"Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce"
Identyfikator Librowy: 239891
Spis treści
Wstęp 11
życia rodzinnego i intymności 23
Początki socjologii rodziny jako subdyscypliny naukowej 23
Auguste Comte 27
Socjologia rodziny – prekursorzy 27
�mile Durkheim 29
Georg Simmel 31
Max Weber 32
Ewolucjonizm 34
Karol Marks, Fryderyk Engels 36
Fr�d�ric Le Play 37
Socjologia rodziny – instytucjonalizacja subdyscyplinynaukowej 38
Zmiana paradygmatu w socjologii rodziny – od bycia rodzinądo praktykowania rodziny 40
Paradygmat strukturalno-funkcjonalny jako przykład podejściabycia rodziną 42
Krytyka paradygmatu strukturalno-funkcjonalnegow familiologii 44
Nowa rzeczywistość społeczna rodzin 45
Feminizm jako przykład podejścia praktykowania rodziny 47
Podejście praktykowania rodziny – punkty wspólne 49
Czy socjologia rodziny jako subdyscyplina naukowama współcześnie sens? 53
Podsumowanie 57
Rozdział 2. Teorie praktyk jako alternatywa dla prowadzenia badańnad życiem rodzinnym – perspektywa praktykowania rodziny 58
Teorie praktyk – podstawowe pojęcia i założenia 62
Czym są praktyki? 63
Rola języka i dyskursu 67
Teoria praktyk rodzinnych 67
Displaying families 68
Teorie praktyk – potencjał badawczy 70
Wrażliwość na dynamikę życia społecznego 70
Chwytanie sprzeczności 72
Rozpoznawanie lokalnych oraz niszowych zjawiskspołecznych 73
dyskursywne 74
Koncentracja na badaniu zjawisk stosunkowo łatwoobserwowalnych 74
Znaczenie materialności 74
Dyskurs jako zbiór i źródło znaczeń społecznych 75
Metodologia badania „Praktyki rodzicielskie we współczesnychpolskich rodzinach – rekonstrukcja codzienności” 76
Techniki badawcze 76
Dob�r pr�by 79
Wykorzystanie pojęć z teorii praktyk w badaniu 80
Inne istotne kwestie dotyczące realizacji badań i analizymateriału empirycznego 84
Część II. Praktyki rodzinneRozdział 3. „Rodzina się buduje, jak powstaje dziecko” – sposobydefiniowania rodziny 89
Dziecko, „więzy krwi”, „papier” i „więzi mentalne” – konstruowaniespołecznej definicji rodziny 90
Dziecko i wspólne zamieszkanie – konstruowaniezindywidualizowanych definicji rodziny 97
„Grono takie dosyć małe” – kto tworzy rodzinę 98
Pępuszek, zdjęcia i korale po babci – rodzinne pamiątki 104
Podsumowanie 107
Rozdział 4. „Bardzo jesteśmy jacyś tacy hermetyczni” – wymiaryspołecznej izolacji rodzin 109
Instytucja dziadk�w 110
Otoczenie społeczne rodzin – osoby 110
Rodzeństwo 114
Przyjaciele i znajomi 115
Inne znaczące osoby 118
Osoby nieznane osobiście 119
Otoczenie społeczne rodzin – instytucje społeczne 119
Przedszkola i szkoły 119
Miejsce pracy 125
System służby zdrowia 127
Politycy (program „Rodzina 500+”), instytucje administracji publicznej 129
Kościół katolicki 131
Inne znaczące instytucje 133
Podsumowanie 134
Rozdział 5. „Już tak na poważnie się życie zaczęło” – wymiaryopresyjności życia rodzinnego i rodzicielstwa 140
„Były wieczne podróże, imprezy, sielanka totalna. […]Teraz jest życie” 141
„Się żyje pod dziecko, jak by nie było” 144
„Tego czasu ciągle jest za mało” – deficyt czasu 145
„Umieć wypośrodkować” – potrzeba równowagi 149
Podsumowanie 151
Część III. Praktyki rodzicielskieRozdział 6. Empatyczny samolub i posłuszny indywidualista –jakie powinno być i jakie jest dziecko 155
Dziecko empatyczne 156
Dziecko idealne – jakie dziecko powinno być 156
Dziecko dobrze wychowane 158
Dziecko maverick (indywidualista) 161
(jakie dzieci są i jak się zachowują) 164
Dziecko bestyjka 164
Dziecko jako dyktator 167
Dziecko jako maminsynek 170
Dziecko jako słodziak 173
Dziecko jako osoba 174
Podsumowanie 175
Dziecko – biała kartka 180
Rozdział 7. „Wyegzekwować fajne zachowanie” – strategie wychowawczerodzic�w 180
Rodzic – bezsilny demiurg 183
Strategie wychowawcze 188
Strategia karania 189
Zakazy 190
Izolowanie 191
Krzyk 193
Kary fizyczne 194
Powody karania 198
Kary – „w ogóle nie stosujemy” 199
Kary – podsumowanie 199
Przekupywanie 200
Strategia nagradzania 200
Pozytywne motywowanie 202
Sposoby nagradzania 203
Powody nagradzania 204
Nagrody – system czy spontaniczne działanie? 205
Nagrody – podsumowanie 206
Strategie nadopiekuńczości i nadzoru 207
Strategia tłumaczenia 208
Strategia unikania 208
Podsumowanie 210
Rozdział 8. Uzależniacze dzieci, pomocnicy dorosłych – urządzeniaelektroniczne jako nieludzcy aktorzy w relacji rodzice–dzieci 214
Sprawstwo urządzeń w relacji z dziećmi 215
Sprawstwo urządzeń w odniesieniu do rodziców 217
Emocje rodziców wobec urządzeń elektronicznych 219
Racjonalizacje stosowane przez rodzic�w 221
Podsumowanie 222
Dobra/zła matka, dobry/zły ojciec –rekonstrukcja modeli normatywnych 226
Rozdział 9. „Mama, jeść. Tata, bawić” – praktyki macierzyńskiei ojcowskie 226
Matka – poświęcająca się opiekunka 227
Ojciec – kochający, obecny i wychowujący 231
Źródła różnic między normatywnymi modelami matki i ojca 233
Matki – menadżerki opieki i codzienności 238
Praktyki macierzyńskie i ojcowskie 238
Ojcowie – eksperci od zabaw 242
Podział obowiązków domowych 243
Idealny podział obowiązków 247
„Wyjścia na zewnątrz” 248
Marudzenie dziecka i „jest harmider, jest szybko” 250
Podsumowanie 251
Zakończenie 253
Załącznik 1. Scenariusz do I tury wywiadów 265
Załączniki 265
Załącznik 2. Spis prac domowych wykonywanych przez respondentówindywidualnie na platformie internetowej 271
Załącznik 3. Scenariusz do II tury wywiadów 273
Załącznik 4. Informacje o respondentach 279
Bibliografia 281
Wykaz rycin i tabel 291
Indeks nazwisk 292