"Administracja publiczna"

Identyfikator Librowy: 235165

Spis treści

Wprowadzenie (Jacek Czaputowicz) 12

CZĘŚĆ I. Państwo i administracja publiczna 20

Suwerenność państwa w Unii Europejskiej (Jacek Czaputowicz) 22

Ewolucja prawa europejskiego 23

Ponadnarodowość 24

Umacnianie suwerenności państw 26

Wspólne wykonywanie suwerenności 27

Wpływ integracji na koncepcję suwerenności 29

Zasada subsydiarności 31

Metafora neośredniowiecza i zarządzanie wielopoziomowe 32

Atrybuty suwerenności 36

Państwo sprawne. Rozmyślania nad koncepcją, która nie doczekała się jeszcze realizacji, choć jej czas już nadszedł (Allen Schick) 42

Idea działania sprawnego 43

Drogi do sprawnego działania 48

Rządzenie bez rządu 62

Państwo sprawne: od pomysłu do realizacji 66

Jak usprawnić budżet? 67

Administracja publiczna we współczesnym państwie (Antoni Z. Kamiński) 71

Administracja publiczna a polityka 72

Zarządzanie w administracji a zarządzanie firmą: zastosowanie konkurencji w zarządzaniu sferą publiczną 74

Administracja otwarta, czyli jak zwiększyć wydolność informacyjną administracji bez utraty jej tradycyjnych wartości 77

Administracja wobec czynnika kulturowego 80

Źródła zakłóceń w funkcjonowaniu administracji i państwa 81

Państwo „inteligentne” czy „inteligentna” administracja 83

Modernizacja sektora publicznego: nowy program. Przegląd dwóch dekad modernizacji z perspektywy zarządzania zasobami ludzkimi (Alex Matheson) 85

Zarządzanie publiczne w okresie zmian 85

Pierwsza generacja reform skutecznych, ale niewystarczających 86

Konieczność pogłębionej analizy zmian sektora publicznego 89

Doskonalenie strategii działań 95

Identyfikacja i wykorzystanie „dźwigni” zmiany systemowej 96

Modernizacja zarządzania zasobami ludzkimi 98

Nowe metody zarządzania publicznego w Unii Europejskiej (Tomasz Grzegorz Grosse) 101

Metoda wspólnotowa 103

Nowe metody zarządzania w UE 105

Decentralizacja 107

Zmiany administracji państwowej pod wpływem członkostwa w Unii Europejskiej 110

Wnioski i kierunki dalszych badań 114

Problemy europeizacji administracji publicznej (Grzegorz Rydlewski) 119

Dwa sposoby myślenia o europeizacji administracji publicznej 119

Przesłanki i hamulce unifikacji administracji publicznej 120

Europeizacja administracji publicznej w Polsce 122

Europeizacja standardów administracji publicznej 124

Europeizacja zadań i rozwiązań organizacyjnych administracji publicznej 126

Kluczowe znaczenie kryteriów jakościowych w procesie europeizacji administracji publicznej 127

Stosowanie acquis de l’Union przez administrację publiczną państw członkowskich Unii Europejskiej (Artur Nowak-Far) 130

Administracja publiczna w acquis de l’Union 130

Zobowiązania państw członkowskich 132

Traktat Lizboński a krajowa administracja publiczna 138

Implementacyjna i egzekucyjna rola administracji publicznej 140

Komplementarna rola administracji publicznej 145

Rola administracji publicznej w krajowym procesie prawotwórczym w jej aspekcie komplementarnym 147

Europeizacja funkcji czy ulepszenie funkcjonowania administracji publicznej? 150

CZĘŚĆ II. Zarządzanie publiczne 152

Zarządzanie w administracji publicznej w dobie globalizacji (Jacek Czaputowicz) 154

Przyczyny globalizacji 155

Wpływ globalizacji na suwerenność państwa 157

Znaczenie kapitału społecznego 160

Globalizacja a polityka zagraniczna 161

Governance 162

Zarządzanie wielopoziomowe 164

Model biurokratyczny a nowe zarządzanie publiczne 166

Dobre rządzenie 167

Rządzić efektywnie. Pięć strumieni sprawowania władzy (Zbigniew Derdziuk, Artur Obłuski) 172

Finanse publiczne 174

Prawo 174

Kadry 175

Informacja 176

Struktury 176

Administracja czy biznes? (Sławomir Najnigier) 179

Czy można ograniczyć ekspansję sektora publicznego? 179

Czy istnieją remedia na kryzys sprawności administracji publicznej? 180

Potencjalni partnerzy administracji publicznej 182

Zakres współpracy z biznesem i sektorem trzecim 183

Uwarunkowania prywatyzacji i komercjalizacji w Polsce w latach dziewięćdziesiątych 185

Komercjalizacja zadań publicznych w Polsce 186

Zarządzanie przez rezultaty jako metoda wykonywania zadań w administracji publicznej (Józef Płoskonka) 190

Nowe potrzeby, nowe wyzwania 191

Nowe podejście 193

Istota nowego systemu wykonywania zadań publicznych 195

Funkcje administracji publicznej - podejście zadaniowe 197

Płaszczyzna strategiczna 198

Płaszczyzna operacyjna 199

Jak mierzyć i oceniać uzyskiwane rezultaty? 201

Wnioski z wdrażania reform funkcjonalnych w innych krajach 204

Zarządzanie jakością w administracji - europejskie wzorce, polskie doświadczenia (Tadeusz Buchacz, Sławomir Wysocki) 208

Sektor publiczny a sektor prywatny 208

Zarządzanie publiczne 210

Od Modelu Doskonałości EFQM do Powszechnego Modelu Oceny 211

Model EFQM w sektorze publicznym 213

Powszechny Model Oceny - narzędzie do obiektywnych ocen urzędów 215

Polska administracja publiczna na drodze ku jakości 217

Innowacje w administracji - pierwszy krok na drodze do jakości 219

Systemy zarządzania jakością - instrument systematycznego nadzorowania organizacji 222

Co to znaczy dobrze zarządzać instytucją publiczną? 224

Wpływ jakości zarządzania na zrównoważony rozwój krajów Europy Środkowej i Wschodniej (Barbara Kudrycka) 226

Etapy reformowania państwa a jakość rządzenia 228

Rozwój kompetencji a czynnik ludzki 233

Władza wykonawcza a grupy interesów. Podstawowe kwestie teoretyczne i praktyka polskiej administracji (Dagmir Długosz) 237

Grupy interesu - zagadnienia definicyjne 238

Typologia grup interesu 239

Państwo a grupy interesu 240

Grupy interesu a władza wykonawcza 241

Polska administracja rządowa a grupy interesu 246

Partnerstwo obywatelskie. Problematyka relacji administracji publicznej z organizacjami obywatelskimi (Krzysztof Szczerski) 256

Ekonomia społeczna - państwo obywatelskie 257

Charakterystyka ekonomii społecznej 258

Zasady działania trzeciego sektora 259

Potencjał partnerstwa obywatelskiego 260

Partnerstwo obywatelskie - znaczenie polityczne i społeczne 262

Partnerstwo obywatelskie - warunki skuteczności 264

Partnerstwo obywatelskie w Polsce - uwarunkowania 266

CZĘŚĆ III. Służba cywilna 270

Służba cywilna w procesie integracji europejskiej (Jacek Czaputowicz) 272

Modele służby cywilnej w Unii Europejskiej 272

Polski model służby cywilnej 276

Europeizacja administracji publicznej 280

Swoboda przepływu pracowników 282

Wspólna Metoda Oceny 284

Scenariusze rozwoju administracji publicznej 285

Tendedncje w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi 287

Służba cywilna w instytucjach Unii Europejskiej 290

Klasyfikacja systemów służby cywilnej 291

Ocena polskiego systemu 293

Zmiany w pozycji i statusie urzędników administracji publicznej. Nowe wyzwania i trendy (Barbara Kudrycka) 296

Uwarunkowania i przesłanki reform administracji publicznej w XXI wieku 296

Metody reformowania administracji publicznej 298

Reformy służby cywilnej 301

Szczególna pozycja najwyższych urzędników służby cywilnej 304

Znaczenie reform służby cywilnej dla tzw. zarządzania opartego na wartościach 305

Ustawa o służbie cywilnej z 18 grudnia 1998 r. w świetle aktów prawnych o państwowej służbie cywilnej z lat 1918-1922 (Artur Górski) 308

Przepisy ogólne 309

Nawiązanie stosunku pracy w służbie cywilnej 310

Zmiana i rozwiązanie stosunku pracy w służbie cywilnej 313

Obowiązki członka korpusu służby cywilnej 315

Zakaz uczestniczenia w strajku oraz w życiu politycznym 317

Kwestia pokrewieństwa 318

Dodatkowe zatrudnienie 319

Ochrona prawna 320

Uprawnienia członka korpusu służby cywilnej 320

Odpowiedzialność dyscyplinarna członka korpusu służby cywilnej 321

Ustawa o dostępie do informacji publicznej a standardy „otwartego rządu” (Hubert Izdebski) 325

Powody wydania ustawy o dostępie do informacji publicznej 327

Sposoby realizacji standardów „otwartego rządu” w demokracjach współczesnych 328

Polska konstrukcja realizacji standardów „otwartego rządu” 332

Funkcje gabinetów politycznych (Michał Kulesza, Adam Barbasiewicz) 333

Administracja obsługująca procesy rządzenia 333

Rozróżnienie funkcji politycznych i administracyjnych 334

Rola i działanie gabinetów politycznych 336

Funkcje Gabinetu Ministra 339

Rola Gabinetu Premiera 340

Struktura i skład gabinetów politycznych 342

Funkcjonowanie gabinetów politycznych: wady i zalety 344

Służba cywilna a władza polityczna w administracji rządowej. Przykłady praktyki innych państw (Dobrochna Bach-Golecka) 348

Służba cywilna w doradztwie politycznym 350

Mechanizmy kontroli biurokracji 351

Francja 353

Wielka Brytania 356

Niemcy 358

Praktyka Unii Europejskiej 360

Konstytucyjna wolność słowa i stowarzyszeń urzędników służby cywilnej (Anna M. Śledzińska-Simon) 362

Służba cywilna: prawo czy przywilej 362

Teoria niekonstytucyjnych warunków 363

Stany Zjednoczone 365

Swoboda wypowiedzi i działalności partyjnej 365

Niemcy 368

Wielka Brytania 370

Kanada 371

Francja 372

Litwa, Węgry, Polska 373

Warunek autoryzacji publikacji 376

CZĘŚĆ IV. Etyka w służbie publicznej 380

Standardy etyczne w administracji publicznej (Jacek Czaputowicz) 382

Konflikt interesów 383

Zagrożenia korupcyjne a zachowania etyczne 384

Zasady antykorupcyjne Unii Europejskiej 387

Polskie regulacje dotyczące etyki urzędniczej 391

Sfera urzędnicza a sfera polityczna 392

Etos pracowniczy w urzędach państwowych i samorządowych (Marek Kosewski i zespól) 396

Zasady godnościowej regulacji zachowania 399

Etos jako charakterystyczny styl zaspokajania potrzeby godności 404

Etos pracowniczy i metody jego tworzenia 408

Techniki asertywności godnościowej 411

Komunikaty „Ja” i „Ty” 414

Etapy budowania etosu pracowniczego 416

Wewnętrzne public relations 417

Rola mediów wewnętrznych 419

Trenerzy wewnętrzni 421

Wzór urzędnika w ustroju demokratycznym (Jolanta Arcimowicz) 423

Współczesny wzór urzędnika służby cywilnej 425

„Wzorowy urzędnik? Osoba normalna, po prostu ludzka, otwarta na innych...” 432

Brytyjska walka o standardy życia publicznego (Jacek Kurczewski) 437

Sprawa Cash for Questions i raport komitetu lorda Nolana 438

Rządy New Labour - nowe problemy 441

Ewolucja poprzez skandale? 446

Korupcja. Zagrożenia i metody jej zwalczania. Empiryczne badania nad poziomem korupcji (Józef Płoskonka) 449

Definicje i rodzaje korupcji 450

Pomiar poziomu korupcji 453

Ekonomiczne i społeczne koszty zachowań korupcyjnych 458

Opracowania i ekspertyzy dotyczące mechanizmów powstawania korupcji w Polsce 461

Strategie przeciwdziałania korupcji 462

Rola najwyższych organów kontroli w zwalczaniu korupcji 465

Nota bibliograficzna 469

Indeks nazwisk 471

Nota o Autorach 479