"Socjologia. Pytania podstawowe"
Identyfikator Librowy: 252293
Spis treści
Wstęp 10
1. Socjologia jako nauka 14
Jak pisać o socjologii i po co 14
Nazwa, tematyka, metoda – co tworzy daną dyscyplinę 17
Geneza socjologii i granice jej prawomocności 20
Funkcje i wymiar etyczny socjologii 23
Dwa podstawowe paradygmaty: pozytywistyczny i humanistyczny 25
2. Filozoficzne dylematy socjologii 29
Po co socjologowi filozofia 29
Najważniejsze rozróżnienia: realizm czy nominalizm, indywidualizm czy holizm 31
Redukcjonizm, czyli wnioskowanie międzypoziomowe 34
Manewry pod Trypolisem i co z tego wynika 39
Człowiek w socjologii – dwie propozycje 41
3. Refleksja presocjologiczna: od zaświatów ku doczesności 43
Co poprzedzało myślenie socjologiczne 43
Wkład Platona w refleksję socjologiczną 46
Arystoteles jako protosocjolog 49
Św. Augustyn o społeczeństwie ludzkim i boskim 55
Św. Tomasz z Akwinu: między teocentryzmem a gospodarką rynkową 58
4. Od Księcia do Lewiatana. Pytanie o prawo natury 63
Nowożytna myśl przedsocjologiczna 63
Immoralista Machiavelli 64
Tarde – teoria naśladownictwa 65
Bodin i kwestia suwerenności 69
Hobbes – państwo jako Lewiatan 70
Locke przeciw władzy tyrana 73
Wnioski dla socjologii 76
De Tocqueville – przeciw centralizmowi administracyjnemu 78
Monteskiusz – po co podział władz? 79
Burke – o „fałszywych prawach człowieka” 80
Rousseau – wynalazca „demokracji totalitarnej” 82
5. Poddany – obywatel – człowiek. Pytanie o naturę ludzką 86
Myśl prawnonaturalna – poza koncpcją teokratyczną i etatystyczną 86
Vico – cykliczna wizja rozwoju społecznego 88
Szkocka filozofia moralna: Hume i rola uczuć 90
Szkocka filozofia moralna: Smith i społeczna ekonomia interakcji uczuciowych 91
Smith o społeczeństwie: więzi współodczuwania, a nie wymiana rynkowa 96
Propozycje francuskich materialistów: Holbach, Condorcet, Condillac i Diderot 98
Mroczna wizja społeczeństwa – Markiz de Sade 101
Dorobek myśli oświeceniowej – próba podsumowania 105
6. Prekursorzy socjologii. Pytanie o naturę społeczeństwa 107
Poczucie kryzysu jako przesłanka nowego myślenia o społeczeństwie 107
Saint-Simon – piewca epoki industrialnej 108
Comte – zarys nauki o społeczeństwie 112
Spencer – społeczeństwo jako organizm, czyli od ewolucji do dysolucji i z powrotem 117
Spencera uwagi o myśleniu socjologicznym 121
Dorobek prekursorów: czcigodny zabytek czy inspirujące idee 122
7. Marks i marksizm 126
Marks w oczach sympatyków i krytyków 126
Etapy rozwoju myśli Marksa: od antropologii do ekonomii politycznej 129
Uhistorycznienie refleksji: formacje społeczno-ekonomiczne jako typy społeczeństw 131
Struktura społeczna jako struktura klasowa 133
Marksowska wizja kapitalizmu 135
Społeczeństwo komunistyczne: przezwyciężenie „fałszywej świadomości” jako warunek zwycięstwa „obiektywnej konieczności” 137
Marksizm „II Międzynarodówki” – „baza” czy „nadbudowa” motorem historii? 139
Marksizm rewolucyjny 142
Lukacs – filozoficzny namysł nad praktyką rewolucyjną 144
Marksizm „gabinetowy”, czyli szkoły frankfurckiej krytyka rozumu instrumentalnego 148
Marksizm „IV Miedzynarodówki”: krytyka „biurokratycznego kolektywizmu” i roli inteligencji 153
Inspiracje marksistowskie dzisiaj? Naturalistyczne spojrzenie na społeczeństwo 154
8. Psychologizm 158
Człowiek kluczem do zrozumienia społeczeństwa: od „duszy zbiorowej” do „psychologii tłumu” 158
Le Bon: tłum jako wyraz „rasy historycznej” i typologia tłumów 160
Instynktywizm McDougalla i Petrażyckiego 167
Abramowskiego psychologia doświadczalna 169
Freuda wizja natury ludzkiej 171
Człowiek Freuda: między instynktami a kulturą 173
Pareto: rezydua i derywacje 175
Społeczeństwo według Pareto: „krążenie elit” i „działania pozalogiczne” 177
Psychologizm – powrót do „jońskiego zauroczenia” i droga do „konsiliencji”? 179
9. Socjologizm 184
To, co społeczne jako klucz do społeczeństwa 184
Gumplowicz – prekursor socjologizmu 185
Durkheim – socjologista par exellence 188
Durkheima rozumienie społeczeństwa 192
Durkheima typologia więzi społecznych i problem zmiany społecznej 195
Durkheima metoda badania społeczeństwa 199
Obiektywizm poznania socjologicznego? 203
10. Pozytywizm, neopozytywizm i postpozytywizm 207
Pozytywizm w socjologii 207
Neopozytywizm – projekt likwidacji wszelkiej metafizyki 211
Neopozytywizm w socjologii 213
Krytyka neopozytywizmu 216
Neopozytywizm a praktyka badawcza w naukach przyrodniczych 218
Postpozytywizm – szansa dla nauk społecznych? 221
Na przykład: Latoura teoria ANT 223
11. Przełom antypozytywistyczny 226
Nowa orientacja i jej konteksty intelektualne 226
Dilthey – ukonstytuowanie świata kultury i procedura rozumienia 228
Weber i jego rozumienie rozumienia 232
Od rozumienia do wyjaśniania: współczesne propozycje 235
Znanieckiego koncepcja współczynnika humanistycznego 237
Znanieckiego metoda indukcji analitycznej 241
12. Socjologia humanistyczna 244
Socjologia humanistyczna jako nowe podejście do rozumienia i badania społeczeństwa 244
Webera aparatura pojęciowa socjologii: zachowania, typy idealne, racjonalność 246
Obiektywność poznania społecznego według Webera 249
Kulturalizm Znanieckiego 253
Koncepcja Znanieckiego – dylematy i wątpliwości 255
Znaniecki: koncepcje teoretyczne, metodologiczne i prace empiryczne 259
Simmel – propozycja mikrosocjologii 260
Simmla formy uspołecznienia 261
Jak badać społeczeństwo – propozycje Simmla 264
Tönnies: wspólnota i stowarzyszenie jako wyraz woli organicznej i arbitralnej 268
Dorobek socjologii humanistycznej i jego współczesne znaczenie 270
13. Socjologie interpretatywne 273
Założenia i źródła inspiracji socjologii interpretatywnych 273
Interakcjonizm symboliczny, czyli Mead zdezinterpretowany 275
Podejście dramaturgiczne Goffmana 279
Inspiracje fenomenologiczne w socjologii interpretatywnej 281
Tak zwana socjologia fenomenologiczna Schütza 284
Etnometodologia: poszukiwanie struktur myślenia potocznego 288
Socjologie interpretatywne – droga do nowego idealizmu w naukach społecznych 291
Filozofia fenomenologiczna, która czeka na odkrycie przez socjologów 293
14. Funkcjonalizm, jego kontynuatorzy i krytycy 298
Funkcjonalizm jako ogólna orientacja badawcza: główne idee i słabości 298
Funkcjonalizm socjologiczny, czyli niepozbawione słabości wiekopomne dzieło Parsonsa 301
Parsons w oczach współczesnych krytyków 306
Teoria konfliktu Cosera – dys-funkcje jako eu-funkcje systemu społecznego 309
Teoria wymiany Homansa, Blaua – kolejne korekty klasycznego funkcjonalizmu 310
Neofunkcjonalizm Alexandra 311
Funkcjonalizm radykalny Luhmanna 313
Koncepcja Luhmanna na tle współczesnej cybernetyki i nauk biologicznych 315
Silnik parowy Watta – co może podpowiedzieć socjologom? 318
15. Socjologia współczesna 323
Socjologia współczesna czy socjologie współczesne? 323
Habermas i jego wielka (eklektyczna?) synteza 324
Habermasa koncepcja działań komunikacyjnych 326
Zarzuty wobec Habermasa teorii działania komunikacyjnego 328
Foucaulta „historia systemów umysłowych” jako wkład w socjologię 331
Strukturalizmy: Durkheima, de Saussure’a i Foucaulta 332
Myślenie „archeologiczne” Foucaulta i pytanie o dyskurs 336
Myślenie genealogiczne Foucaulta i pytanie o relacje: władza – człowiek 338
Typologia historycznych form władzy – ku „biopolityce” i „rządzeniu żywymi” 341
Koncepcja socjologii Bourdieu – centralne pojęcie habitusu 344
Wkład Bourdieu we współczesną socjologię: „przemoc symboliczna”, „kapitał”, „logika pól”, „praxis” 348
Zakończenie 354
Bibliografia 357