"Wychowanie do empatii. Koncepcje teoretyczne, metody i programy wspierania empatii u dzieci w wieku szkolnym"

Identyfikator Librowy: 244473

Spis treści

Strona tytułowa 2

Spis treści 3

Wprowadzenie 4

Rozdział 1. Teoretyczny i empiryczny status pojęcia empatii 6

1.1. Rys historyczny definiowania terminu „empatia” 6

1.2. Empatia w różnych nurtach psychologii 11

1.3. Integracyjne modele empatii 15

1.4. Metody pomiaru empatii 22

Rozdział 2. Empatia filarem życia społecznego 26

2.1. Ewolucyjne uzasadnienie znaczenia empatii dla relacji międzyludzkich 26

2.2. Empatia a relacje społeczne 28

2.3. Rozwój empatii w ujęciu Martina L. Hoffmana 32

2.4. Badania nad rozwojem oraz znaczeniem empatiidla różnych obszarów funkcjonowania człowieka 36

Rozdział 3. Teorie wychowania do empatii 44

3.1. Klasyczne teorie wychowania do empatii 44

3.2. Zjawisko empatii w nurcie wychowania do współczucia 46

3.3. Empatia w koncepcjach pedagogicznych wychowania moralnego 48

3.4. Znaczenie empatii w koncepcjach wychowania do pokoju 54

3.5. Empatia w teoriach międzykulturowej koegzystencji 55

3.6. Wychowanie do społecznej i systemowej empatii 57

3.7. Samoempatia jako ważny zasób osobowy jednostki 58

3.8. Znaczenie pedagogicznej relacji opiekun – dziecko w procesie wychowania 59

3.9. Zestawienie koncepcji wychowania do empatii 62

Rozdział 4. Wybrane programy wychowania do empatii 67

4.1. Przegląd metod rozwijających empatię 67

4.2. Czynniki kulturowo-normatywneoraz umiejętności zwiększające skuteczność działańrozwijających empatię 70

4.3. Empirycznie i poznawczo potwierdzone programy wychowania do empatii 76

Rozdział 5. „Dobry kolega” – autorski programwychowania do empatii 80

5.1. Konteksty prawno-normatywne programu 80

5.2. Podstawy teoretyczno-empiryczne 80

5.3. Struktura i cele szczegółowe programu „Dobry kolega” 83

5.4. Metody dydaktyczne 85

5.5. Analiza skuteczności oddziaływań 88

5.6. Implikacje praktyczne 92

Dodatek 96

Scenariusze zajęć do programu „Dobry kolega” 97

Kwestionariusz Empatii QAACE 116

Literatura 119

Przypisy 137

Strona redakcyjna 138