"Praca nauczyciela w perspektywie badacza jakościowego"
Identyfikator Librowy: 240296
Spis treści
Wprowadzenie 9
1.1. Cel badań 17
1.2. Dostęp do obserwowanej przestrzeni 17
Rozdział 1. Metodologia badań 17
1.3. Etnografia jako strategia badawcza 20
1.4. Techniki gromadzenia danych 22
1.5. Refleksje badacza 25
2.1. Praca w ujęciu socjologicznym 27
Rozdział 2. Praca i zawód – próba definicji 27
2.2. Zawód w ujęciu socjologicznym 30
2.3. Specyfika pracy nauczyciela 32
Rozdział 3. Mit pierwszy – feminizacja zawodu nauczyciela 35
Rozdział 4. Mit drugi – mobilność nauczycieli 39
5.1. Czas pracy nauczyciela w raportach OECD 41
Rozdział 5. Mit trzeci – czas pracy nauczyciela 41
5.2. Czas pracy nauczyciela w Polsce 47
6.1. System awansu zawodowego 63
Rozdział 6. Mit czwarty – system awansu zawodowego oraz kwalifikacje nauczycieli 63
6.2. Podnoszenie kwalifikacji 67
Rozdział 7. Mit piąty – ocena pracy nauczyciela 73
Rozdział 8. Mit szósty – system motywowania 83
8.1. Wynagrodzenie nauczycieli 85
8.1.1. Wynagrodzenie polskich nauczycieli w odniesieniu do krajów OECD 86
8.1.2. Wynagrodzenie nauczycieli w Polsce 96
8.2. Duma jako motywator 101
8.2.1. Duma – rozważania definicyjne 102
8.2.2. Przyczyny pojawiania się dumy w pracy nauczyciela 106
8.2.2.1. Duma jako wynik prestiżu 106
8.2.2.2. Duma jako wynik uznania 107
8.2.2.3. Duma jako wynik relacji nauczyciel – uczeń 109
8.3. Motywy podejmowania pracy w zawodzie nauczyciela 116
8.4. Pozostałe elementy systemu motywowania nauczycieli 120
Rozdział 9. Mit siódmy – rola nauczyciela. Edukacja vs wychowanie 127
Zakończenie 139
Bibliografia 147