"Bawimy się, programując w Scratchu 3"
Identyfikator Librowy: 253630
Spis treści
Strona tytułowa 3
Strona redakcyjna 5
O autorze 6
O recenzencie technicznym 6
Spis treści 7
Podziękowania 12
Wprowadzenie 13
Dla kogo przeznaczona jest ta książka 14
Jak korzystać z tej książki 15
Treść książki 15
Zasoby internetowe 16
Errata i aktualizacje 17
1. Pierwsze kroki w Scratchu 18
Uruchamianie Scratcha 20
Edytor Scratcha i duszki 21
Pulpit Scratcha: edytor w trybie offline 21
Edytor rysunków 22
Działanie z blokami kodu 23
Dodawanie bloków 24
Uruchamianie programów 25
Usuwanie bloków 25
Pokazywanie innym swoich programów 26
Uzyskiwanie pomocy 27
Okno Samouczki 27
Przycisk Zajrzyj do środka 27
Podsumowanie 28
2. Linie tęczy w… przestrzeni 29
Szkic projektu 30
A. Utwórz tło z przestrzenią 31
1. Wyczyść i przygotuj scenę 31
B. Utwórz trzy odbijające się kropki 33
2. Namaluj kropkę 34
3. Dodaj kod do duszka Kropka 1 35
4. Zduplikuj duszka Kropka 1 37
C. Narysuj linie tęczy 38
5. Dodaj kod dla duszka rysującego 38
Gotowy program 41
Tryb Turbo 41
Podsumowanie 42
Pytania kontrolne 43
3. W labiryncie 44
Szkic projektu 45
A. Spraw, by kot chodził dookoła 46
1. Dodaj kod ruchu do duszka gracza 48
2. Zduplikuj kod ruchu dla duszka Kot 49
B. Utwórz poziomy labiryntu 51
3. Pobierz rysunki labiryntu 51
4. Zmień tło 51
5. Zacznij od pierwszego labiryntu 51
C. Nie pozwól kotu przechodzić przez ściany 52
6. Sprawdź, czy kot dotyka ścian 52
D. Utwórz cel na końcu labiryntu 54
7. Utwórz duszka Jabłko 54
8. Wykryj, kiedy gracz dotrze do jabłka 54
9. Dodaj kod obsługi wysyłania komunikatu do duszka Labirynt 56
Gotowy program 57
Wersja 2.0: tryb dla dwóch graczy 58
Duplikuj duszka Jabłko 59
Zmodyfikuj kod duszka Jabłko2 59
Zduplikuj duszka Pomarańczowy kot 60
Zmodyfikuj kod dla duszka Niebieski kot 60
Powrót do położenia początkowego 61
Tryb oszukiwania: przechodzenie przez ściany 62
Dodaj kod przechodzenia przez ściany do duszka Niebieski kot 63
Dodaj kod przechodzenia przez ściany do duszka Pomarańczowy kot 63
Podsumowanie 64
Pytania kontrolne 65
4. Trafianie do kosza i grawitacja 66
Szkic projektu 67
A. Spraw, by kot skakał i spadał 68
1. Dodaj kod grawitacji do duszka Kot 68
2. Dodaj kod poziomu ziemi 71
3. Dodaj kod skaczącego kota do duszka Kot 72
B. Spraw, aby kot poruszał się w lewo i w prawo 74
4. Dodaj kod chodzenia do duszka Kot 74
C. Utwórz unoszący się w powietrzu kosz 75
5. Utwórz duszka Kosz 75
6. Utwórz duszka Hitbox 77
D. Spraw, by kot strzelał do kosza 79
7. Utwórz duszka Piłka 79
8. Dodaj kod do duszka Piłka 80
9. Wykryj trafienie do kosza 82
10. Napraw błąd punktacji 84
Gotowy program 86
Tryb oszukiwania: zatrzymaj Kosz 88
Podsumowanie 89
Pytania kontrolne 90
5. Ulepszona graBrick Breaker 92
Szkic projektu 93
A. Utwórz rakietkę, która porusza się w lewo i w prawo 94
1. Utwórz duszka Rakietka 94
B. Utwórz piłkę, która odbija się od ścian 96
2. Utwórz duszka Piłka tenisowa 96
C. Spraw, aby piłka odbiła się od rakietki 97
3. Dodaj kod odbicia do duszka Piłka tenisowa 98
D. Utwórz klony klocków 100
4. Dodaj duszka Klocek 100
5. Klonuj duszka Klocek 101
E. Spraw, aby piłka odbijała się od klocków 104
F. Utwórz komunikaty „Wygrywasz” oraz „Koniec gry” 104
6. Dodaj kod odbicia do duszka Klocek 104
7. Zmodyfikuj kod duszka Piłka tenisowa 105
8. Utwórz duszka Koniec gry 105
9. Utwórz duszka Wygrywasz 106
Gotowy program 108
Wersja 2.0: czas na dopracowanie 109
Narysuj fajne tło 110
Dodaj muzykę 111
Spraw, aby rakieta rozbłysła po uderzeniu 111
Dodaj do klocków animowane pojawienie się i zniknięcie 112
Dodaj efekt dźwiękowy do znikania klocka 116
Dodaj efekt dźwiękowy do duszka Piłka tenisowa 117
Dodaj ślad za piłką tenisową 118
Dodaj animowane pojawienie się duszka Koniec gry 119
Dodaj animowane pojawienie się duszka Wygrywasz 120
Podsumowanie 122
Pytania kontrolne 123
6. Łowca asteroid... w kosmosie 124
Szkic projektu 125
A. Utwórz statek kosmiczny „na pych” 126
1. Utwórz duszka Statek kosmiczny 127
B. Spraw, aby statek kosmiczny zawracał przy krawędzi 129
2. Dodaj kod zawracania do duszka Statek kosmiczny 129
3. Dodaj kod losowego popchnięcia do duszka Statek kosmiczny 130
C. Celuj za pomocą myszy i strzelaj za pomocą spacji 131
4. Utwórz duszka Pocisk energetyczny 131
D. Utwórz asteroidy, które unoszą się dookoła 135
5. Utwórz duszka Asteroida 135
E. Spraw, by asteroidy po trafieniu dzieliły się na dwie 137
6. Dodaj kod podziału asteroidy 137
F. Zapisz wynik i utwórz zegar 139
7. Dodaj kod komunikatu „asteroida rozbita” do duszka Pocisk energetyczny 139
8. Utwórz duszka Koniec czasu 140
G. Wywołaj eksplozję statku kosmicznego, gdy zostanie on trafiony 141
10. Dodaj kod do duszka Eksplozja 142
9. Załaduj duszka Eksplozja 142
11. Dodaj kod eksplozji do duszka Statek kosmiczny 143
Wersja 2.0: ograniczona amunicja 144
Tryb oszukiwania: gwiezdna bomba 146
Podsumowanie 147
Pytania kontrolne 148
7. Tworzenie zaawansowanej gry platformowej 149
Szkic projektu 150
A. Utwórz grawitację, spadanie i lądowanie 151
1. Utwórz duszka Ziemia 152
2. Dodaj grawitację i kod lądowania 152
3. Spraw, by kot chodził i powracał na scenę 154
4. Usuń opóźnienie podnoszenia spod ziemi 156
B. Obsługa stromych zboczy i ścian 157
5. Dodaj kod stromego zbocza 158
C. Spraw, by kot skakał wysoko i nisko 161
6. Dodaj kod skakania 161
D. Dodaj wykrywanie sufitu 163
7. Dodaj niską platformę do duszka Ziemia 163
8. Dodaj kod wykrywania sufitu 164
E. Użyj hitboksa dla duszka Kot 166
9. Dodaj kostium Hitbox do duszka Kot 167
10. Dodaj kod hitboksa 168
F. Dodaj lepszą animację chodzenia 169
11. Dodaj nowe kostiumy do duszka Kot 170
12. Utwórz blok Ustaw właściwy kostium 171
G. Utwórz poziom 178
13. Pobierz i dodaj tło sceny 178
14. Utwórz kostium Hitbox dla duszka Ziemia 178
15. Dodaj kod duszka Ziemia 179
16. Dodaj więcej kodu powracania do duszka Kot 180
H. Dodaj jabłka i wrogie kraby 182
17. Dodaj duszka Jabłko i kod 182
18. Utwórz duszka Krab 184
19. Utwórz sztuczną inteligencję przeciwnika 184
20. Dodaj duszka Koniec czasu 188
Podsumowanie 189
Pytania kontrolne 190
Co dalej? 192
Przypisy 193