"E-learning na uczelniach. Koncepcje, organizacja, wdrażanie"
Identyfikator Librowy: 249688
Spis treści
Streszczenie 14
Wstęp 22
CZĘŚĆ I. ZDALNIE PROWADZONE WYKŁADY 26
1. Metoda udostępniania studentom wykładów do samodzielnie aktywnie sterowanego ich przyswajania 28
1.1. Wstęp 28
1.2. Dawny entuzjazm i twarda konieczność 28
1.3. Pierwsze rozwiązanie - na szybko 29
1.4. Organizacja e-nauczania 32
1.5. Rozwiązanie długofalowe 32
1.6. Zastosowane ulepszenia 33
1.7. Zalety użycia samoobsługowych wykładów 35
1.8. Rola komentarza głosowego 37
1.9. Dalsze zalety 38
1.10. Podsumowanie 39
2. Kształcenie w zakresie podstaw elektroniki wspomaganetechnikami e-learningowymi 42
2.1. Wstęp 42
2.2. Wprowadzenie w kontekst - istotność techniki analogowej 43
2.3. W stronę realizmu - próba na małej grupie 45
2.4. Rola technik e-learningowych - wsparcie 46
2.5. Okres zagrożenia SARS-CoV-2: od wsparcia do zastępowania zajęć- instrumentarium domowe 49
2.6. Systemy telekonferencyjne 56
2.7. Rola narzędzi symulacyjnych 58
2.8. Sprzętowe laboratorium na odległość 62
2.9. Ukryty potencjał - wideodydaktyka 63
CZĘŚĆ II. ĆWICZENIA LABORATORYJNE NA ODLEGŁOŚĆ 66
3. Metodyka zdalnego prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych z obszaru automatyki 68
3.1. Metodyka prowadzenia laboratorium problemowego bazującego na ćwiczeniach eksperymentalnych 69
3.2. Metodyka prowadzenia wykładu, laboratorium symulacji i projektu 76
3.3. Podsumowanie 83
4. Przygotowanie studentów do badań naukowych przez korzystanie z e-learningu na sprzętowych zajęciach laboratoryjnych 86
4.1. Ciekawostki na wykładzie - inspirowanie studentów do pracy naukowej 87
4.2. Wprowadzenie do zajęć z elektronicznej aparatury medycznej 89
4.3. Nowe elementy w alternatywnych sprawozdaniach z wirtualnych ćwiczeń 91
4.3.1. Pokazy w internecie zamiast ćwiczeń w laboratorium 91
4.3.2. Badania literaturowe - unikatowość tematów przy dużej liczbie studentów 93
4.3.3. Planowanie eksperymentu naukowego w ramach sprawozdania 95
4.3.4. Częściowe wykonywanie badań naukowych przy realizacji zajęć projektowych 98
4.4. Plan przygotowywania studentów do pracy naukowej w czasie wykładu w kolejnym semestrze zdalnym 99
4.5. Podsumowanie 100
5. E-learning w realizacji zajęć wykładowych i laboratoryjnych z zakresu systemów automatyki budynkowej 102
5.1. Wstęp 102
5.2. Wykłady 105
5.3. Wykłady z elementami e-learningu - formuły i narzędzia 106
5.4. Wykłady zdalne w okresie zawieszenia zajęć - koncepcja i doświadczenia 109
5.5. Laboratoria 113
5.6. Elementy e-learningu w organizacji laboratoriów automatyki budynkowej 114
5.7. Laboratoria zdalne w okresie zawieszenia zajęć - koncepcje i doświadczenia 116
5.8. Podsumowanie 124
6. Zdalne przeprowadzanie ćwiczeń laboratoryjnych przy użyciu rzeczywistej aparatury do przedmiotu Integracja Systemów Pomiarowych 130
6.1. Inspiracje 130
6.2. Zasady prowadzenia zajęć laboratoryjnych 132
6.3. Stanowiska laboratoryjne 132
6.3.1. Struktura sprzętu 132
6.3.2. Konfiguracja przygotowawcza 133
6.4. Ćwiczenia zrealizowane zdalne 134
6.3.3. Zasady zdalnej komunikacji 134
6.4.1. Standardy RS232C oraz SCPI 134
6.4.2. Standard Modbus 136
6.4.3. Standardy RS-485, TDM 137
6.5. Identyfikacja studenta 140
6.6. Studenci - sprzężenie zwrotne 141
6.7. Ćwiczenia w przygotowaniu 142
6.7.1. Charakterystyka diody 142
6.8. Podsumowanie 143
6.7.2. Mostek 143
7. Nauczanie zdalne w programowaniu, robotyce i informatyce śledczej. Narzędzia i metody prowadzenia laboratoriów 146
7.1. Wstęp 146
7.2. Laboratoria specjalistyczne 147
7.2.1. Laboratorium informatyki śledczej 147
7.2.2. Laboratorium robotyki 151
7.2.3. Laboratorium programowania - język Python 153
7.3. Podsumowanie 154
8. Bariery i wyzwania w nauczaniu online elektroniki 156
8.1. Wstęp 156
8.2. Bariery 157
8.3. Wyzwania 158
8.3.1. Ideały i codzienność 159
8.3.2. Organizacja laboratorium 160
8.4. Nauczanie 161
8.4.1. Narzędzia do przekazywania treści 161
8.4.2. Narzędzia wspierające wirtualne zajęcia laboratoryjne 162
8.4.3. Zajęcia laboratoryjne online w praktyce 166
8.5. Podsumowanie 167
9. Modyfikacje zajęć stacjonarnych pod kątem realizacji w formie wirtualnej na przykładzie przedmiotu Sieci transmisji danych 172
9.1. Wstęp 172
9.2. Zasady prowadzenia zajęć z przedmiotu Sieci transmisji danych przed przejściem na tryb zdalny 174
9.2.1. Zajęcia wykładowe 174
9.2.2. Zajęcia laboratoryjne 175
9.2.3. Zajęcia projektowe 177
9.3. Modyfikacje metodyki prowadzenia zajęć dla potrzeb realizacji zajęć zdalnych 178
9.2.4. Konsultacje i spotkania z prowadzącym 178
9.2.5. Obecności na zajęciach, zaliczenia i egzamin końcowy 178
9.3.1. Zmiany w zajęciach wykładowych 181
9.3.2. Zmiany w zajęciach laboratoryjnych 182
9.3.3. Zmiany w zajęciach projektowych 185
9.3.4. Zmiany ogólne w ramach kursu 186
9.4. Kooperacja ze studentami i ich opinie 187
9.5. Podsumowanie 192
CZĘŚĆ III. JAK KONTROLOWAĆ WIEDZĘ STUDENTA BEZ OSOBISTEGO KONTAKTU 194
10. Obrony online - wyzwania, problemy, doświadczenia 196
10.1. Wstęp 196
10.2. Organizacja, podstawy i wymagania prawne 197
10.3. Okres zamknięcia uczelni, przygotowania i testy 199
10.4. Organizacja i przeprowadzanie obron 203
10.5. Podsumowanie 206
CZĘŚĆ IV. PYTANIA FUNDAMENTALNE 210
11. Autorytet nauczyciela akademickiego - jak budować i utrzymać w nauczaniu zdalnym? 212
11.1. Wstęp 212
11.1.1. Pojęcia podstawowe 212
11.1.2. W jakim celu warto budować autorytet 213
11.1.3. Świadome budowanie autorytetu 215
11.2. Metody budowania autorytetu 216
11.2.1. Personalny charakter autorytetu 216
11.2.2. Wzajemny szacunek studenta i profesora 218
11.2.3. Praca wspierana przez pasję 221
11.2.4. Stawianie granic 222
11.2.5. Równe traktowanie a praca ze studentami zdolnymi 223
11.2.6. Więź jako element autorytetu 225
11.2.7. Wizerunkowy składnik autorytetu 226
11.2.8. Nauczyciel i profesjonalista 229
11.2.9. Uczenie się jako proces ciągły 231
11.2.10. Wzajemne wspieranie się autorytetów 232
11.3. Podsumowanie 234
12. Wieloaspektowość e-learningu przy nabywaniu przez studentów kompetencji związanych z kierowaniem projektami i rozwojem architektury systemów IT 238
12.1. Wstęp 238
12.2. Kompetencje architekta i kierownika projektu w branży informatycznej 240
12.3. Uwarunkowania w nauczaniu zarządzania projektami informatycznymi 241
12.4. Analiza rozwiązań w nauczaniu zarządzania projektami informatycznymi 243
12.5. Nauczanie bazujące na projektach (Project-BasedLearning, PBL) 245
12.6. Metody zdobywania i utrwalania wiedzy 248
12.7. Rozwój kompetencji społecznych 250
12.8. Problemy z przeprowadzaniem zajęć w czasach pandemii 251
12.9. Przeprowadzenie egzaminu testowego wzorowanego na egzaminie certyfikowanym 253
12.10. Zajęcia z architektury systemów informatycznych 254
12.11. Rozwiązania na przyszłość 257
12.12. Podsumowanie 258
CZĘŚĆ V. OPINIE I SPOSTRZEŻENIA STUDENTÓW 262
13. Narzędzia, metody i organizacja zdalnego nauczania w laboratorium automatyki okiem studenta 264
13.1. Wstęp 264
13.2. Pracujemy zdalnie - obecność i aktywność 266
13.3. Student w okowach pracy zdalnej - opinie, refleksje 270
13.4. Podsumowanie 277
CZĘŚĆ VI. OMÓWIENIE WŁAŚCIWOŚCI NARZĘDZI I ICH PORÓWNANIE 280
14. Metody i narzędzia wykorzystywane do nauczania zdalnego przez nauczycieli akademickich uczelni technicznej w okresie pandemii 282
14.1. Wstęp 282
14.2. Dostępne ogólnouczelniane narzędzia do nauczania zdalnego 284
14.2.1. Uczelniana Platforma e-Learningowa (UPeL) 284
14.2.2. ClickMeeting 285
14.2.3. MS Teams 286
14.3. Statystyka stosowanych metod i narzędzi z uwzględnieniem formy zajęć 287
14.4. Uwagi i komentarze 290
14.5. Podsumowanie 291
15. Metodyka myślenia projektowego w zdalnym nauczaniu 292
15.1. Wstęp 292
15.2. Metoda tutoringu inspirowana metodyką myślenia projektowego 293
15.3. Podsumowanie 299
16. Analiza porównawcza popularnych narzędzi do telekonferencji 300
16.1. Wstęp 300
16.2. Wymagania dotyczące zajęć laboratoryjnych z informatyki 301
16.3. ClickMeeting - jedyne oficjalne narzędzie do e-learningu na AGH przed koronawirusem 305
16.4. Microsoft Teams 308
16.5. Cisco Webex 311
16.6. Zoom 314
16.7. BigBlueButton 317
16.8. Discord 320
16.10. Skype (bezpłatna wersja) 322
16.9. Google Meet i Hangout 322
16.11. Signal 324
16.12. Inne narzędzia 324
16.13. Narzędzia do telekonferencji pod konkretne zastosowanie 324
16.14. Podsumowanie 327
17. Wykorzystanie MS Teams do prowadzenia zajęć z podstaw elektrotechniki 330
17.1. Wstęp 330
17.2. E-learning 331
17.3. Podstawy elektrotechniki 331
17.4. Wybór MS Teams 333
17.5. Nowa rzeczywistość 335
17.6. Elektrotechnika online 336
17.7. MultiSim 337
17.8. Prace pisemne i ocenianie 339
17.9. Podsumowanie 342
18. DokuWiki jako system do wygodnego tworzenia i udostępniania materiałów dydaktycznych 344
18.1. Wstęp 344
18.2. Problemy z często stosowanymi metodami przygotowania i zamieszczania treści 345
18.3. DokuWiki - podstawowe zalety 346
18.4. Wymagania techniczne i proces instalacji 348
18.5. Hierarchia treści 349
18.6. Uprawnienia dostępu 350
18.7. Rozszerzenia 350
18.8. Osadzanie treści jednej strony wiki na innej stronie 352
18.10. Organizacja treści 353
18.9. Usuwanie stron i sekcji oraz zmiana nazw sekcji 353
18.11. Historia zmian 355
18.12. Podsumowanie 356