"Asertywność nauczycieli. Badania empiryczne"

Identyfikator Librowy: 251905

Spis treści

Wstęp 8

I. Wprowadzenie w problematykę asertywności 14

1. Pojęcie asertywności 14

2. Rodzaje zachowań asertywnych 21

3. Uwarunkowania asertywności 24

4. Znaczenie asertywności w psychospołecznym funkcjonowaniu człowieka 29

5. Znaczenie asertywności w pracy nauczyciela 33

II. Założenia badawcze 38

1. Przedmiot, problematyka badawcza i cel badań 38

2. Metoda badań 40

2.1. Kwestionariusz Asertywności Nauczyciela/Wychowawczy (KAN/W – T. Zubrzycka-Maciąg, J. Kirenko) 40

2.2. Inwentarz Osobowości NEO-FFI (P.T. Costa, R.R. McCrae) 41

2.3. Skala Samooceny (SES – M. Rosenberg) 42

2.4. Kwestionariusz COPE (COPE – C.S. Carver, M.S. Scheier, J.K. Weintraub) 42

2.5. Kwestionariusz Orientacji Życiowej (SOC-29 – A. Antonovsky) 42

3. Demograficzno-społeczna charakterystyka badanych nauczycieli 43

2.6. Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej (INTE – N.S. Schutte, J.M. Malauff, L.E. Hall, D.J. Haggerty, J.T. Cooper, C.J. Golden, I. Dornheim) 43

III. Poziom asertywności badanych nauczycieli 56

1. Statystyki opisowe asertywności badanych nauczycieli 56

2. Zróżnicowanie poziomów asertywności w obrębie zmiennych socjodemograficznych badanych nauczycieli 63

3. Typy asertywności badanych nauczycieli 136

4. Typy asertywności a struktura socjodemograficzna badanych nauczycieli 138

5. Komponenty asertywności a ich obszary zawodowych oddziaływań 148

Podsumowanie 151

IV. Psychospołeczne uwarunkowania asertywności badanych nauczycieli 156

1. Cechy osobowości 156

1.1. Wprowadzenie w problematykę osobowości 156

1.2. Związki pomiędzy cechami osobowości a asertywnością badanych Nauczycieli 163

2. Samoocena 166

2.1. Wprowadzenie w problematykę samooceny 166

2.2. Związki pomiędzy samooceną a asertywnością badanych nauczycieli 175

3. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych 178

3.1. Wprowadzenie w problematykę radzenia sobie w sytuacjach trudnych 178

3.2. Związki pomiędzy radzeniem sobie w sytuacjach trudnych a asertywnością badanych nauczycieli 189

4. Poczucie koherencji 191

4.1. Wprowadzenie w problematykę poczucia koherencji 191

4.2. Związki pomiędzy poczuciem koherencji a asertywnością badanych nauczycieli 201

5. Inteligencja emocjonalna 206

5.1. Wprowadzenie w problematykę inteligencji emocjonalnej 206

5.2. Związki pomiędzy inteligencją emocjonalną a asertywnością badanych Nauczycieli 215

Podsumowanie 220

V. Czynniki psychospołeczne związane z asertywnością badanych nauczycieli 224

1. Obrona swoich praw 224

2. Przyjmowanie ocen pozytywnych i negatywnych 228

3. Wyrażanie ocen pozytywnych i negatywnych 232

4. Wyrażanie próśb 236

5. Wyrażanie uczuć 240

6. Wyrażanie opinii 243

7. Szanowanie cudzych granic 247

8. Wynik globalny 250

Podsumowanie 254

Zakończenie 256

Bibliografia 262

Spis tabel i wykresów 280