"E-learning na uczelniach. Koncepcje, organizacja, wdrażanie"

Identyfikator Librowy: 249688

Spis treści

Streszczenie 14

Wstęp 22

CZĘŚĆ I. ZDALNIE PROWADZONE WYKŁADY 26

1. Metoda udostępniania studentom wykładów do samodzielnie aktywnie sterowanego ich przyswajania 28

1.1. Wstęp 28

1.2. Dawny entuzjazm i twarda konieczność 28

1.3. Pierwsze rozwiązanie - na szybko 29

1.4. Organizacja e-nauczania 32

1.5. Rozwiązanie długofalowe 32

1.6. Zastosowane ulepszenia 33

1.7. Zalety użycia samoobsługowych wykładów 35

1.8. Rola komentarza głosowego 37

1.9. Dalsze zalety 38

1.10. Podsumowanie 39

2. Kształcenie w zakresie podstaw elektroniki wspomaganetechnikami e-learningowymi 42

2.1. Wstęp 42

2.2. Wprowadzenie w kontekst - istotność techniki analogowej 43

2.3. W stronę realizmu - próba na małej grupie 45

2.4. Rola technik e-learningowych - wsparcie 46

2.5. Okres zagrożenia SARS-CoV-2: od wsparcia do zastępowania zajęć- instrumentarium domowe 49

2.6. Systemy telekonferencyjne 56

2.7. Rola narzędzi symulacyjnych 58

2.8. Sprzętowe laboratorium na odległość 62

2.9. Ukryty potencjał - wideodydaktyka 63

CZĘŚĆ II. ĆWICZENIA LABORATORYJNE NA ODLEGŁOŚĆ 66

3. Metodyka zdalnego prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych z obszaru automatyki 68

3.1. Metodyka prowadzenia laboratorium problemowego bazującego na ćwiczeniach eksperymentalnych 69

3.2. Metodyka prowadzenia wykładu, laboratorium symulacji i projektu 76

3.3. Podsumowanie 83

4. Przygotowanie studentów do badań naukowych przez korzystanie z e-learningu na sprzętowych zajęciach laboratoryjnych 86

4.1. Ciekawostki na wykładzie - inspirowanie studentów do pracy naukowej 87

4.2. Wprowadzenie do zajęć z elektronicznej aparatury medycznej 89

4.3. Nowe elementy w alternatywnych sprawozdaniach z wirtualnych ćwiczeń 91

4.3.1. Pokazy w internecie zamiast ćwiczeń w laboratorium 91

4.3.2. Badania literaturowe - unikatowość tematów przy dużej liczbie studentów 93

4.3.3. Planowanie eksperymentu naukowego w ramach sprawozdania 95

4.3.4. Częściowe wykonywanie badań naukowych przy realizacji zajęć projektowych 98

4.4. Plan przygotowywania studentów do pracy naukowej w czasie wykładu w kolejnym semestrze zdalnym 99

4.5. Podsumowanie 100

5. E-learning w realizacji zajęć wykładowych i laboratoryjnych z zakresu systemów automatyki budynkowej 102

5.1. Wstęp 102

5.2. Wykłady 105

5.3. Wykłady z elementami e-learningu - formuły i narzędzia 106

5.4. Wykłady zdalne w okresie zawieszenia zajęć - koncepcja i doświadczenia 109

5.5. Laboratoria 113

5.6. Elementy e-learningu w organizacji laboratoriów automatyki budynkowej 114

5.7. Laboratoria zdalne w okresie zawieszenia zajęć - koncepcje i doświadczenia 116

5.8. Podsumowanie 124

6. Zdalne przeprowadzanie ćwiczeń laboratoryjnych przy użyciu rzeczywistej aparatury do przedmiotu Integracja Systemów Pomiarowych 130

6.1. Inspiracje 130

6.2. Zasady prowadzenia zajęć laboratoryjnych 132

6.3. Stanowiska laboratoryjne 132

6.3.1. Struktura sprzętu 132

6.3.2. Konfiguracja przygotowawcza 133

6.4. Ćwiczenia zrealizowane zdalne 134

6.3.3. Zasady zdalnej komunikacji 134

6.4.1. Standardy RS232C oraz SCPI 134

6.4.2. Standard Modbus 136

6.4.3. Standardy RS-485, TDM 137

6.5. Identyfikacja studenta 140

6.6. Studenci - sprzężenie zwrotne 141

6.7. Ćwiczenia w przygotowaniu 142

6.7.1. Charakterystyka diody 142

6.8. Podsumowanie 143

6.7.2. Mostek 143

7. Nauczanie zdalne w programowaniu, robotyce i informatyce śledczej. Narzędzia i metody prowadzenia laboratoriów 146

7.1. Wstęp 146

7.2. Laboratoria specjalistyczne 147

7.2.1. Laboratorium informatyki śledczej 147

7.2.2. Laboratorium robotyki 151

7.2.3. Laboratorium programowania - język Python 153

7.3. Podsumowanie 154

8. Bariery i wyzwania w nauczaniu online elektroniki 156

8.1. Wstęp 156

8.2. Bariery 157

8.3. Wyzwania 158

8.3.1. Ideały i codzienność 159

8.3.2. Organizacja laboratorium 160

8.4. Nauczanie 161

8.4.1. Narzędzia do przekazywania treści 161

8.4.2. Narzędzia wspierające wirtualne zajęcia laboratoryjne 162

8.4.3. Zajęcia laboratoryjne online w praktyce 166

8.5. Podsumowanie 167

9. Modyfikacje zajęć stacjonarnych pod kątem realizacji w formie wirtualnej na przykładzie przedmiotu Sieci transmisji danych 172

9.1. Wstęp 172

9.2. Zasady prowadzenia zajęć z przedmiotu Sieci transmisji danych przed przejściem na tryb zdalny 174

9.2.1. Zajęcia wykładowe 174

9.2.2. Zajęcia laboratoryjne 175

9.2.3. Zajęcia projektowe 177

9.3. Modyfikacje metodyki prowadzenia zajęć dla potrzeb realizacji zajęć zdalnych 178

9.2.4. Konsultacje i spotkania z prowadzącym 178

9.2.5. Obecności na zajęciach, zaliczenia i egzamin końcowy 178

9.3.1. Zmiany w zajęciach wykładowych 181

9.3.2. Zmiany w zajęciach laboratoryjnych 182

9.3.3. Zmiany w zajęciach projektowych 185

9.3.4. Zmiany ogólne w ramach kursu 186

9.4. Kooperacja ze studentami i ich opinie 187

9.5. Podsumowanie 192

CZĘŚĆ III. JAK KONTROLOWAĆ WIEDZĘ STUDENTA BEZ OSOBISTEGO KONTAKTU 194

10. Obrony online - wyzwania, problemy, doświadczenia 196

10.1. Wstęp 196

10.2. Organizacja, podstawy i wymagania prawne 197

10.3. Okres zamknięcia uczelni, przygotowania i testy 199

10.4. Organizacja i przeprowadzanie obron 203

10.5. Podsumowanie 206

CZĘŚĆ IV. PYTANIA FUNDAMENTALNE 210

11. Autorytet nauczyciela akademickiego - jak budować i utrzymać w nauczaniu zdalnym? 212

11.1. Wstęp 212

11.1.1. Pojęcia podstawowe 212

11.1.2. W jakim celu warto budować autorytet 213

11.1.3. Świadome budowanie autorytetu 215

11.2. Metody budowania autorytetu 216

11.2.1. Personalny charakter autorytetu 216

11.2.2. Wzajemny szacunek studenta i profesora 218

11.2.3. Praca wspierana przez pasję 221

11.2.4. Stawianie granic 222

11.2.5. Równe traktowanie a praca ze studentami zdolnymi 223

11.2.6. Więź jako element autorytetu 225

11.2.7. Wizerunkowy składnik autorytetu 226

11.2.8. Nauczyciel i profesjonalista 229

11.2.9. Uczenie się jako proces ciągły 231

11.2.10. Wzajemne wspieranie się autorytetów 232

11.3. Podsumowanie 234

12. Wieloaspektowość e-learningu przy nabywaniu przez studentów kompetencji związanych z kierowaniem projektami i rozwojem architektury systemów IT 238

12.1. Wstęp 238

12.2. Kompetencje architekta i kierownika projektu w branży informatycznej 240

12.3. Uwarunkowania w nauczaniu zarządzania projektami informatycznymi 241

12.4. Analiza rozwiązań w nauczaniu zarządzania projektami informatycznymi 243

12.5. Nauczanie bazujące na projektach (Project-BasedLearning, PBL) 245

12.6. Metody zdobywania i utrwalania wiedzy 248

12.7. Rozwój kompetencji społecznych 250

12.8. Problemy z przeprowadzaniem zajęć w czasach pandemii 251

12.9. Przeprowadzenie egzaminu testowego wzorowanego na egzaminie certyfikowanym 253

12.10. Zajęcia z architektury systemów informatycznych 254

12.11. Rozwiązania na przyszłość 257

12.12. Podsumowanie 258

CZĘŚĆ V. OPINIE I SPOSTRZEŻENIA STUDENTÓW 262

13. Narzędzia, metody i organizacja zdalnego nauczania w laboratorium automatyki okiem studenta 264

13.1. Wstęp 264

13.2. Pracujemy zdalnie - obecność i aktywność 266

13.3. Student w okowach pracy zdalnej - opinie, refleksje 270

13.4. Podsumowanie 277

CZĘŚĆ VI. OMÓWIENIE WŁAŚCIWOŚCI NARZĘDZI I ICH PORÓWNANIE 280

14. Metody i narzędzia wykorzystywane do nauczania zdalnego przez nauczycieli akademickich uczelni technicznej w okresie pandemii 282

14.1. Wstęp 282

14.2. Dostępne ogólnouczelniane narzędzia do nauczania zdalnego 284

14.2.1. Uczelniana Platforma e-Learningowa (UPeL) 284

14.2.2. ClickMeeting 285

14.2.3. MS Teams 286

14.3. Statystyka stosowanych metod i narzędzi z uwzględnieniem formy zajęć 287

14.4. Uwagi i komentarze 290

14.5. Podsumowanie 291

15. Metodyka myślenia projektowego w zdalnym nauczaniu 292

15.1. Wstęp 292

15.2. Metoda tutoringu inspirowana metodyką myślenia projektowego 293

15.3. Podsumowanie 299

16. Analiza porównawcza popularnych narzędzi do telekonferencji 300

16.1. Wstęp 300

16.2. Wymagania dotyczące zajęć laboratoryjnych z informatyki 301

16.3. ClickMeeting - jedyne oficjalne narzędzie do e-learningu na AGH przed koronawirusem 305

16.4. Microsoft Teams 308

16.5. Cisco Webex 311

16.6. Zoom 314

16.7. BigBlueButton 317

16.8. Discord 320

16.10. Skype (bezpłatna wersja) 322

16.9. Google Meet i Hangout 322

16.11. Signal 324

16.12. Inne narzędzia 324

16.13. Narzędzia do telekonferencji pod konkretne zastosowanie 324

16.14. Podsumowanie 327

17. Wykorzystanie MS Teams do prowadzenia zajęć z podstaw elektrotechniki 330

17.1. Wstęp 330

17.2. E-learning 331

17.3. Podstawy elektrotechniki 331

17.4. Wybór MS Teams 333

17.5. Nowa rzeczywistość 335

17.6. Elektrotechnika online 336

17.7. MultiSim 337

17.8. Prace pisemne i ocenianie 339

17.9. Podsumowanie 342

18. DokuWiki jako system do wygodnego tworzenia i udostępniania materiałów dydaktycznych 344

18.1. Wstęp 344

18.2. Problemy z często stosowanymi metodami przygotowania i zamieszczania treści 345

18.3. DokuWiki - podstawowe zalety 346

18.4. Wymagania techniczne i proces instalacji 348

18.5. Hierarchia treści 349

18.6. Uprawnienia dostępu 350

18.7. Rozszerzenia 350

18.8. Osadzanie treści jednej strony wiki na innej stronie 352

18.10. Organizacja treści 353

18.9. Usuwanie stron i sekcji oraz zmiana nazw sekcji 353

18.11. Historia zmian 355

18.12. Podsumowanie 356