"Afazjologia"

Identyfikator Librowy: 245067

Spis treści

Przedmowa – Zbigniew Tarkowski, Ewa Humeniuk 20

Życie z niepełnosprawnością – Zbigniew Tarkowski, Olga Jauer-Niworowska 24

Rozdział 1. Wprowadzenie do afazjologii – Zbigniew Tarkowski 44

Wprowadzenie 44

Organiczne zaburzenie mowy: objaw, zaburzenie, choroba czy niepełnosprawność? 45

Podejście holistyczne 46

Klasyfikacja organicznych zaburzeń mowy 47

Ogólny model diagnozy 50

Ogólny model terapii 52

Zakończenie 56

Aneks 57

Rozdział 2. Neuroanatomiczne podstawy procesu komunikatywnego – Andrzej Obrębowski 58

Rozwój układu nerwowego 58

Wprowadzenie 58

Charakterystyka mózgowia 59

Budowa kory mózgu 62

Jądra podstawne 65

Wzgórzomózgowie i podwzgórze 65

Torebka wewnętrzna 66

Część aferentna procesu komunikatywnego 67

Twór siatkowaty 67

Część eferentna procesu komunikatywnego 69

Obwodowy układ nerwowy 73

Układ autonomiczny 74

Układ limbiczny 76

Zakończenie 77

Rozdział 3. Diagnoza dla potrzeb terapii w afazjologii – Zbigniew Tarkowski 80

Wprowadzenie 80

Znaczenie i rodzaje diagnozy 80

Diagnostyka a RODO 82

Realność postulatów 82

Czas trwania diagnozy 83

Diagnoza podczas terapii 83

Diagnoza dwuetapowa 84

Znaczenie pierwszej sesji terapeutycznej 84

Studium przypadku 93

Zakończenie 96

Aneks 97

Rozdział 4. Studium przypadku w afazjologii – Joanna Kuć 100

Wprowadzenie 100

Studium przypadku jako metoda badawcza nauk społecznych i/lub medycznych 101

Projektowanie studium przypadku z afazjologii 104

Studia przypadków chorych z organicznymi zaburzeniami mowy 111

Model studium przypadku 112

Projekt badawczy 113

Studium przypadku 116

Zakończenie 120

Rozdział 5. Niepełnosprawność intelektualna, spektrum autyzmu, afazja dziecięca – Zbigniew Tarkowski 124

Wprowadzenie 124

Rys historyczny 125

Porównanie definicji 128

Porównanie objawów 129

Porównanie przyczyn 131

Studia przypadków 131

Badania porównawcze 137

Jednostki łączne czy rozłączne 139

Kategoria nadrzędna 141

Ogólny model terapii 142

Zakończenie 143

Rozdział 6. Afazja u dzieci: nowe podejście teoretyczne, diagnostyczne i terapeutyczne – Maria Pąchalska 146

Wprowadzenie 146

Problemy definicyjne: definicja klasyczna (objawowa) afazji u dzieci 147

Epidemiologia afazji u dzieci 148

Istota i przyczyny powstania afazji u dzieci 149

Studium przypadku 154

Warunki i przebieg procesu diagnostycznego dziecka z afazją 157

Warunki i przebieg procesu terapii dziecka z afazją 162

Studium przypadku 165

Zakończenie 166

Rozdział 7. Afazja w ujęciu holistycznym – Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska 170

Wprowadzenie 170

Afazja w ujęciu klinicznym: typologia afazji 171

Afazja ruchowa (tab. 7.2) 172

Afazja czuciowa (tab. 7.3) 173

Afazja anomiczna (tab. 7.4) 174

Afazja przewodzeniowa (tab. 7.5) 175

Afazja transkorowa ruchowa (tab. 7.6) 176

Afazja transkorowa czuciowa (tab. 7.7) 177

Afazje podkorowe (tab. 7.8) 178

Epidemiologia afazji 179

O chorym z afazją 180

Studium przypadku 184

O rodzinie chorego z afazją 186

Zakończenie 189

Rozdział 8. Diagnoza i terapia osób z afazją – Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska 194

Między kodowaniem a dekodowaniem 194

Wprowadzenie 194

Podstawy diagnozowania afazji 196

Trudności diagnostyczne: wahania i niejednoznaczności 205

Terapia afazji. O neuroplastyczności mózgu i stanie plateau 211

Terapia funkcji poznawczych 214

Zakończenie 219

Rozdział 9. Afazja a wielojęzyczność – Ewa Małgorzata Szepietowska 224

Wprowadzenie 224

Wielojęzyczność a afazja: wczesne badania 225

Wielojęzyczność a poznanie 226

Wielojęzyczny mózg 227

Czynniki kształtujące obraz kliniczny afazji u osób dwu-/wielojęzycznych. Dwu-/wielojęzyczność: kwestie terminologiczne i sposoby pomiaru 230

Wiek i charakter nabywania drugiego (innych) języka 232

Podobieństwo języków 233

Obraz kliniczny afazji u osób dwu- i wielojęzycznych 234

Rehabilitacja afazji u osób wielojęzycznych 239

Zakończenie 241

Rozdział 10. Terapie wspomagające dla osób z afazją – Ewa Humeniuk 248

Poradnictwo psychologiczne 248

Wprowadzenie 248

Terapie behawioralno-poznawcze 249

Terapia rodzin 251

Terapia z wykorzystaniem muzyki 252

Terapie relaksacyjne 253

Zajęcia grupowe 254

Terapie z wykorzystaniem urządzeń elektronicznych 255

Inne metody wspomagające terapię mowy 256

Terapie włączające w życie społeczne 256

Zakończenie 257

Rozdział 11. Psychospołeczne funkcjonowanie osoby z afazją – Ewa Humeniuk 262

Wprowadzenie 262

Zaburzenia emocji i zachowania towarzyszące afazji 262

Depresja oraz objawy psychopatologiczne u osób z afazją 265

Przystosowanie do niepełnosprawności 267

Funkcjonowanie społeczne osób za afazją 268

Jakość życia osób z afazją 268

Zmiany w funkcjonowaniu rodzin 270

Zakończenie 271

Rozdział 12. Społeczne aspekty w udzielaniu pomocy terapeutycznej chorym z afazją: perspektywa doświadczeń autora – Waldemar Tłokiński 276

Wprowadzenie 276

Diagnoza 277

Kompetencje terapeuty 277

Terapia 278

Organizacja pracy terapeutycznej 279

Studia przypadków 282

Indywidualizacja terapii 284

Zakończenie 286

Rozdział 13. Diagnoza różnicowa afazji i dyzartrii – Olga Jauer-Niworowska 288

Istotne różnice między afazją a dyzartrią 288

Wprowadzenie 288

Wybrane informacje dotyczące lokalizacji funkcji mowy a różnicowanie afazji i dyzartrii 290

Różnice między afazją ekspresywną a dyzartrią 291

Wybrane przykłady 294

Porównanie wypowiedzi osób z dyzartrią i osób z afazją 300

Najczęstsze przyczyny afazji 301

Najczęstsze przyczyny dyzartrii 301

Zakończenie 302

Rozdział 14. Psychologiczno-motoryczne podejście do diagnozy i terapii osób z dyzartrią – Olga Jauer-Niworowska 304

Wprowadzenie 304

Istota zaburzeń dyzartrycznych – patomechanizm i objawy 305

Klasyfikacje dyzartrii 306

Etiologia dyzartrii 308

Ocena stanu mowy osób z dyzartrią 310

Terapia osób z dyzartrią – podejście psychologiczno-motoryczne 330

Studium przypadku 336

Zakończenie 337

Rozdział 15. Neurolingwistyczna ocena stanu mowy w dyzartrii – Izabela Gatkowska 340

Ocena stanu mowy w dyzartrii 340

Wprowadzenie 340

Rodzaje dyzartrii a interpretacja danych z badania 349

Studium przypadku 353

Zakończenie 354

Rozdział 16. Dyzartria a dyslalia. Diagnoza różnicowa – Zbigniew Tarkowski 356

Wprowadzenie 356

Zaburzenia artykulacji 356

Rozpoznanie zaburzeń artykulacji 361

Kryteria różnicowania dyzartrii oraz dyslalii 362

Postępowanie postdiagnostyczne 363

Zakończenie 363

Rozdział 17. Dysglosja: diagnoza i terapia – Monika Łuszczuk 366

Wprowadzenie 366

Postępowanie diagnostyczne 368

Postępowanie terapeutyczne 370

Studia przypadków 372

Zakończenie 374

Rozdział 18. Oligofazja – Jacek Jarosław Błeszyński, Zbigniew Tarkowski 376

Rozważania terminologiczne 376

Wprowadzenie 376

Oligofazja u dzieci i młodzieży 377

Oligofazja u dorosłych 382

Etiologia oligofazji 383

Diagnoza oligofazji 385

Terapia oligofazji 386

Efektywność terapii 391

Zakończenie 391

Rozdział 19. Od afonii do mowy zastępczej – Agnieszka Hamerlińska 394

Wprowadzenie 394

Afonia 397

Mowa zastępcza 397

Uczenie mowy przełykowej 401

Uczenie mowy przetokowej 403

Skuteczność terapii logopedycznej osób po usunięciu krtani 404

Zamiast zakończenia – studium osoby 406

Rozdział 20. Ocena napięcia mięśniowego a jego terapia u osób z zaburzeniami mowy – Michał Ginszt 410

Napięcie mięśniowe i jego zaburzenia 410

Wprowadzenie 410

Dysfunkcje aktywności mięśniowej u osób z zaburzeniami mowy 411

Ocena napięcia mięśni w zaburzeniach mowy 412

Elektromiograficzna ocena aktywności mięśniowej w zaburzeniach mowy 413

Wyniki badań elektromiograficznych w zaburzeniach mowy 415

Terapia napięcia mięśniowego w zaburzeniach mowy 416

Studium przypadku 418

Zakończenie 421

Rozdział 21. Rehabilitacja funkcji językowych z wykorzystaniem metod komputerowych w warunkach domowych – Piotr Markiewicz 424

Komputerowo wspomagana rehabilitacja zaburzeń językowych 424

Wprowadzenie 424

Komputerowe i internetowe programy do rehabilitacji funkcji językowych na rynku polskim 425

Komputerowo wspomagana rehabilitacja zaburzeń językowych w warunkach domowych 430

Studium przypadku 431

Zakończenie 438

Rozdział 22. Osoba z niepełnosprawnością komunikacyjną w instytucji totalnej – Zbigniew Tarkowski 442

Charakterystyka instytucji totalnej 442

Wprowadzenie 442

Komunikacja instytucjonalna 443

Komunikacja słowna w szpitalach 446

Komunikacja słowna w domach opieki lub pomocy społecznej 448

Studium przypadku 451

Zakończenie 454

Rozdział 23. Ocena sprawności komunikacyjnych w chorobie Alzheimera oraz zakres oddziaływań terapeutycznych – Aneta Domagała 456

Ocena sprawności komunikacyjnych 456

Wprowadzenie 456

Zakres oddziaływań terapeutycznych 460

Studium przypadku 468

Zakończenie 474

Rozdział 24. Stan minimalnej świadomości – kluczowe zagadnienie komunikacji – Łukasz Grabarczyk, Agnieszka Rakowska, Wojciech Maksymowicz, Monika Barczewska 478

Wprowadzenie 478

Definicje 479

Różnicowanie zaburzeń świadomości 479

Diagnostyka i ocena pacjenta 481

Alternatywne metody komunikacji 483

Terapia pacjentów w stanie minimalnej świadomości 485

Zakończenie 486

Rozdział 25. Leczenie operacyjne guzów w elokwentnych obszarach mózgu – Wojciech Kloc, Joanna Sierpowska, Agata Zdun-Ryżewska, Ewa Iżycka-Świeszewska, Izabela Sebastyańska-Targowska,Stanisław Maksymowicz, Witold Libionka, Anna Bartosińska-Wiśniewska 490

Wprowadzenie 490

Funkcjonalne uwarunkowania operacji 491

Guzy mózgu 493

Objawy kliniczne guzów mózgu 494

Leczenie operacyjne 496

Nieinwazyjne techniki mapowania mózgu 499

Inwazyjne techniki śródoperacyjnego mapowania czynnościowego mózgu 501

Studia przypadków 503

Zakończenie 509

Aneks 1 512

Aneks 2 514

Rozdział 26. Farmakoterapia zaburzeń mowy u pacjentów neurologicznych – przegląd literatury, aktualne wytyczne oraz perspektywy nowych rozwiązań farmakologicznych – Dariusz Pawlak, Tomasz Kamiński 516

Wprowadzenie 516

Główne kierunki terapeutyczne dotyczące możliwości wdrożenia farmakoterapii 517

Leki modulujące funkcje neurotransmisyjne – leki dopaminergiczne 519

Leki modulujące funkcje neurotransmisyjne – leki cholinergiczne 523

Memantyna – antagonista NMDA 526

Leki modulujące funkcje neurotransmisyjne – leki serotoninergiczne 528

Leki modulujące funkcje neurotransmisyjne – pozostałe grupy leków 529

Pozostałe strategie terapeutyczne 530

Zakończenie 532

Miej oczy szeroko otwarte – Zbigniew Tarkowski, Tadeusz Czochra 536

Skorowidz 548