"Kwartalnik Pedagogiczny 2019/4 (254)"

Identyfikator Librowy: 246312

Spis treści

ARTICLESMirosław S. Szymański – Reception of German cultural pedagogy in the Polish humanities 9

ARTYKUŁYMirosław S. Szymański – Recepcja niemieckiej pedagogiki kultury w polskiej humanistyce 9

Katarzyna Wrońska – Civility – a notion absent from pedagogical discourse. An attempt to (re)construct the concept 20

Katarzyna Wrońska – Ogłada – nieobecny dyskurs w pedagogice. Próba (re)konstrukcji pojęcia 20

Katarzyna Dworakowska – Sztuka bycia nikim, czyli o problemie odpodmiotowienia jako akcie oporu 39

Katarzyna Dworakowska – The art of being nobody 39

Anna Dąbrowska – About the pedagogical usefulness of educational diagnoses regarding research on youth literacy – comments on the analysis of Polishmiddle school exams 53

Anna Dąbrowska – O przydatności dla pedagogów diagnoz edukacyjnych w zakresie badania piśmienności młodzieży – uwagi na marginesie analizy dokumentacji egzaminów gimnazjalnych 53

Elżbieta Litwin-Sondej – Spółdzielnia Marii Skłodowskiej-Curie a uniwersytety dziecięce 71

Elżbieta Litwin-Sondej – The Cooperative of Maria Skłodowska-Curie and children’s universities 71

Zbigniew Babicki – Social support for children in a poverty situation – a Rwandan example 87

Zbigniew Babicki – Wsparcie społeczne dziecka w sytuacji ubóstwa – przykład rwandyjski 87

Jarosław Bąbka – Post-inclusive values of social capital in terms of people with disabilities 104

Jarosław Bąbka – Proinkluzyjne walory kapitału społecznego osób z niepełnosprawnością 104

Karolina Gniazdowska – Edukacja włączająca – korzyści dla uczniów z niepełnosprawnością i bez niepełnosprawności 120

Karolina Gniazdowska – Inclusive education – benefits for students with and without disabilities 120

Klaudia Chylińska, Magdalena Kękuś, Iwona Dudek, Malwina Szpitalak – Juvenile offenders – determinants of social maladjustment 135

Klaudia Chylińska, Magdalena Kękuś, Iwona Dudek, Malwina Szpitalak – Nieletni jako sprawca czynu zabronionego – determinanty niedostosowania społecznego 135

Wojciech Swędzioł – Adventure tourism as a direction of educating personnel for tourism 151

Wojciech Swędzioł – Turystyka przygodowa jako kierunek kształcenia kadr dla turystyki 151

Agnieszka Koszałka-Silska – Adventure education in countries with rich traditions of outdoor & adventure education 170

Agnieszka Koszałka-Silska – Edukacja przygodowa z perspektywy krajów o bogatej tradycji outdoor & adventure education 170

COLLOQUIAPatrizia Breil – Phenomenology in Pedagogical Settings. Overview of the current discourse on phenomenological pedagogy 183

COLLOQUIAPatrizia Breil – Phenomenology in pedagogical settings. Overview of the current discourse on phenomenological pedagogy 183

Anna Wileczek – Linguistic images of modern parenthood on parenting websites 197

Anna Wileczek – Linguistic images of modern parenthood on parenting websites 197

MATERIALS AND RESEARCH REPORTSMarek Smulczyk, Roman Dolata, Artur Pokropek – Selection processes at the threshold of upper secondary school: meritocracy or status determinism 216

MATERIAŁY I SPRAWOZDANIA Z BADAŃMarek Smulczyk, Roman Dolata, Artur Pokropek – Selekcja na progu szkoły ponadgimnazjalnej: merytokracja czy statusowy determinizm? 216

Anna Kanios, Anna Bocheńska-Brandt – Profile kompetencji społecznych studentów przygotowujących się do sprawowania opieki nad osobami starszymi – badaniapolsko-niemieckie 237

Anna Kanios, Anna Bocheńska-Brandt – Social competence profiles of students preparing for caregiving of the elderly – a Polish-German study 237

Renata Raszka – Children’s everyday knowledge of money. Research findings 255

Renata Raszka – Potoczna wiedza dzieci na temat pieniędzy. Wnioski z badań własnych 255

Witold Chmielewski – In an effort to preserve the polish identity of children and youth during the second world war in New Zealand 272

Witold Chmielewski – W trosce o polskość dzieci i młodzieży z okresu drugiej wojny światowej w Nowej Zelandii 272

RECENZJEJarosław Horowski – Piotr Magiera, Metateoria pedagogiki chrześcijańskiej 291

REVIEWSJarosław Horowski – Piotr Magiera, Metateoria pedagogiki chrześcijańskiej 291

Joanna Madalińska-Michalak – Zuzanna Zbróg, Wiedza pedagogiczna przyszłych nauczycieli w perspektywie teorii reprezentacji społecznych. Ujęcie dynamiczne 294

Joanna Madalińska-Michalak – Zuzanna Zbróg, Wiedza pedagogiczna przyszłych nauczycieli w perspektywie teorii reprezentacji społecznych. Ujęcie dynamiczne 294

Arleta Suwalska – Christine Broughan, Graham Steventon and Lynn Clouder (Eds.), Global perspectives on teaching excellence: A new era for higher education 301

Arleta Suwalska – Christine Broughan, Graham Steventon i Lynn Clouder (red.),Global perspectives on teaching excellence: A new era for higher education [Globalne perspektywy doskonałości w nauczaniu: Nowa era szkolnictwa wyższego] 301

Contributors to this issue 306

Noty o Autorach 306