"PEDAGOGICZNA KATEGORIA BŁĘDU"

Identyfikator Librowy: 243139

Spis treści

Strona tytułowa 2

Spis treści 3

Wstęp 4

Rozdział 1. Pojęcie błędu i sposoby jego rozumienia 6

1.1. Pojęcie „błąd” i jego synonimy 6

Wprowadzenie 6

1.2. Rozumienie pojęcia „błąd” ze względu na źródło 7

1.2.1. Pomyłka 7

1.2.2. Uchybienie 7

1.3. Rozumienie pojęcia „błąd” ze względu na jego konsekwencje 8

1.2.3. Niewiedza 8

1.4. Rozumienie pojęcia „błąd” w różnych dziedzinach nauki 9

1.4.1. Błąd w kontekście filozofii 9

1.4.2. Błąd w kontekście prakseologii 11

1.4.3. Błąd w kontekście logiki 12

1.4.4. Błąd w kontekście psychologii 12

Rozdział 2. Teoretyczne konteksty pedagogicznej kategorii błędu 17

2.1. Podejście do błędów w świetle teorii pedagogiczno-psychologicznych 17

Wprowadzenie 17

2.1.1. Podejście do błędów w świetle teorii behawiorystycznej 17

2.1.2. Podejście do błędów w świetle teorii humanistycznej 19

2.1.3. Podejście do błędów w świetle teorii poznawczej 21

2.1.4. Podejście do błędów w świetle teorii konstruktywistycznej 22

2.2. Nastawienie do błędów w świetle obserwacji międzykulturowych 26

Rozdział 3. Kryteria wyróżniania błędów w działaniu pedagogicznym 30

3.1. Kryterium osoby popełniającej błąd 30

Wprowadzenie 30

3.2. Kryterium procesów umysłowych 35

3.3. Kryterium celu działania 36

3.4. Kryterium merytoryczne dziedziny aktywności 37

Rozdział 4. Znaczenie błędów w procesie uczenia się i rozwoju uczniów 38

4.1. Interpretacje wspierania rozwoju ucznia 38

Wprowadzenie 38

4.2. Praca z błędami jako zdobywanie wiedzy o sobie 42

4.3. Znaczenie pracy z błędami w zakresie umiejętności samoregulacji 44

4.4. Poczucie sprawstwa a kontekst strategii pracy z błędami 46

4.4.1. Sprawstwo w procesie uczenia się z perspektywy behawioralnej 46

4.4.2. Sprawstwo w procesie uczenia się w perspektywie poznawczej 48

4.4.3. Sprawstwo w procesie uczenia się w perspektywie psychologii kulturowej 50

Rozdział 5. Strategie pracy z błędami 54

5.1. Istota strategii pracy z błędami 54

Wprowadzenie 54

5.2. Warunki pracy z błędami 57

5.3. Cechy sytuacji umożliwiających pracę z błędami 58

5.4. Cechy zadań umożliwiających budowanie umiejętności pracy z błędami 63

5.5. Bariery uczenia się na błędach 71

Zakończenie 74

Bibliografia 75

O Autorce 79

Przypisy 80

Strona redakcyjna 86