"Dziecko z niepełnosprawnością wzroku w roli ucznia szkoły ogólnodostępnej integracyjnej i specjalnej"
Libra identifier: 251921
Table of Contents
Od autorki 8
Wstep 10
Rozdział I. Uczeń z niepełnosprawnością wzroku w trzech formach organizacyjnych kształcenia 14
1. System szkolnictwa specjalnego 14
1.1. Kształcenie specjalne – ustalenia terminologiczne 14
1.2. Uczeń z niepełnosprawnością wzroku w szkolnictwie specjalnym 18
1.3. Uczeń z niepełnosprawnością wzroku w edukacji integracyjnej 24
1.4. Uczeń z niepełnosprawnością wzroku w edukacji właczajacej 35
Rozdział II. Dziecko z niepełnosprawnością w rolach społecznych w przestrzeni szkolnej 46
1. Charakterystyka ról społecznych dziecka w wieku szkolnym 46
2. Niepełnosprawnosc a role szkolne 51
2.1. Modele pojmowania niepełnosprawnosci 52
2.2. Uczen niepełnosprawny w strukturalno-funkcjonalnym paradygmacie socjalizacji szkolnej – implikacje dla modelu kształcenia segregacyjnego 55
2.3. Uczen niepełnosprawny w interakcjonistycznym paradygmacie socjalizacji szkolnej – implikacje dla modelu kształcenia inkluzyjnego 58
2.4. Osadzenie idei kształcenia integracyjnego w paradygmatach socjalizacji szkolnej 61
Rozdział III. Funkcjonowanie dzieci z niepełnosprawnością wzroku w rolach szkolnych na etapie edukacji podstawowej 66
1. Definicje i klasyfikacje niepełnosprawnosci wzroku 66
2. Uwarunkowania pełnienia roli ucznia przez dziecko z niepełnosprawnością wzroku 68
2.1. Uwarunkowania realizacji roli ucznia – czynniki tkwiace w specyfice niepełnosprawności 70
2.2. Uwarunkowania realizacji roli ucznia – czynniki tkwiace w systemie szkolnym 79
3. Uwarunkowania pełnienia roli członka społeczności szkolnej przez dziecko z niepełnosprawnością wzroku 84
3.1. Uwarunkowania realizacji roli członka społeczności szkolnej – czynniki tkwiace w dziecku 86
3.2. Uwarunkowania realizacji roli członka społeczności szkolnej – czynniki tkwiace w otoczeniu 92
Rozdział IV. Metodologiczne podstawy i organizacja badan własnych 98
1. Teoretyczny kontekst badan własnych 98
2. Problematyka, przedmiot i cele badań 101
3. Problemy badawcze i hipotezy robocze 102
4. Typologia zmiennych i ich wskazniki 108
5. Metody, techniki i narzedzia badawcze 110
6. Organizacja i przebieg badań 114
7. Charakterystyka badanej grupy 115
Rozdział V. Analiza i interpretacja wyników badan własnych 126
1. Funkcjonowanie w roli ucznia dzieci z niepełnosprawnością wzroku w swietle wyników badan własnych 126
1.1. Ocena funkcjonowania w roli ucznia dzieci z niepełnosprawnością wzroku w swietle wyników Skali Oszacowan do Oceny Funkcjonowania Młodziezy w Rolach Społecznych 126
1.2. Analiza porównawcza osiagniec dydaktycznych uczniów z niepełnosprawnością wzroku ze szkół ogólnodostepnych, integracyjnych i specjalnych 130
1.3. Samoocena motywacji do nauki w swietle wyników Kwestionariusza Integracji Uczniów adaptacji G. Szumskiego 134
1.4. Dydaktyczne aspekty pracy z dziecmi z niepełnosprawnością wzroku w opiniach nauczycieli 139
Podsumowanie 152
2. Funkcjonowanie w roli członka społeczności szkolnej dzieci z niepełnosprawnością wzroku w swietle badan własnych 156
2.1. Ocena funkcjonowania w roli towarzyskiej dzieci z niepełnosprawnością wzroku w swietle wyników Skali Oszacowan do Oceny Funkcjonowania Młodziezy w Rolach Społecznych 156
2.2. Samoocena integracji społecznej w swietle wyników Kwestionariusza Integracji Uczniów w adaptacji G. Szumskiego 161
2.3. Samoocena integracji emocjonalnej w swietle wyników Kwestionariusza Integracji Uczniów w adaptacji G. Szumskiego 165
2.4. Pozycja socjometryczna w klasie szkolnej uczniów z niepełnosprawnością wzroku kształcacych sie w integracji i inkluzji 169
Podsumowanie 174
3. Funkcjonowanie w rolach szkolnych uczniów z niepełnosprawnością wzroku – podsumowanie wyników badan 178
3.1. Uwarunkowania funkcjonowania w rolach szkolnych uczniów z niepełnosprawnością wzroku w trzech formach organizacyjnych kształcenia 178
3.2. Funkcjonowanie w rolach szkolnych uczniów z niepełnosprawnością wzroku w trzech formach organizacyjnych kształcenia – zestawienie analizowanych obszarów 185
3.3. Wskazania dla praktyki w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością wzroku w systemie kształcenia niesegregacyjnego 189
Zakończenie 198
Bibliografia 204
Spis tabel 216
Spis rysunków i wykresów 218
Aneksy 220