"Psychologia wychowania. Wybrane problemy"
Identyfikator Librowy: 233724
Spis treści
Przedmowa (Hanna Liberska, Janusz Trempała) 12
Wprowadzenie (Hanna Liberska, Janusz Trempała) 14
Część I PODSTAWY TEORETYCZNE 20
Rozdział 1. Wybrane kierunki i konteksty kształtowania się psychologii wychowania w Polsce do 1939 roku (Cezary W. Domański) 22
1.1. Wczesna refleksja o psychologii wychowania 24
1.2. Pionierzy i prekursorzy 26
1.3. Psychologia wychowawcza na uczelniach wyższych – początki 32
Rozdział 2. Przedmiot badań psychologii wychowania (Janusz Trempała) 40
2.1. Kształtowanie się psychologii wychowania 42
2.2. Pojmowanie wychowania 43
2.3. Psychologia wychowania jako odrębna dyscyplina badań psychologicznych 47
2.4. Związek kształcenia i wychowania z rozwojem człowieka 51
2.5. Przedmiot badań psychologii wychowawczej jako stosowanej psychologii rozwoju człowieka 55
Rozdział 3. Podstawowe teorie i koncepcje psychologii wychowania i uczenia się (Hanna Liberska) 58
3.1. Asocjacjonizm i behawioryzm 60
3.2. Teorie społeczne i teoria społeczno-poznawcza 67
3.3. Konstruktywizm 73
3.4. Wychowanie w podejściu psychodynamicznym, humanistycznym i społeczno-kulturowym 76
Część II KLUCZOWE OBSZARY BADAŃ PSYCHOLOGII WYCHOWANIA 86
Rozdział 4. Procesy poznawcze (Ludmiła Zając-Lamparska, Monika Deja, Ewa Czerniawska, Maria Ledzińska) 88
4.1. Funkcje wykonawcze (Ludmiła Zając-Lamparska, Monika Deja) 90
4.2. Uczenie się i nauczanie (Ewa Czerniawska) 109
4.3. Od informacji do wiedzy w dobie globalizacji (Maria Ledzińska) 122
Rozdział 5. Procesy emocjonalno-społeczne (Anna Oleszkowicz, Anna Cieślik, Maria Czerwińska-Jasiewicz, Alicja Senejko) 134
5.1. Emocje i motywacja (Anna Oleszkowicz, Anna Cieślik) 136
5.2. System wartości człowieka w ciągu życia (Maria Czerwińska-Jasiewicz) 146
5.3. Samoregulacja i adaptacja (Alicja Senejko) 152
Rozdział 6. Różnice indywidualne (Andrzej E. Sękowski, Martyna Płudowska, Błażej Smykowski, Karolina Appelt, Jan Cieciuch, Włodzimierz Strus) 162
6.1. Zdolności (Andrzej E. Sękowski, Martyna Płudowska) 164
6.2. Kompetencje (Błażej Smykowski, Karolina Appelt) 173
6.3. Osobowość w psychologii wychowania (Jan Cieciuch, Włodzimierz Strus) 200
Rozdział 7. Uwarunkowania rozwoju i wychowania (Hanna Liberska, Marta Białecka-Pikul, Arkadiusz Białek, Martyna Jackiewicz, Dorota Suwalska-Barancewicz, Stefan Frydrychowicz) 216
7.1. Biologiczne podstawy nauczania i wychowania (Hanna Liberska) 218
7.2. Środowiskowe uwarunkowania rozwoju i wychowania w okresie dzieciństwa (Marta Białecka-Pikul, Arkadiusz Białek, Martyna Jackiewicz-Kawka) 242
7.3. Środowiska rozwoju i wychowania: od dzieciństwa do dorosłości (Hanna Liberska, Dorota Suwalska-Barancewicz) 254
7.4. Interakcje społeczne (Stefan Frydrychowicz) 281
Część III PSYCHOLOGIA WYCHOWANIA W PRAKTYCE: WYBRANE PROBLEMY 294
Rozdział 8. Praca psychologów wychowawczych z rodziną (Lucyna Bakiera, Elżbieta Dryll) 296
8.1. Rola rodziców w systemie wychowania instytucjonalnego (Lucyna Bakiera) 298
8.2. Praca psychologów wychowawczych z rodzicami i rodziną (Elżbieta Dryll) 307
Rozdział 9. Praca psychologów wychowawczych w szkole (Anna Oleszkowicz, Anna Cieślik, Grażyna Katra) 320
9.1. Praca psychologa z młodzieżą nad rozpoznaniem i rozwojem potencjału (Anna Oleszkowicz, Anna Cieślik) 322
9.2. Praca psychologa z nauczycielami-wychowawcami (Grażyna Katra) 331
Rozdział 10. Praca psychologów wychowawczych z dziećmi o nietypowym rozwoju (Roman Ossowski) 342
10.1. Nietypowość rozwoju jako przedmiot zainteresowania medycyny, psychologii rehabilitacyjnej i pedagogiki specjalnej 344
10.2. Problem typologii dzieci o nietypowym rozwoju 348
10.3. Problemy wspólne w rozwoju i wychowaniu dzieci o nietypowym rozwoju 349
10.4. Rehabilitacyjne znaczenie uczestnictwa w życiu rodzinnym 358
10.5. Kwestia przygotowania do aktywności zawodowej 359
10.6. Instrumenty rehabilitacji 359
10.7. Problemy swoiste rozwoju i wychowania dzieci i młodzieży o nietypowym rozwoju 362
10.8. Wkład wiedzy o nietypowym rozwoju do psychologii różnic indywidualnych 364
Rozdział 11. Praca psychologów wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z destrukcyjnymi zaburzeniami zachowania (Lidia Cierpiałkowska, Iwona Grzegorzewska) 368
11.1. Obraz kliniczny i przejawy destrukcyjnych zaburzeń zachowania 370
11.2. Biopsychospołeczne modele zaburzeń eksternalizacyjnych 377
11.3. Poradnictwo zdrowotne i interwencje psychospołeczne – implikacje dla praktyki psychologa wychowawczego 385
Rozdział 12. Praca psychologów w poradnictwie zawodowym − przygotowanie do kariery zawodowej w perspektywie całożyciowej (Anna Paszkowska-Rogacz) 392
12.1. Definicje i metafory kariery 394
12.2. Koncepcje wyjaśniające rozwój kariery 396
12.3. Współczesne poradnictwo zawodowe w perspektywie konstruowania życia 399
Rozdział 13. Wychowanie w grupach mniejszościowych (Barbara Weigl, Dominika Wiśniewska) 404
13.1. Mniejszości etniczne. Dziecko romskie w rodzinie i szkole 406
13.2. Słyszące dzieci niesłyszących rodziców. Świat Koda 408
13.3. Uchodźcy i migranci. Wychowanie po traumie 410
13.4. Trudne powroty do ojczyzny rodziców. Problemy powracających 411
13.5. Małżeństwa międzykulturowe. Dzieci dwukulturowe i dwujęzyczne 412
Rozdział 14. Wychowanie zdrowotne (Beata Ziółkowska) 416
14.1. Ustalenia definicyjne w ujęciu historycznym 418
14.2. Wyznaczniki zdrowia a analfabetyzm zdrowotny 420
14.3. Cele wychowania zdrowotnego w kontekście zagrożeń współczesnego świata 422
14.4. Wychowanie zdrowotne – wskazania praktyczne 429
Rozdział 15. Wychowanie seksualne (Zbigniew Izdebski, Krzysztof Wąż, Joanna Dec-Pietrowska) 432
15.1. Specyfika problematyki wychowania seksualnego 434
15.2. Seksualność i rozwój psychoseksualny 434
15.3. Socjalizacja seksualna 435
15.4. Wychowanie seksualne a edukacja seksualna 436
15.5. Typy wychowania seksualnego i ich efektywność 436
15.6. Cele wychowania seksualnego 438
15.7. Wychowanie seksualne w rodzinie 439
15.8. Edukacja seksualna w polskiej szkole 440
15.9. Profilaktyka 444
Rozdział 16. Nowe obszary oddziaływań wychowawczych − wychowanie obywatelskie i środowiskowe (Beata Krzywosz-Rynkiewicz) 446
16.1. Dlaczego obywatelstwo jest ważne 448
16.2. Obywatelstwo – co to znaczy? Różne rozumienie roli obywatela 449
16.3. W szkole czy w środowisku – dylematy wychowania obywatelskiego 450
16.4. Wychowanie obywatelskie jako wychowanie środowiskowe – istota obywatelskiej socjalizacji 455
Rozdział 17. Organizacje w systemie wychowania (Marzanna Farnicka) 460
17.1. Założenia idei sieciowego rozwoju systemów edukacyjnych 462
17.2. Poziom społeczno-kulturowy: założenia dotyczące organizacji placówek oświatowych 464
17.3. Poziom operacyjny: struktura i organizacja środowiska wychowawczego 466
Posłowie (Mieczysław Plopa) 472
Literatura cytowana 476
Indeks rzeczowy 556
O Autorach 562