"Poczucie podmiotowości pedagogów szkolnych a ich osobowościowe wyznaczniki pracy"
Identyfikator Librowy: 251882
Spis treści
Wstęp 10
Rozdział I. Podmiotowość jako przedmiot refleksji naukowej 16
1. Podmiotowość – analiza pojęcia 16
2. Wybrane koncepcje podmiotowości 21
2.1. Problem podmiotowości w rozważaniach filozoficznych 21
2.2. Podmiotowość w ujęciu socjologicznym 29
2.3. Podmiotowość w koncepcjach psychologicznych 35
2.4. Podmiotowość jako kategoria pedagogiczna 42
Rozdział II. Podmiotowość pedagogów w środowisku szkolnym 50
1. Środowisko pracy pedagoga szkolnego i jego poczucie podmiotowości 50
2. Deskryptory poczucia podmiotowości pedagogów 55
2.1. Poczucie koherencji 55
2.2. Poczucie sprawowania kontroli 60
2.3. Poczucie odpowiedzialności zawodowej 65
2.4. Poczucie własnej skuteczności 72
Rozdział III. Osobowościowe wyznaczniki pracy pedagogów 78
1. Pojęcie osobowości zawodowej pedagoga 78
2. Wybrane wymiary osobowości zawodowej pedagoga 82
2.1. Orientacja zawodowa 82
2.2. Zachowania zawodowe 88
2.3. Kompetencje społeczne 93
2.4. Natura psychologiczna 99
Rozdział IV. Metodologiczne założenia badań 104
1. Przedmiot i cel badań 104
2. Problemy badawcze i hipotezy robocze 105
3. Metody, techniki i narzędzia badawcze 108
4. Teren badań oraz charakterystyka badanych osób 111
Rozdział V. Poczucie podmiotowości badanych pedagogów szkolnych 114
1. Ogólny poziom poczucia podmiotowości badanych 114
2. Deskryptory poczucia podmiotowości badanych 116
2.1. Poczucie koherencji badanych pedagogów 117
2.2. Poczucie kontroli (sprawstwa) badanych osób 124
2.3. Poczucie odpowiedzialności zawodowej badanych pedagogów 138
2.4. Poczucie skuteczności badanych pedagogów 154
3. Podsumowanie 157
Rozdział VI. Wybrane wymiary osobowości zawodowej badanych pedagogów 160
1. Orientacja zawodowa badanych osób 160
2. Zachowania zawodowe badanych pedagogów 167
3. Kompetencje społeczne badanych osób 173
4. Natura psychologiczna badanych pedagogów 181
5. Podsumowanie 187
Rozdział VII. Zależności między poczuciem podmiotowości badanych pedagogów szkolnych a ich orientacją zawodową 190
1. Ogólny poziom poczucia podmiotowości badanych a ich orientacja zawodowa 191
2. Zależności między deskryptorami poczucia podmiotowości badanych pedagogów a ich orientacją zawodową 192
2.1. Poczucie koherencji badanych pedagogów a ich orientacja zawodowa 192
2.2. Poczucie kontroli badanych pedagogów a ich orientacja zawodowa 195
2.3. Poczucie odpowiedzialności badanych pedagogów a ich orientacja zawodowa 198
2.4. Poczucie własnej skuteczności badanych pedagogów a ich orientacja zawodowa 210
3. Podsumowanie 211
Rozdział VIII. Zależności między poczuciem podmiotowości badanych pedagogów szkolnych a ich zachowaniami zawodowymi 214
1. Ogólny poziom poczucia podmiotowości badanych a ich zachowania zawodowe 214
2. Zależności między deskryptorami poczucia podmiotowości badanych pedagogów a ich zachowaniami zawodowymi 215
2.1. Poczucie koherencji badanych pedagogów a ich zachowania zawodowe 216
2.2. Poczucie kontroli badanych pedagogów a ich zachowania zawodowe 217
2.3. Poczucie odpowiedzialności badanych pedagogów a ich zachowania zawodowe 221
2.4. Poczucie własnej skuteczności badanych pedagogów a ich zachowania zawodowe 233
3. Podsumowanie 234
Rozdział IX. Zależności między poczuciem podmiotowości badanych pedagogów szkolnych a ich kompetencjami społecznymi 238
1. Ogólny poziom poczucia podmiotowości badanych a ich kompetencje społeczne 238
2. Zależności między deskryptorami poczucia podmiotowości badanych pedagogów a ich kompetencjami społecznymi 241
2.1. Poczucie koherencji badanych pedagogów a ich kompetencje społeczne 241
2.2. Poczucie kontroli badanych pedagogów a ich kompetencje społeczne 245
2.3. Poczucie odpowiedzialności zawodowej badanych a ich kompetencje społeczne 249
2.4. Poczucie własnej skuteczności badanych pedagogów a ich kompetencje społeczne 262
3. Podsumowanie 263
Rozdział X. Zależności między poczuciem podmiotowości badanych pedagogów szkolnych a ich naturą psychologiczną 266
1. Ogólny poziom poczucia podmiotowości badanych a ich natura psychologiczna 266
2. Zależności między deskryptorami poczucia podmiotowości badanych pedagogów a ich naturą psychologiczną 268
2.1. Poczucie koherencji badanych pedagogów a ich natura psychologiczna 268
2.2. Poczucie kontroli badanych pedagogów a ich natura psychologiczna 271
2.3. Poczucie odpowiedzialności zawodowej badanych pedagogów a ich natura psychologiczna 273
2.4. Poczucie własnej skuteczności badanych pedagogów a ich natura psychologiczna 285
3. Podsumowanie 286
Zakończenie 290
Spis tabel 302
Spis wykresów 310
Bibliografi a 312