"Bawimy się, programując w Scratchu 3"

Identyfikator Librowy: 253630

Spis treści

Strona tytułowa 3

Strona redakcyjna 5

O autorze 6

O recenzencie technicznym 6

Spis treści 7

Podziękowania 12

Wprowadzenie 13

Dla kogo przeznaczona jest ta książka 14

Jak korzystać z tej książki 15

Treść książki 15

Zasoby internetowe 16

Errata i aktualizacje 17

1. Pierwsze kroki w Scratchu 18

Uruchamianie Scratcha 20

Edytor Scratcha i duszki 21

Pulpit Scratcha: edytor w trybie offline 21

Edytor rysunków 22

Działanie z blokami kodu 23

Dodawanie bloków 24

Uruchamianie programów 25

Usuwanie bloków 25

Pokazywanie innym swoich programów 26

Uzyskiwanie pomocy 27

Okno Samouczki 27

Przycisk Zajrzyj do środka 27

Podsumowanie 28

2. Linie tęczy w… przestrzeni 29

Szkic projektu 30

A. Utwórz tło z przestrzenią 31

1. Wyczyść i przygotuj scenę 31

B. Utwórz trzy odbijające się kropki 33

2. Namaluj kropkę 34

3. Dodaj kod do duszka Kropka 1 35

4. Zduplikuj duszka Kropka 1 37

C. Narysuj linie tęczy 38

5. Dodaj kod dla duszka rysującego 38

Gotowy program 41

Tryb Turbo 41

Podsumowanie 42

Pytania kontrolne 43

3. W labiryncie 44

Szkic projektu 45

A. Spraw, by kot chodził dookoła 46

1. Dodaj kod ruchu do duszka gracza 48

2. Zduplikuj kod ruchu dla duszka Kot 49

B. Utwórz poziomy labiryntu 51

3. Pobierz rysunki labiryntu 51

4. Zmień tło 51

5. Zacznij od pierwszego labiryntu 51

C. Nie pozwól kotu przechodzić przez ściany 52

6. Sprawdź, czy kot dotyka ścian 52

D. Utwórz cel na końcu labiryntu 54

7. Utwórz duszka Jabłko 54

8. Wykryj, kiedy gracz dotrze do jabłka 54

9. Dodaj kod obsługi wysyłania komunikatu do duszka Labirynt 56

Gotowy program 57

Wersja 2.0: tryb dla dwóch graczy 58

Duplikuj duszka Jabłko 59

Zmodyfikuj kod duszka Jabłko2 59

Zduplikuj duszka Pomarańczowy kot 60

Zmodyfikuj kod dla duszka Niebieski kot 60

Powrót do położenia początkowego 61

Tryb oszukiwania: przechodzenie przez ściany 62

Dodaj kod przechodzenia przez ściany do duszka Niebieski kot 63

Dodaj kod przechodzenia przez ściany do duszka Pomarańczowy kot 63

Podsumowanie 64

Pytania kontrolne 65

4. Trafianie do kosza i grawitacja 66

Szkic projektu 67

A. Spraw, by kot skakał i spadał 68

1. Dodaj kod grawitacji do duszka Kot 68

2. Dodaj kod poziomu ziemi 71

3. Dodaj kod skaczącego kota do duszka Kot 72

B. Spraw, aby kot poruszał się w lewo i w prawo 74

4. Dodaj kod chodzenia do duszka Kot 74

C. Utwórz unoszący się w powietrzu kosz 75

5. Utwórz duszka Kosz 75

6. Utwórz duszka Hitbox 77

D. Spraw, by kot strzelał do kosza 79

7. Utwórz duszka Piłka 79

8. Dodaj kod do duszka Piłka 80

9. Wykryj trafienie do kosza 82

10. Napraw błąd punktacji 84

Gotowy program 86

Tryb oszukiwania: zatrzymaj Kosz 88

Podsumowanie 89

Pytania kontrolne 90

5. Ulepszona graBrick Breaker 92

Szkic projektu 93

A. Utwórz rakietkę, która porusza się w lewo i w prawo 94

1. Utwórz duszka Rakietka 94

B. Utwórz piłkę, która odbija się od ścian 96

2. Utwórz duszka Piłka tenisowa 96

C. Spraw, aby piłka odbiła się od rakietki 97

3. Dodaj kod odbicia do duszka Piłka tenisowa 98

D. Utwórz klony klocków 100

4. Dodaj duszka Klocek 100

5. Klonuj duszka Klocek 101

E. Spraw, aby piłka odbijała się od klocków 104

F. Utwórz komunikaty „Wygrywasz” oraz „Koniec gry” 104

6. Dodaj kod odbicia do duszka Klocek 104

7. Zmodyfikuj kod duszka Piłka tenisowa 105

8. Utwórz duszka Koniec gry 105

9. Utwórz duszka Wygrywasz 106

Gotowy program 108

Wersja 2.0: czas na dopracowanie 109

Narysuj fajne tło 110

Dodaj muzykę 111

Spraw, aby rakieta rozbłysła po uderzeniu 111

Dodaj do klocków animowane pojawienie się i zniknięcie 112

Dodaj efekt dźwiękowy do znikania klocka 116

Dodaj efekt dźwiękowy do duszka Piłka tenisowa 117

Dodaj ślad za piłką tenisową 118

Dodaj animowane pojawienie się duszka Koniec gry 119

Dodaj animowane pojawienie się duszka Wygrywasz 120

Podsumowanie 122

Pytania kontrolne 123

6. Łowca asteroid... w kosmosie 124

Szkic projektu 125

A. Utwórz statek kosmiczny „na pych” 126

1. Utwórz duszka Statek kosmiczny 127

B. Spraw, aby statek kosmiczny zawracał przy krawędzi 129

2. Dodaj kod zawracania do duszka Statek kosmiczny 129

3. Dodaj kod losowego popchnięcia do duszka Statek kosmiczny 130

C. Celuj za pomocą myszy i strzelaj za pomocą spacji 131

4. Utwórz duszka Pocisk energetyczny 131

D. Utwórz asteroidy, które unoszą się dookoła 135

5. Utwórz duszka Asteroida 135

E. Spraw, by asteroidy po trafieniu dzieliły się na dwie 137

6. Dodaj kod podziału asteroidy 137

F. Zapisz wynik i utwórz zegar 139

7. Dodaj kod komunikatu „asteroida rozbita” do duszka Pocisk energetyczny 139

8. Utwórz duszka Koniec czasu 140

G. Wywołaj eksplozję statku kosmicznego, gdy zostanie on trafiony 141

10. Dodaj kod do duszka Eksplozja 142

9. Załaduj duszka Eksplozja 142

11. Dodaj kod eksplozji do duszka Statek kosmiczny 143

Wersja 2.0: ograniczona amunicja 144

Tryb oszukiwania: gwiezdna bomba 146

Podsumowanie 147

Pytania kontrolne 148

7. Tworzenie zaawansowanej gry platformowej 149

Szkic projektu 150

A. Utwórz grawitację, spadanie i lądowanie 151

1. Utwórz duszka Ziemia 152

2. Dodaj grawitację i kod lądowania 152

3. Spraw, by kot chodził i powracał na scenę 154

4. Usuń opóźnienie podnoszenia spod ziemi 156

B. Obsługa stromych zboczy i ścian 157

5. Dodaj kod stromego zbocza 158

C. Spraw, by kot skakał wysoko i nisko 161

6. Dodaj kod skakania 161

D. Dodaj wykrywanie sufitu 163

7. Dodaj niską platformę do duszka Ziemia 163

8. Dodaj kod wykrywania sufitu 164

E. Użyj hitboksa dla duszka Kot 166

9. Dodaj kostium Hitbox do duszka Kot 167

10. Dodaj kod hitboksa 168

F. Dodaj lepszą animację chodzenia 169

11. Dodaj nowe kostiumy do duszka Kot 170

12. Utwórz blok Ustaw właściwy kostium 171

G. Utwórz poziom 178

13. Pobierz i dodaj tło sceny 178

14. Utwórz kostium Hitbox dla duszka Ziemia 178

15. Dodaj kod duszka Ziemia 179

16. Dodaj więcej kodu powracania do duszka Kot 180

H. Dodaj jabłka i wrogie kraby 182

17. Dodaj duszka Jabłko i kod 182

18. Utwórz duszka Krab 184

19. Utwórz sztuczną inteligencję przeciwnika 184

20. Dodaj duszka Koniec czasu 188

Podsumowanie 189

Pytania kontrolne 190

Co dalej? 192

Przypisy 193