"Zaburzenia sprawności leksykalno-semantycznej w otępieniu alzheimerowskim na tle starzenia się fizjologicznego"

Identyfikator Librowy: 252656

Spis treści

Wykaz skrótów 9

Wstęp 11

1. Definiowanie terminu „otępienie” 17

Otępienie alzheimerowskie z perspektywy geronto-lingwistyki i logopedii 17

2. Kliniczne kryteria rozpoznawania otępienia alzheimerowskiego 18

3. Diagnozowanie zaburzeń mowy i komunikacji w otępieniu alzheimerowskim 23

4. Zaburzenia mowy i komunikacji w otępieniu alzheimerowskim 24

1. Pojęcie sprawności leksykalno-semantycznej z perspektywy różnych dyscyplin naukowych 27

Sprawność leksykalno­semantyczna w kontekście rozwoju mowy i języka 27

2. Anomia jako zaburzenie aktualizowania nazw 30

3. Modele dostępu do „słownika umysłowego” a modele przetwarzania języka 31

1. Problematyka i cele badań 33

2. Etapy postępowania badawczego 33

Metodologia badań własnych 33

3. Charakterystyka badanych grup 34

3.1. Grupa właściwa 34

3.2. Grupa kontrolna 40

4. Metoda badania sprawności leksykalno-semantycznej osób w wieku senioralnym 43

4.1. Założenia teoretyczne proponowanej metody badania sprawności leksykalno-semantycznej 43

4.2. Struktura narzędzia do badania sprawności leksykalno-semantycznej osób w wieku senioralnym 45

5. Charakterystyka materiału empirycznego i sposób jego analizy 66

5.1. Typologia zaburzeń nazywania i rodzaje kompensacji w przypadku anomii 67

5.2. Typologia innowacji frazeologicznych współczesnej polszczyzny 71

5.3. Klasyfikacja semantyczna modyfikacji związków frazeologicznych 73

1. Ocena sprawności leksykalno-semantycznej osób w wieku senioralnym starzejących się fizjologicznie 77

Poziom sprawności leksykalno­semantycznej osób w wieku senioralnym starzejących się fizjologicznie 77

1.1. Peryfrazy 78

1.2. Parafazje semantyczne 80

1.3. Ominięcia 82

2. Analiza ilościowa wyników badania rozumienia leksemów i nazywania w grupie osób w wieku senioralnym starzejących się fizjologicznie 84

2.1. Liczba odpowiedzi odroczonych i porażek a wiek seniorów 86

2.2. Liczba porażek a wykształcenie seniorów 86

2.3. Analiza porównawcza językowych strategii zastępczych w grupie kontrolnej 88

3. Znajomość frazeologizmów u osób w wieku senioralnym starzejących się fizjologicznie 91

4. Analiza ilościowa wyników badań znajomości frazeologizmów w grupie kontrolnej 93

1. Charakterystyka językowych strategii zastępczych stosowanych w przypadku deficytów leksykalnych przez osoby z otępieniem alzheimerowskim 101

1.1. Peryfrazy (omówienia) 101

Zaburzenia sprawności leksykalno­semantycznej u osób z otępieniem alzheimerowskim 101

1.2. Parafazje semantyczne 103

1.3. Parafazje fonologiczne 112

1.4. Pamięć pierwszej litery lub sylaby 113

1.5. Parafazje mieszane 114

1.6. Parafazje leksykalne 115

1.7. Neologizmy słowotwórcze 116

1.8. Ominięcia 117

1.9. Quasi-nominacja przy użyciu zaimków 120

1.10. Błędy percepcyjne 121

1.11. Wyrazy niezwiązane 121

1.12. Peryfrazy niezwiązane semantycznie 122

1.13. Perseweracje 123

1.14. Kompensacje za pomocą pisma i gestów 125

2. Analiza ilościowa wyników badań rozumienia leksemów i nazywania u osób z otępieniem alzheimerowskim 125

2.1. Zaburzenia sprawności leksykalno-semantycznej u osób w łagodnej fazie otępienia alzheimerowskiego 125

2.2. Zaburzenia sprawności leksykalno-semantycznej u osób w umiarkowanej fazie otępienia alzheimerowskiego 139

3. Charakterystyka innowacji frazeologicznych oraz semantycznych modyfikacji frazeologizmów u osób z otępieniem alzheimerowskim 152

3.1. Typy innowacji frazeologicznych i ich egzemplifikacja 153

3.2. Rodzaje modyfikacji semantycznych frazeologizmów i ich egzemplifikacja 165

4. Analiza ilościowa wyników badania znajomości frazeologizmów u osób z otępieniem alzheimerowskim 173

4.1. Zaburzenia struktury i semantyki frazeologizmów u osób w łagodnej fazie otępienia alzheimerowskiego 173

4.2. Zaburzenia struktury i semantyki frazeologizmów u osób w umiarkowanej fazie otępienia alzheimerowskiego 182

1. Poziom sprawności leksykalno-semantycznej osób starzejących się fizjologicznie a osób z otępieniem alzheimerowskim 191

Wnioski końcowe 191

2. Porównanie zaburzeń sprawności leksykalno-semantycznej u osób z łagodnym i umiarkowanym otępieniem alzheimerowskim 194

2.1. Poziom sprawności leksykalno-semantycznej a zaburzenia przetwarzania słuchowego u seniorów 195

2.2. Progresywność zaburzeń sprawności leksykalno-semantycznej u osób z otępieniem alzheimerowskim 196

2.3. Przejściowe (chwilowe) trudności leksykalno-semantyczne a stadium otępienia alzheimerowskiego 197

2.4. Poziom sprawności leksykalno-semantycznej a wiek i wykształcenie seniora 198

3. Językowe strategie zastępcze w przypadku trudności leksykalno-semantycznych u osób starzejących się fizjologicznie oraz osób z łagodnym i umiarkowanym otępieniem alzheimerowskim 199

4. Modyfikacje struktury i semantyki frazeologizmów u osób starzejących się fizjologicznie oraz osób z łagodnym i umiarkowanym otępieniem alzheimerowskim 204

5. Implikacje dla praktyki logopedycznej 207

Zakończenie 211

Literatura 213

Wykaz tabel 221

Wykaz wykresów 225

Aneks 229

Summary 277