"Administracja publiczna"
Identyfikator Librowy: 235165
Spis treści
Wprowadzenie (Jacek Czaputowicz) 12
CZĘŚĆ I. Państwo i administracja publiczna 20
Suwerenność państwa w Unii Europejskiej (Jacek Czaputowicz) 22
Ewolucja prawa europejskiego 23
Ponadnarodowość 24
Umacnianie suwerenności państw 26
Wspólne wykonywanie suwerenności 27
Wpływ integracji na koncepcję suwerenności 29
Zasada subsydiarności 31
Metafora neośredniowiecza i zarządzanie wielopoziomowe 32
Atrybuty suwerenności 36
Państwo sprawne. Rozmyślania nad koncepcją, która nie doczekała się jeszcze realizacji, choć jej czas już nadszedł (Allen Schick) 42
Idea działania sprawnego 43
Drogi do sprawnego działania 48
Rządzenie bez rządu 62
Państwo sprawne: od pomysłu do realizacji 66
Jak usprawnić budżet? 67
Administracja publiczna we współczesnym państwie (Antoni Z. Kamiński) 71
Administracja publiczna a polityka 72
Zarządzanie w administracji a zarządzanie firmą: zastosowanie konkurencji w zarządzaniu sferą publiczną 74
Administracja otwarta, czyli jak zwiększyć wydolność informacyjną administracji bez utraty jej tradycyjnych wartości 77
Administracja wobec czynnika kulturowego 80
Źródła zakłóceń w funkcjonowaniu administracji i państwa 81
Państwo „inteligentne” czy „inteligentna” administracja 83
Modernizacja sektora publicznego: nowy program. Przegląd dwóch dekad modernizacji z perspektywy zarządzania zasobami ludzkimi (Alex Matheson) 85
Zarządzanie publiczne w okresie zmian 85
Pierwsza generacja reform skutecznych, ale niewystarczających 86
Konieczność pogłębionej analizy zmian sektora publicznego 89
Doskonalenie strategii działań 95
Identyfikacja i wykorzystanie „dźwigni” zmiany systemowej 96
Modernizacja zarządzania zasobami ludzkimi 98
Nowe metody zarządzania publicznego w Unii Europejskiej (Tomasz Grzegorz Grosse) 101
Metoda wspólnotowa 103
Nowe metody zarządzania w UE 105
Decentralizacja 107
Zmiany administracji państwowej pod wpływem członkostwa w Unii Europejskiej 110
Wnioski i kierunki dalszych badań 114
Problemy europeizacji administracji publicznej (Grzegorz Rydlewski) 119
Dwa sposoby myślenia o europeizacji administracji publicznej 119
Przesłanki i hamulce unifikacji administracji publicznej 120
Europeizacja administracji publicznej w Polsce 122
Europeizacja standardów administracji publicznej 124
Europeizacja zadań i rozwiązań organizacyjnych administracji publicznej 126
Kluczowe znaczenie kryteriów jakościowych w procesie europeizacji administracji publicznej 127
Stosowanie acquis de l’Union przez administrację publiczną państw członkowskich Unii Europejskiej (Artur Nowak-Far) 130
Administracja publiczna w acquis de l’Union 130
Zobowiązania państw członkowskich 132
Traktat Lizboński a krajowa administracja publiczna 138
Implementacyjna i egzekucyjna rola administracji publicznej 140
Komplementarna rola administracji publicznej 145
Rola administracji publicznej w krajowym procesie prawotwórczym w jej aspekcie komplementarnym 147
Europeizacja funkcji czy ulepszenie funkcjonowania administracji publicznej? 150
CZĘŚĆ II. Zarządzanie publiczne 152
Zarządzanie w administracji publicznej w dobie globalizacji (Jacek Czaputowicz) 154
Przyczyny globalizacji 155
Wpływ globalizacji na suwerenność państwa 157
Znaczenie kapitału społecznego 160
Globalizacja a polityka zagraniczna 161
Governance 162
Zarządzanie wielopoziomowe 164
Model biurokratyczny a nowe zarządzanie publiczne 166
Dobre rządzenie 167
Rządzić efektywnie. Pięć strumieni sprawowania władzy (Zbigniew Derdziuk, Artur Obłuski) 172
Finanse publiczne 174
Prawo 174
Kadry 175
Informacja 176
Struktury 176
Administracja czy biznes? (Sławomir Najnigier) 179
Czy można ograniczyć ekspansję sektora publicznego? 179
Czy istnieją remedia na kryzys sprawności administracji publicznej? 180
Potencjalni partnerzy administracji publicznej 182
Zakres współpracy z biznesem i sektorem trzecim 183
Uwarunkowania prywatyzacji i komercjalizacji w Polsce w latach dziewięćdziesiątych 185
Komercjalizacja zadań publicznych w Polsce 186
Zarządzanie przez rezultaty jako metoda wykonywania zadań w administracji publicznej (Józef Płoskonka) 190
Nowe potrzeby, nowe wyzwania 191
Nowe podejście 193
Istota nowego systemu wykonywania zadań publicznych 195
Funkcje administracji publicznej - podejście zadaniowe 197
Płaszczyzna strategiczna 198
Płaszczyzna operacyjna 199
Jak mierzyć i oceniać uzyskiwane rezultaty? 201
Wnioski z wdrażania reform funkcjonalnych w innych krajach 204
Zarządzanie jakością w administracji - europejskie wzorce, polskie doświadczenia (Tadeusz Buchacz, Sławomir Wysocki) 208
Sektor publiczny a sektor prywatny 208
Zarządzanie publiczne 210
Od Modelu Doskonałości EFQM do Powszechnego Modelu Oceny 211
Model EFQM w sektorze publicznym 213
Powszechny Model Oceny - narzędzie do obiektywnych ocen urzędów 215
Polska administracja publiczna na drodze ku jakości 217
Innowacje w administracji - pierwszy krok na drodze do jakości 219
Systemy zarządzania jakością - instrument systematycznego nadzorowania organizacji 222
Co to znaczy dobrze zarządzać instytucją publiczną? 224
Wpływ jakości zarządzania na zrównoważony rozwój krajów Europy Środkowej i Wschodniej (Barbara Kudrycka) 226
Etapy reformowania państwa a jakość rządzenia 228
Rozwój kompetencji a czynnik ludzki 233
Władza wykonawcza a grupy interesów. Podstawowe kwestie teoretyczne i praktyka polskiej administracji (Dagmir Długosz) 237
Grupy interesu - zagadnienia definicyjne 238
Typologia grup interesu 239
Państwo a grupy interesu 240
Grupy interesu a władza wykonawcza 241
Polska administracja rządowa a grupy interesu 246
Partnerstwo obywatelskie. Problematyka relacji administracji publicznej z organizacjami obywatelskimi (Krzysztof Szczerski) 256
Ekonomia społeczna - państwo obywatelskie 257
Charakterystyka ekonomii społecznej 258
Zasady działania trzeciego sektora 259
Potencjał partnerstwa obywatelskiego 260
Partnerstwo obywatelskie - znaczenie polityczne i społeczne 262
Partnerstwo obywatelskie - warunki skuteczności 264
Partnerstwo obywatelskie w Polsce - uwarunkowania 266
CZĘŚĆ III. Służba cywilna 270
Służba cywilna w procesie integracji europejskiej (Jacek Czaputowicz) 272
Modele służby cywilnej w Unii Europejskiej 272
Polski model służby cywilnej 276
Europeizacja administracji publicznej 280
Swoboda przepływu pracowników 282
Wspólna Metoda Oceny 284
Scenariusze rozwoju administracji publicznej 285
Tendedncje w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi 287
Służba cywilna w instytucjach Unii Europejskiej 290
Klasyfikacja systemów służby cywilnej 291
Ocena polskiego systemu 293
Zmiany w pozycji i statusie urzędników administracji publicznej. Nowe wyzwania i trendy (Barbara Kudrycka) 296
Uwarunkowania i przesłanki reform administracji publicznej w XXI wieku 296
Metody reformowania administracji publicznej 298
Reformy służby cywilnej 301
Szczególna pozycja najwyższych urzędników służby cywilnej 304
Znaczenie reform służby cywilnej dla tzw. zarządzania opartego na wartościach 305
Ustawa o służbie cywilnej z 18 grudnia 1998 r. w świetle aktów prawnych o państwowej służbie cywilnej z lat 1918-1922 (Artur Górski) 308
Przepisy ogólne 309
Nawiązanie stosunku pracy w służbie cywilnej 310
Zmiana i rozwiązanie stosunku pracy w służbie cywilnej 313
Obowiązki członka korpusu służby cywilnej 315
Zakaz uczestniczenia w strajku oraz w życiu politycznym 317
Kwestia pokrewieństwa 318
Dodatkowe zatrudnienie 319
Ochrona prawna 320
Uprawnienia członka korpusu służby cywilnej 320
Odpowiedzialność dyscyplinarna członka korpusu służby cywilnej 321
Ustawa o dostępie do informacji publicznej a standardy „otwartego rządu” (Hubert Izdebski) 325
Powody wydania ustawy o dostępie do informacji publicznej 327
Sposoby realizacji standardów „otwartego rządu” w demokracjach współczesnych 328
Polska konstrukcja realizacji standardów „otwartego rządu” 332
Funkcje gabinetów politycznych (Michał Kulesza, Adam Barbasiewicz) 333
Administracja obsługująca procesy rządzenia 333
Rozróżnienie funkcji politycznych i administracyjnych 334
Rola i działanie gabinetów politycznych 336
Funkcje Gabinetu Ministra 339
Rola Gabinetu Premiera 340
Struktura i skład gabinetów politycznych 342
Funkcjonowanie gabinetów politycznych: wady i zalety 344
Służba cywilna a władza polityczna w administracji rządowej. Przykłady praktyki innych państw (Dobrochna Bach-Golecka) 348
Służba cywilna w doradztwie politycznym 350
Mechanizmy kontroli biurokracji 351
Francja 353
Wielka Brytania 356
Niemcy 358
Praktyka Unii Europejskiej 360
Konstytucyjna wolność słowa i stowarzyszeń urzędników służby cywilnej (Anna M. Śledzińska-Simon) 362
Służba cywilna: prawo czy przywilej 362
Teoria niekonstytucyjnych warunków 363
Stany Zjednoczone 365
Swoboda wypowiedzi i działalności partyjnej 365
Niemcy 368
Wielka Brytania 370
Kanada 371
Francja 372
Litwa, Węgry, Polska 373
Warunek autoryzacji publikacji 376
CZĘŚĆ IV. Etyka w służbie publicznej 380
Standardy etyczne w administracji publicznej (Jacek Czaputowicz) 382
Konflikt interesów 383
Zagrożenia korupcyjne a zachowania etyczne 384
Zasady antykorupcyjne Unii Europejskiej 387
Polskie regulacje dotyczące etyki urzędniczej 391
Sfera urzędnicza a sfera polityczna 392
Etos pracowniczy w urzędach państwowych i samorządowych (Marek Kosewski i zespól) 396
Zasady godnościowej regulacji zachowania 399
Etos jako charakterystyczny styl zaspokajania potrzeby godności 404
Etos pracowniczy i metody jego tworzenia 408
Techniki asertywności godnościowej 411
Komunikaty „Ja” i „Ty” 414
Etapy budowania etosu pracowniczego 416
Wewnętrzne public relations 417
Rola mediów wewnętrznych 419
Trenerzy wewnętrzni 421
Wzór urzędnika w ustroju demokratycznym (Jolanta Arcimowicz) 423
Współczesny wzór urzędnika służby cywilnej 425
„Wzorowy urzędnik? Osoba normalna, po prostu ludzka, otwarta na innych...” 432
Brytyjska walka o standardy życia publicznego (Jacek Kurczewski) 437
Sprawa Cash for Questions i raport komitetu lorda Nolana 438
Rządy New Labour - nowe problemy 441
Ewolucja poprzez skandale? 446
Korupcja. Zagrożenia i metody jej zwalczania. Empiryczne badania nad poziomem korupcji (Józef Płoskonka) 449
Definicje i rodzaje korupcji 450
Pomiar poziomu korupcji 453
Ekonomiczne i społeczne koszty zachowań korupcyjnych 458
Opracowania i ekspertyzy dotyczące mechanizmów powstawania korupcji w Polsce 461
Strategie przeciwdziałania korupcji 462
Rola najwyższych organów kontroli w zwalczaniu korupcji 465
Nota bibliograficzna 469
Indeks nazwisk 471
Nota o Autorach 479