"Konsekwencje nagradzania wyników pracy nauczycieli szkół publicznych"

Identyfikator Librowy: 238773

Spis treści

Wykaz skrótów 10

Wstęp 12

1. Wyniki pracy nauczycieli 16

1.1. Nauczyciele w systemie oświaty 16

1.2. Znaczenie wyników pracy nauczycieli 19

1.3. Determinanty wyników kształcenia 21

1.4. Zarządzanie wynikami pracy w oświacie 24

1.5. Podsumowanie 28

2. Wynagrodzenia nauczycieli 30

2.1. Definicje i funkcje wynagrodzeń 30

2.2. Ewolucja wynagrodzeń powiązanych z kompetencjami i efektami pracy 33

2.3. Wynagrodzenia nauczycieli w Polsce 35

2.4. Motywowanie przez wynagrodzenia 41

2.5. Podsumowanie 45

3. Nagradzanie wyników pracy nauczycieli 48

3.1. Charakterystyka nagradzania wyników pracy nauczycieli 48

3.2. Nagradzanie wyników pracy w świetle teorii agencji 51

3.3. Nagradzanie indywidualnych i zespołowych wyników pracy nauczycieli 53

3.4. Nagradzanie wyników pracy w oświacie a nagradzanie wyników pracy w sektorze komercyjnym i publicznym 54

3.5. Wpływ nagradzania wyników pracy na postawy nauczycieli 56

3.5.1. Znaczenie postaw nauczycieli 56

3.5.2. Nagradzanie wyników pracy a satysfakcja z wynagrodzeń 57

3.5.3. Nagradzanie wyników pracy a sprawiedliwość organizacyjna 60

3.5.4. Nagradzanie wyników pracy a zaangażowanie nauczycieli 62

3.5.5. Nagradzanie wyników pracy a motywacje zewnętrzna i wewnętrzna 63

3.6. Konsekwencje nagradzania wyników pracy 66

3.6.1. Korzyści z nagradzania wyników pracy 66

3.6.2. Zagrożenia wynikające z nagradzania wyników pracy 67

3.7. Wnioski z rozważań teoretycznych dla badań własnych 69

4. Koncepcja badania 72

4.1. Problem badawczy i koncepcja badania 72

4.2. Cel badania i pytania badawcze 77

4.3. Hipotezy badawcze 79

4.4. Narzędzia badawcze 83

4.5. Przebieg badania 86

4.6. Charakterystyka badanych szkół 91

4.7. Charakterystyka badanych respondentów 96

4.8. Wiarygodność wyników badania kwestionariuszowego 98

4.9. Podsumowanie 99

5. Wyniki badania 100

5.1. Wyniki badania na danych zastanych 100

5.1.1. Wpływ udziału dodatku motywacyjnego w finansowym wynagrodzeniu całkowitym na wyniki egzaminacyjne i wskaźniki EWD 100

5.1.2. Wpływ wewnątrzszkolnego zróżnicowania wysokości dodatku motywacyjnego na wyniki egzaminacyjne i wskaźniki EWD 106

5.2. Wyniki badania kwestionariuszowego 109

5.2.1. Wpływ uzależnienia dodatku motywacyjnego i nagród za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze od wyników pracy na satysfakcję z wynagrodzeń 109

5.2.2. Wpływ uzależnienia dodatku motywacyjnego i nagród za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze od wyników pracy na poczucie sprawiedliwości wynagrodzeń 116

5.2.3. Wpływ uzależnienia dodatku motywacyjnego i nagród za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze od wyników pracy na zaangażowanie organizacyjne nauczycieli 125

5.2.4. Wpływ uzależnienia dodatku motywacyjnego i nagród za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze od wyników pracy na motywację nauczycieli 130

5.2.5. Wpływ uzależnienia dodatku motywacyjnego i nagród za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze od wyników pracy na poczucie autonomii w pracy nauczycieli 141

5.2.6. Analiza opinii nauczycieli na temat nagradzania wyników pracy w oświacie 147

5.3. Weryfikacja pomocniczych hipotez badawczych 155

5.4. Analiza wyników i weryfikacja głównych hipotez badawczych 160

5.4.1. Wpływ nagradzania wyników pracy nauczycieli na wyniki egzaminacyjne uczniów 160

5.4.2. Wpływ nagradzania wyników pracy na postawy nauczycieli 162

5.5. Ograniczenia badania 163

5.6. Rekomendacje w zakresie przyszłych badań 164

Podsumowanie i wnioski 166

Bibliografia 170

Wykaz aktów prawnych 181

Wykaz źródeł internetowych 181

Spis tabel 182

Spis rysunków 186

Załącznik. Kwestionariusz badawczy 188