"Rola geografii w edukacji szkolnej"

Identyfikator Librowy: 242409

Spis treści

Wprowadzenie 8

1. Przegląd literatury i założenia metodologiczne badań 10

1.1. Badania porównawcze o zasięgu międzynarodowym w dydaktyce geografii 10

1.2. Poglądy na temat roli geografii w kształceniu 16

1.3. Cele podjętych badań 24

1.4. Materiały źródłowe i metody badawcze 27

2. Pozycja przedmiotu szkolnego geografia w Polsce, Anglii, Francji i Niemczech 38

3. Koncepcje kształcenia geograficznego w badanych krajach 49

3.1. Ogólna charakterystyka założeń programowych geografii 49

3.2. Wkład geografii w kształcenie określony explicite w podstawach programowych 54

3.3. Zakładane cele kształcenia geograficznego 59

4. Rola geografii wyrażona poprzez treści podręczników 75

4.1. Dobór i układ treści 75

4.2. Zasięg omawianych obszarów 91

4.3. Kontekstualizacja wybranych krajów i regionów 98

4.4. Umiejętności kształcone za pomocą podręcznika 112

4.5. Kształcenie przekonań i postaw 122

5. Wnioski końcowe oraz implikacje praktyczne 139

Literatura 151

Załącznik 1 163