
5.4.6. Psychospołeczna teoria Daniela Levinson 213
5.5. Niektóre weryfikacje empiryczne 216
5.6. O co chodzi w kryzysie połowy życia 219
Nietypowe zjawiska w biegu życia 223
Rozdział 6 223
6.1. Trudna dorosłość? 223
6.1.1. Radzenie sobie z nieuniknioną stratą i niekonieczną traumą 223
6.1.2. Depresja u progu dorosłości 228
6.1.3. Odporność na zaburzenia w cyklu życia 233
6.2. Syndrom Paula Gauguina 237
6.2.1. Kryteria definicyjne syndromu Gauguina 238
6.2.2. Badania i próby wyjaśnienia zjawiska 241
6.2.3. Syndrom a mit 243
6.3. Choroba i starość – zjawiska pozytywne? 245
Dojrzałość –mądrość – bilans życia 248
Rozdział 7 248
7.1. Dojrzałość osobowości 248
7.1.1. Dojrzewanie i rozwój osobowości 248
7.1.2. Kryteria rozwoju w kierunku dojrzałej osobowości 250
7.1.3. Jak zmieniają się kryteria dojrzałości na przestrzeni życia? 256
7.2. Mądrość 260
7.2.1. Psychologiczne koncepcje mądrości 260
7.2.2. Mądrość – inteligencja – wartości – rozwój 266
7.2.3. Mądrość a dojrzałość 269
7.3. Bilans życia 274
7.3.1. Przyczyny, przedmiot i przebieg bilansu życia 275
7.3.2. Specyfika bilansu życia 278
7.3.3. Bilans a tożsamość osobista 282
7.3.4. Temporalne i aksjologiczne odniesienia w bilansie życia 283
Rozdział 8 289
Satysfakcja i sens życia 289
8.1. Satysfakcja z życia i jej wyznaczniki 289
8.1.1. Wiek a źródła satysfakcji z życia 289
8.1.2. Satysfakcja z życia i jej komponenty 290
8.1.3. Znaczenie osobowości 291
8.1.4. Znaczenie dążeń 294
8.2. Satysfakcja, czy sens? 297
Osobowość w procesie rozwoju 302
Rozdział 9 302
9.1. Osobowość – zmiana – rozwój 302
9.2. Kierunki i ogólne tendencje w rozwoju osobowości 306
9.3. Rozwój osobowości – aspekty temporalne i strukturalne 310
Zakończenie 318
Bibliogra a 320
Indeks osób 343
Indeks rzeczowy 351
Wykaz ramek 354
Wykaz rysunków i tabel 356